تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

«ارتقای امنیت اجتماعی» یا نقض حقوق شهروندی

منيره برادران

گاه کلمات به تنهايی، حتی وقتی به دنبال هم قرار می‌گیرند، چیزی را بر خواننده روشن نمی‌کنند. چه بسا فریب‌دهنده هم باشند. مثلاً به این خبر توجه کنید: «در راستای طرح ارتقای امنیت اجتماعی، مرحله‌ی دوم آن با محوریت برخورد با اراذل و اوباش شروع شد.»


اگر تصاویر صحنه‌هايی از رفتار پلیس را در حال ارتقای امنیت اجتماعی ندیده بودم، این خبر هم مثل ده‌ها خبری می‌شد که ماندگاری‌شان در حافظه تنها همان لحظه‌ای است که می‌شنویم یا می‌خوانیم‌شان. در جای خالی گزارش‌های نانوشته یا غیرمجاز، گاه فیلم و تصویر، فریب کلمات آراسته‌ی خبری را برملا می‌کنند.
تصویرها مردانی را نشان می‌دهند در اونیفورم پلیس. عده‌ای نقاب به صورت کشیده‌اند و تعدادی از آنها کلاه ایمنی به سر دارند. آنها مردان دیگری را که همگی پیژاما و عرق‌گیر به تن دارند، در حلقه‌ی خود گرفته‌اند. بر گردن یکی از این‌ها آفتابه بسته شده است. دیگری را روی هوا بلند کرده‌اند. چماق بلندی را می‌بینیم و صورت‌های پچییده در درد و دستانی که از پشت بسته می‌شوند. یکی را لگد می‌زنند. صورت کسی خونین است. تعدادی را رو به دیوار نشانده‌اند. جمعیت زیادی هاج‌وواج تماشا می‌کنند.

زمان صحنه، شب است. ظاهراً دستگیرشدگان فرصت نیافته‌اند که لباس عوض کنند. در خبر هم آمده که یورش، شبانه صورت گرفته است. خشونت صحنه سهو و یا خودسری مأموران نیست. فرمان سردار رادان است که تأكيد كرده بود كه «با اراذل و اوباش به صورت خشن برخورد می‌‌كنيم.» و فرمانده‌ی نیروی انتظامی از دستگیری ۱۰۰ تن از افراد خطرناک و یک‌هزار نفر از نوچه‌ها و افرادی که تحت تأثیر آنها هستند خبر ‌داد.

اراذل و اوباش چه کسانی هستند؟

اما این‌که این «اراذل و اوباش» چه کسانی هستند، نه عکس‌ها بر ما روشن می‌کنند، نه خبر روزنامه‌ها و نه اظهارات مقامات پلیس. آیا تک‌تک این صد تن و یک‌هزار نوچه آنها حکم جلب داشته‌اند؟ دادگاهی شده‌اند؟ گرداندن آنها در محله با کریه‌ترین شکل، مجازاتی بوده که قاضی صادر کرده است؟ معاون دادستان تهران می‌گوید: «در قانون تعریفی از اراذل و اوباش نداریم.» و حسین ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور، می‌گويد: «از اراذل و اوباش تعریف قانونی مشخصی وجود ندارد بلكه اصطلاحی است كه به اقتضای ایجاد عنوان قضایی باب و متداول شده است.»
اما روزنامه‌ی كيهان به نقل از مرتضوی، دادستان تهران، می‌نویسد: «برخورد با اراذل و اوباش با حكم قضايی صورت گرفته است.»

آیا همه‌ی این هزار نفر دستگیرشده، شرور بوده‌اند؟ عمادالدین باقی می‌نویسد: «نگارنده می‌تواند حداقل دو تن را نام برد كه در ميان اهالی محل اشتهار به شرارت نداشته و يكی از آنان وبلاگ‌نويس بوده است اما با همين روش بازداشت شده‌اند.»

