تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
مرور رسانه‌های هلند

اسلحه‌های آمریکایی گم شده در عراق

بازتاب گسترده اعدام‌های اخیر ایران در رسانه‌های هلند، گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مورد اعدام افراد زیر سن در ایران، نامشخص بودن معنی واژه محاربه برای رسانه‌های هلند، ناشی بودن طالبان در اجرای حملات انتحاری، گم شدن ۱۹۰ هزار اسلحه آمریکائیان در عراق، مشکل زبان در ترکیه عناوین برخی خبرهای مورد توجه رسانه‌ای هلند در هفته گذشته هستند.

ایران و مساله اعدام
اعدام‌های اخیر خیابانی در ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های هلند داشته و روزنامه تراؤ در شماره ۲ اوت خود به نقل از خبرگزاری نُووم در مطلبی با عنوان "باز هم اعدام خیابانی در ایران" می‌نویسد این سومین بار طی یازده روز است که در ایران اعدام‌های جمعی و علنی به اجرا در می‌آید. دو مردی که روز پنج‌شنبه در خیابان‌ها اعدام شدند دو جوان ۲۴ و ۲۸ ساله بودند که در جریان پنج سرقت مسلحانه، یک مأمور پلیس و یک رهگذر را کشته‌اند. این دو در سال ۲۰۰۵ نیز یک قاضی را به قتل رسانده‌ بودند.

خبرگزاری آی.پی هلند روز ۲۸ ژوئیه از انتشار یک گزارش از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مورد این اعدام‌ها خبر داد. این خبرگزاری می‌نویسد: "بنا بر گزارش این سازمانِ حقوق بشر که در نیویورک مستقر است، ایران با اعدام دو فرد زیر سن قانونی، طی هفته گذشته، حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته‌است."

این دو نوجوان ۱۶ و ۱۸ سال داشتند که در مشهد به جرم عمل جنسی با پسری ۱۳ ساله، اعدام شدند. جوان ۱۸ ساله به هنگام ارتکاب جرم ۱۷ سال داشته است. سازمان دیده‌بان حقوق بشر در این گزارش تأکید کرده که پیمان‌نامه حقوق کودکان و عهدنامه بین‌المللی حقوق شهروندی و سیاسی، صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال را ممنوع اعلام کرده است. بنا بر این گزارش، ایران هنوز ۳۰ تبهکار زیر سن قانونی در زندان‌های خود دارد. به‌جز ایران، کشورهای چین، کنگو، پاکستان و ایالات متحده نیز طی پنج سال گذشته مجرمانی را که زیر سن قانونی بوده‌اند اعدام کرده‌اند.

محاربه چیست؟
صدور حکم اعدام برای دو روزنامه‌نگار ایرانی که وکیل آنها جرم‌شان را غیرمطبوعاتی عنوان کرده طی این هفته از سوی تمامی منابع خبری هلند مورد توجه قرار گرفته است. مجموعه خبری رادیو دات ان.ال هلند در این باره می‌نویسد: "از نظر دستگاه قضایی ایران، جرم این دو روزنامه‌نگار کُرد، چیزی به نام "محاربه" است، یعنی نوعی جرم سنگین علیه اسلام و کشور اسلامی." این خبرگزاری که واژه مُحاربه را به همین شکل و با حروف لاتین نوشته، در ادامه خبر می‌نویسد: "مشخص نیست که جرم ایشان دقیقاً چیست".

طالبان بدترین انتحاری‌های جهان
این عنوان خبری از سایت خبری فوک در تاریخ ۲۹ ژوئیه در این هفته است. این سایت می‌نویسد: هرچند تعداد حمله‌های انتحاری در افغانستان افزایش پیدا کرده ولی در دو سال گذشته، حمله‌کنندگان طالبان در چهار مورد از ده مورد تنها موفق به کشتن خود شده‌اند.

سایت خبری فوک که از شبکه بزرگ خبری اِی.ان.پی هلند نقل می‌کند آورده‌است: از سال ۲۰۰۵ تا کنون در افغانستان نود حمله انتحاری صورت گرفته. در بهار سال گذشته از ۳۶ حمله انتحاری در افغانستان، سه‌چهارم آن ناموفق بوده‌است. طبق یک گزارش از بنیاد آمریکایی جیمزتاون، خونین‌ترین حمله‌های انتحاری این کشور توسط عرب‌ها صورت می‌گیرد نه افغان‌ها.

این گزارش از جمله دلایل ناموفق بودن حمله‌های انتحاری از سوی افغان‌ها را استفاده طالبان از معلولان، عقب‌ماندگان ذهنی و معتادان اعلام کرده‌است.
برای نمونه، مواردی دیده شده که طالبان از یک معلول جنگی نابینا، یک فرد قطع پاشده، و یک شخص فلج که به‌خاطر دریافت پول برای خانواده‌اش با طالبان همکاری می‌کرده برای حمله انتحاری استفاده کرده‌اند. در چند مورد هم آثار استفاده از مواد مخدر در خون حمله‌کنندگان یافته شده است. بهار امسال، طالبان یک جلیقه انفجاری به تن یک کودک ۶ ساله بسته بودند که این کودک، خود پس از رسیدن به محل مورد هدف، از مردم تقاضای کمک کرد.

