تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ملاقات با تروریست‌ها

برگردان: مجید روشن‌زاده، برلین

هفته‌نامه‌ی آلمانی اشپیگل در شماره‌ی روز دوشنبه، بیستم اوت، فاش کرده است که بین نمایندگان سازمان امنیت آلمان و افرادی از گروه طالبان ملاقات‌های محرمانه و متعددی در سوییس انجام گرفته است. در حال حاضر در بین دو حزب حاکم آلمان، یعنی حزب سوسیال ـ دموکرات و حزب دموکرات مسیحی، اختلاف شدیدی بر سر چنین گفت‌وگوهایی با تروریست‌ها در جریان است. گفته می‌شود علاوه بر دولت آلمان، آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها نیز از این ملاقات‌ها باخبر بوده‌اند.

اشپیگل می‌نویسد: دو تن از اعضای طالبان، با نام جعلی و با هواپیمای سوییس‌ایر، در دوم ژوییه‌ی سال ۲۰۰۵ به زوریخ سفر می‌کنند. آنها در فرودگاه مورد استقبال مأموران امنیتی آلمان قرار می گیرند و از آنجا به هتل هیلتون فرودگاه منتقل می‌شوند. هویت و نام واقعی این افراد یکی از اسرار بسیار محرمانه است؛ زیرا آنها وابسته به سازمانی هستند که با القاعده رابطه‌ای تنگاتنگ دارد. یکی از این دو نفر فردی‌ست معروف به "فرمانده" که در کنار ملاعمر با روس‌ها جنگیده و پای راست خود را از دست داده است.

این ملاقات‌ها تا مدت‌ها ادامه می‌یابد و افراد طالبان بارها، و به بهانه‌ی معالجه و بازید از خویشاوندان خود، به سوییس سفر می‌کنند. به گفته‌ی اشپیگل، هدف آلمانی‌ها در این گفت‌وگوها علاوه بر آشنایی بیشتر با طالبان، متقاعد کردن آنها به جدا شدن از سازمان تروریستی القاعده بود.

آلمانی‌ها به طالبان پیشنهاد کردند اگر راه خود را از القاعده جدا کنند، دولت آلمان در عوض حاضر است در بازسازی افغانستان و ایجاد پروژه‌های عمرانی، مانند ساخت بیمارستان‌ها و مساجد، فعال‌تر شرکت کند. نمایندگان طالبان اما رغبتی به این نوع پیشنهادها نشان ندادند. خواسته‌ی آنها این بود که طالبان از فهرست گروه‌های تروریستی خارج و به عنوان یک نیروی سیاسی شناخته شود. مدلی که پیش از این در مورد سازمان آزادیبخش فلسطین و شخص یاسر عرفات اجرا شده بود.

اشپیگل درادامه می‌نویسد: گفت‌وگو با طالبان با هماهنگی دولت آلمان صورت گرفت. اضافه بر آن، سازمان امنیت آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی، مانند فرانسه، هم از این ملاقات‌ها باخبر بودند.

اشپیگل یادآوری می‌کند: این اولین بار نیست که سازمان امنیت آلمان (ب.ان.د) با این نوع سازمان‌ها تماس محرمانه برقرار می‌کند. پیش از این، با حزب‌الله و خمرهای سرخ نیز ملاقات‌هایی صورت گرفته بود. علاوه بر آلمان، نیروهای بریتانیایی نیز در سپتامبر ۲۰۰۶ با شورشیان طالبان نشست‌هایی درافغانستان داشته‌اند. حتا خود آمریکایی‌ها هم به طرق مختلف در صدد برقراری رابطه بوده‌اند.

با این همه، اشپیگل این سوال را مطرح می‌کند: تا چه اندازه تماس با سازمان‌هایی که در فهرست گروه‌های تروریستی هستند مجاز است؟ موضع رسمی آلمان در این رابطه بسیار صریح است؛ از نظر اصولی مخالف هرگونه تماس با این سازمان‌هاست. این موضع همان موضعی‌ست که سازمان ملل نیز بر اجرای آن تاکید دارد.

اختلاف در دولت آلمان

به نوشته‌ی اشپیگل، اکنون میان سردمداران حکومت آلمان بر سر گفت‌وگو و نحوه‌ی رفتار با طالبان اختلاف نظر شدیدی وجود دارد. توماس اشتیگ، معاون سخنگوی دولت آلمان و از اعضای حزب سوسیال دموکرات، خواهان مشارکت بخش معتدل و معقول نیروهای طالبان در روند صلح و بازسازی افغانستان است.

از طرف دیگر روپرشت پولنز، رییس کمیسیون امور خارجی دولت و از اعضای حزب دموکرات مسیحی، با این نظر مخالف است. به اعتقاد پولنز، مشارکت دادن طالبان می‌تواند موجب نابودی بنیان‌های اخلاقی و فعالیت بین‌المللی آلمان در افغانستان شود.

پیش از این، و در ماه آوریل، کورت بک، رییس حزب سوسیال دموکرات، سخن از شرکت دادن "بخش معتدل" طالبان در یک کنفرانس صلح افغانستان کرد. اما این نظر با مخالفت فوری حزب دموکرات مسیحی روبه‌رو شد.

اشپیگل در پایان می‌نویسد: گفت‌وگو با اعضای طالبان در اواخر تابستان ۲۰۰۵، و از جانب سازمان امنیت آلمان قطع شد؛ زیرا این افراد نتوانستند ثابت کنند که نماینده‌ی ملاعمر هستند و از طرف وی سخن می‌گویند.

بعدها، و زمانی که این گفت‌وگوها به پایان رسید، معلوم شد که این افراد از جمله ۲۰۰ تروریستی هستند که در لیست سیاه آمریکا قرار دارند و تحت تعقیبند.

منبع

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

میشود به من بگویید که بجز نیروهای امنیتی چه نیروی غیر تروریستی مشروعیت دیدار با تروریستها را دارد که بفهمم ارزش این خبر در چیست؟

-- محفوظ ، Aug 19, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)