تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

سیاست تازه طالبان: کشتن گروگان به جای کار انتحاری

پیمان باختری

بر اساس گزارش‌های رسیده از افغانستان گروه طالبان یک تن دیگر از گروگان‌های کره‌ای خود را کشته است. جسد دومین گروگان مرد کره‌ای که به دست طالبان کشته شده، به گفته‌ی مقامات محلی، سحرگاه روز سه‌شنبه در ولایت غزنی، جایی که کره‌ای‌ها از آنجا ربوده شدند، پیدا شده است.


سيم سونگ مين، 29 ساله، قربانی جديد طالبان، عکس از بی‌بی‌سی

طالبان که خواهان آزادی اعضای زندانی گروه خود هستند، از دو هفته پیش، چندین ضرب‌الاجل برای دست یافتن به خواسته‌های خود تعیین کردند و در این فاصله، تاکنون دو گروگان مرد را کشته‌اند.
دولت افغانستان که قبلاً یک بار تن به معامله‌ای جنجال‌برانگیز با طالبان داد، این بار قصد دارد در حد توان چنین "اشتباهی" را تکرار نکند.

در ماه اسفند سال گذشته، دولت حامد کرزای مجبور شد تحت فشار فزاینده‌ی دولت ایتالیا، در مقابل آزادی یک خبرنگار ایتالیایی، پنج مقام بلندپایه‌ی طالبان، از جمله ملالطیف‌الله حکیمی، سخنگوی ارشد این گروه، و ملا منصور، برادر ملا دادالله، را از زندان رها کند، اما در برابر آزادی اجمل نقش‌بندی، خبرنگار افغان، حاضر به معامله نشد تا اینکه طالبان او را سر بُریدند.

دولت افغانستان بعداً اعلام کرد که معامله با طالبان، اشتباه بوده و دیگر تکرار نخواهد شد. اما ظاهراً طالبان سوراخ دعا را یافته بود، زیرا از آن پس، چند بار دیگر هم دست به گروگان‌گیری زد تا از دولت حامد کرزای امتیاز بگیرد. تازه‌ترین مورد، ربوده شدن 22 شهروند مسیحی کره جنوبی از مناطق نه چندان امن جنوب افغانستان است.

شورشیان طالبان از همان ابتدا، مسؤولیت این آدم‌ربایی را به عهده گرفتند و اعلام کردند که در ازای آزادی آنها، خواهان خروج نیروهای کره‌ای از افغانستان و رهایی شماری از هم‌دستان خود از زندان‌های دولت کابل هستند. دولت کره جنوبی گفته است که پیش از روی دادن قضیه گروگان‌گیری در افغانستان، در حال بررسی طرحی به منظور خارج کردن دویست نظامی خود از این کشور بوده است.
اما خواسته‌ی دیگر طالبان که رهایی شماری از اعضای گروهشان، از بند دولت کابل بوده، همچنان به جای خود باقی است و آنها اعلام کرده‌اند که تا رسیدن به خواسته‌ی خود، به کشتن گروگان‌ها ادامه خواهند داد.


مادر (چپ) گروگان تازه‌کشته‌شده‌ی کره‌ای، عکس از رويترز

دولت حامد کرزای اکنون با جنجالی بزرگ مواجه است. از یک سو اگر به طالبان باج ندهد، با فشار دولت‌های متبوع گروگان‌های اخیر مواجه خواهد شد که خواهان رفتار مشابه با خبرنگار ایتالیایی، با شهروندان ربوده‌شدهی خود هستند.
از سوی دیگر، اگر کابل بار دیگر به طالبان باج بدهد و اعضای زندانی آنها را آزاد کند، این شبه نظامیان، همچنان به گروگان‌گیری به منظور گرفتن امتیاز ادامه خواهند داد.

شمار زیادی از شهروندان خارجی از کشورهای مختلف هم‌اکنون در شهرهای مختلف افغانستان، از جمله کابل، حضور دارند که در قالب سازمان‌های امدادرسان، مؤسسات غیردولتی، ارائه‌ی خدمات مخابراتی و اینترنتی و حتی در رستوران‌ها و هتل‌ها به کار مشغولند. هر کدام از آنها، طعمه‌های اشتهابرانگیزی برای شورشیان طالبان هستند. زیرا اگر طالبان موفق به ربودن آنها شود، از یک سو ممکن است بتواند از کشورهای متبوع و نیز دولت کابل امتیازهایی بگیرند مانند خروج نیروها، دریافت پول، و حتی آزادی زندانیان.
از سوی دیگر، شورشیان، حتی اگر از طریق گروگان‌گیری، به این‌گونه اهداف خود دست نیابند، مسلماً راه کم‌خطرتر و کم‌هزینه‌تری از حملات انتحاری و بمب‌گذاری، برای تحت فشار قرار دادن دولت کابل یافته‌اند.

افغانستان، حدود شش سال پس از سقوط طالبان، همچنان برای بسیاری از کشورها، در فهرست خطرناک‌ترین مناطق برای سفر شمرده می‌شود. دولت کره جنوبی، هفته‌ی گذشته به شهروندان خود توصیه کرد تا از سفر بدون مجوز به افغانستان خودداری کنند و تهدید کرد که هر شهروند کره‌ای که بدون اجازه‌ی دولت این کشور به افغانستان سفر کند، ممکن است به جریمه‌ی نقدی و حتی زندان محکوم شود.

بی‌تردید، گروگان‌گیری‌های پیاپی طالبان، تردید به سفر به افغانستان را در بسیاری دیگر از شهروندان خارجی نیز تقویت کرده است. به این ترتیب، نخستین عرصه‌ای که از رویدادهای اخیر ضربه خواهد دید، سرمایه‌گذاری‌های خارجی است که دولت افغانستان سخت در پی افزایش آنهاست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)