اسلحه‌های گم‌شده آمریکایی در عراق
دولت آمریکا از محل ۱۹۰ هزار اسلحه که به نظامیان و مأموران عراقی داده شده بی‌خبر است. به گزارش روزنامه متروی هلند، اداره حسابرسی دولتی آمریکا روز سه‌شنبه گزارشی در این مورد تقدیم دولت این کشور کرده‌است. طبق این گزارش، نظامیان آمریکا نمی‌توانند در مورد محل ۱۱۰ هزار اسلحه کلاشنیکوف، ۸۰ هزار سلاح کمری، ۱۳۵ هزار جلیقه ضد گلوله و ۱۱۵ هزار کلاه سربازی نشانه‌ای بیابند. بایگانی این لوازم و سلاح‌های نظامی از ژوئن سال ۲۰۰۴ تا سپتامبر ۲۰۰۵ از دفاتر حسابرسی ارتش آمریکا در عراق ناپدید شده‌ است.

پای باندهای جنایی آمریکا به عراق و افغانستان نیز باز شده
نفوذ و رخنه باندهای تبهکار که در آمریکا با نام گَنگ مشهورند در نیروهای نظامی آمریکا رو به افزایش است. خبرگزاری اِی.ان.پی هلند، ۲۹ ژوئیه از قول شبکه سی‌بی‌اس آمریکا می‌نویسد: فعالیت‌های باندهای تبهکاری در عراق و افغانستان هم دیده می‌شود. دیده شده که چتربازهای آمریکایی هنگام سلام از علائم و اشارات مخصوص گنگ‌ها استفاده می‌کنند. لباس‌های مشخصه گنگ‌ها را می‌پوشند و بر روی دیوارها و خودروها، نقاشی‌های ویژه این باندها ترسیم شده‌ است.

افزایش فعالیت‌های باندی از زمانی آغاز شده که ارتش آمریکا تصمیم گرفت افراد مجرم سابقه‌دار را نیز وارد نیروهای خود کند. از سال ۲۰۰۳ تاکنون ۱۲۵ هزار سرباز جدید که سابقه تبهکاری داشته‌اند به خدمت این ارتش درآمده‌اند. اکثر ایشان سابقه سرقت یا ضرب و شتم دارند و بنا بر یک قانون جدید به ایشان در ازای خدمت سربازی، معافیتی به نام "معافیت اخلاقی" داده می‌شود.

کناره‌گیری سنی‌ها از دولت عراق
جبهه وفاق که بزرگ‌ترین ائتلاف سیاسی در عراق است روز چهارشنبه اعلام کرد که از دولت نوری المالکی، نخست‌وزیر این کشور حمایت نخواهد کرد. ایشان علت این امر را بی‌اعتنایی دولت به خواسته‌های سنی‌ها از جمله آزاد نکردن هزاران سنی زندانی ذکر کرده‌اند. به نقل از روزنامه اسپیتس هلند، معاون نخست‌وزیر عراق و پنج وزیر سنی درخواست استعفاء خود را به نوری المالکی ابلاغ کرده‌اند

این خبر، به قول این روزنامه، خبری ناگوار برای جرج بوش رئیس جمهور آمریکا است زیرا وی پیشتر خواستار نزدیکی بیشتر بسنی‌ها به حکومت عراق شده‌ بود.

۸ کشته در کردستان ترکیه
هشت تن در جریان درگیری مسلحانه در شمال شرقی ترکیه کشته شدند. این خبر را روزنامه تراؤ روز ۲ اوت درج کرده‌است. این درگیری‌ها که میان نیروهای نظامی ترکیه و افراد حزب کارگران کردستان ترکیه صورت گرفته از چهارشنبه‌شب آغاز شده و روز پنج‌شنبه هم ادامه داشته است. طی این درگیری که در استان تونجَلی رخ داده سه سرباز ترک و پنج فرد مسلح حزب کارگران کردستان کشته شده‌اند.

مشکل زبان در ترکیه
طبق خبری از روزنامه مترو در ۳۰ ژوئیه ۲۰۰۷، دادستانی کل ترکیه قصد دارد از دو شهردار و ۱۷ تن از اعضاء شوراهای شهر این کشور قانوناً شکایت کند. علت این شکایت، استفاده این افراد از زبان کردی در جلسات شهرداری ذکر شده‌است. این افراد با مجازات ۱ تا ۳ سال زندانی روبرو هستند. طبق قانون اساسی ترکیه زبان ترکی تنها زبان رسمی این کشور است و استفاده از دیگر زبان‌ها در اماکن عمومی دولتی ممنوع است. در میان مظنونان نام عثمان بای‌دَمیر، شهردار شهر دیاربکر، بزرگ‌ترین شهر کردنشین ترکیه، نیز دیده می‌شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

در نافص بودن قوانین قضایی جمهوری اسلامی شک نمی شود کرد
.................
ترکها و ناسیونالیست بودن آنها هم یک پدیده قدیمی است
......................
کیفت نیروی های مستقر در عراق و افغانستان
می تواند به مقدس بودن کار آنها لطمه وارد کند
وقتی کیفیت نداریم
به هدف نمی رسیم و یا رسیدن مان به هدف بی محتوا مبشود
که رسیدن اش و نرسیدن اش بهم می ماند

-- Rahim ، Aug 6, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)