تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

کرزی و چشم امید به «جرگه امن»

پیمان باختری

صدها تن از سیاستمداران، ریش سفیدان و بزرگان قبایل از افغانستان و پاکستان، فردا پنجشنبه در نشست چهار روزه‌ای به نام «جرگه امن»، راه‌های کاهش خشونت‌ها در افغانستان را بررسی می‌کنند.
این نشست در محل برگزاری مجلس بزرگ افغان‌ها (لویه جرگه) در دانشگاه پلی‌تکنیک کابل برگزار می‌شود.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان این نشست را افتتاح می‌کند و انتظار می‌رود ژنرال پرویز مشرف همتای پاکستانی وی نیز در افتتاح این جرگه شرکت کند.

جورج بوش رئیس جمهور آمریکا و متحد بزرگ کرزی و مشرف، از برگزاری این نشست امنیتی حمایت کرده است. اما شورشیان طالبان که مسئول عمده نا آرامی و بی‌ثباتی در افغانستان شناخته می‌شوند این جرگه را تحریم کرده‌اند. آن‌ها از مردم پاکستان و افغانستان خواسته‌اند در «جرگه امن» شرکت نکنند.
حامد کرزی امیدوار است با برگزاری این جرگه، با کمک پاکستان، نقطه پایانی بر خشونت‌های روزافزون کشورش بگذارد.

شماری از شرکت کنندگان «جرگه امن»، بزرگان و ریش سفیدان قبیله‌ای پاکستان از مناطق هم‌مرز با افغانستان خواهند بود. این مناطق، خواستگاه شورشیان طالبان و محل امنی برای فعالیت‌های آنان علیه دولت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور پنداشته می‌شود.

افغانستان که بارها پاکستان را به سهل‌انگاری در برخورد با هوداران طالبان در مناطق قبیله‌ای متهم کرده، امیدوار است در نشست «جرگه امن»، رضایت مردان قبیله‌ای را برای پایان دادن به حمایت از طالبان جلب کند.

مناطق قبیله‌ای پاکستان در مرز افغانستان، تقریبا به صورت خودسر اداره می‌شود و دولت پاکستان تا کنون نتوانسته نفوذ خود را بر این مناطق اعمال کند.
دولت پرویز مشرف سال پیش با پیکارجویان قبیله‌ای در این مناطق معاهده‌ای امضا کرد که به موجب آن، اسلام‌آباد نیروی نظامی به آن‌جا اعزام نکند اما در مقابل، بزرگان قبیله‌ای، از فعالیت جنگجویان شبه‌نظامی خارجی در مناطق قبیله‌ای جلوگیری کنند.

تصور می‌رود که هنوز هم جنگجویانی از اسلام‌گرایان افراطی از کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی در مناطق قبیله‌ای پاکستان فعالیت داشته باشند.
معاهده آتش‌بس امضا شده میان دولت اسلام‌آباد و مردان مسلح قبیله‌ای، ماه گذشته و به دنبال حوادث مسجد لعل اسلام‌آباد، شکسته شد.

از آن زمان به بعد، این مناطق بارها شاهد نبرد نیروهای دولتی و شبه‌نظامیان، و حملات مرگبار انتحاری بوده‌است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)