وقتی حقوق شهروندی نقض می‌شود، گويی نقض باید بی‌نقص باشد. طبق اظهارت مرتضوی برای شناسايی و دستگيری اين افراد معیار، گزارش‌های مردمی بوده است. یك شماره تلفن هم برای معرفی «اراذل و اوباش» در اختیار مردم قرار داده بودند. وقتی به اعتراف خود مقامات تعریف و تشخیص قانونی از این واژه وجود ندارد، هر کسی می‌تواند هر کس دیگری را اراذل و اوباش بنامد.

امنیت یا ارعاب؟

قصد من تبرئه‌ی کسانی نیست که با ارعاب، شرارت و چاقوکشی مزاحم مردم شده یا آسایش عمومی را مختل می‌کنند. بحث بر سر حقوق شهروندی است و ده‌ها سؤال دیگر.
اگر واقعاً پدیده‌ی قلدری و چاقوکشی که از ٦٠ ، ٧٠ سال پیش از محلات رخت بربسته بود، دوباره جان گرفته است، چه کسی مسؤول آن است؟

اگر از مدت‌ها پیش عده‌ای با توسل به خشونت و چاقوکشی، امنیت مردم را مختل می‌کرده‌اند، نقش پلیس در این میان چه بوده و چرا به موقع دخالت نمی‌کرده است؟ و این بار که دخالت کرده، آیا هدف واقعا «ارتقای امنیت اجتماعی» است یا ایجاد فضای ارعاب؟

هدف ایجاد ارعاب بوده، و این کشف من نیست. دادستان انقلاب تکلیف را روشن کرده است. «برخورد نيروی انتظامی و قوه‌ی قضائيه با اوباش‌گری بايد به گونه‌ای باشد كه اگر كسی خواست دست به قمه ببرد دستش بلرزد و از ترس قانون قمه از دستش بيفتد.»

و رادان فرمانده‌ی پليس تهران با افتخار تمام گفت: «برخورد نيروی انتظامی به قدری اثرگذار بود كه يكی از اراذل مشهور از ترس دستگيری و جمع‌آوری خود، اعلاميه‌ی مجلس ترحيمش را پخش كرده و مخفی شده بود كه مأموران وی را در مخفيگاهش دستگير و اعلاميه‌ی فوتش را به دستش دادند.»

سیاست ارعاب نقض حقوق شهروندی

امنیت و ارعاب دو وضعیت ناقض هم هستند. هرگز با سیاست ارعاب نمی‌توان امنیت ایجاد کرد. برعکس نتیجه‌ی سیاست ارعاب تنها افزایش خشونت و ناامنی فردی و اجتماعی است. گرچه این قانون است که به سیاست ارعاب دولتی امکان می‌دهد، اما سیاست ارعاب از قانون هم فراتر می‌رود. هدف آن مجازات گروه و جامعه است. به همین دلیل در سیاست ارعاب، مجازات فرد خاطی در ملاءعام صورت می‌گیرد تا عبرتی باشد برای دیگران.
مهم نیست که فرد «مجرم» باشد یا اصلاً نباشد و اینکه آیا آن عمل یا رفتاری که فرد به خاطرش مجازات می‌شود، در تعریف حقوقی جرم نامیده می‌شود یا نه، اهمیتی ندارد. سیاست ارعاب نقض همه‌ی حقوق شهروندی و حقوق بشر است.

طرح برخورد با «اراذل و اوباش» دومین مرحله از «طرح امنیتی» پلیس بود که از اول اردیبهشت با طرح «مبارزه با بدحجابی» آغاز شده است. اینکه گفتند و نوشتند که از «بدحجابی» تعریف حقوقی وجود ندارد، مانعی بر پیشبرد طرح نشد و از خشونت آن هم نکاست. گفتند این طرح تا «آخرین بدحجاب» تداوم خواهد داشت. مرحله‌ی سوم جمع‌آوری معتادان است، که از چند روز پیش با دستبند زدن و دستگیری آنها آغاز شده است. و ما نمی‌دانستیم که معتاد مجرمی است که امنیت را به خطر انداخته است.

مرتبط:
جشن خشونت.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

برخورد با افراد بیماری که نتیجه آزادیشان ارعاب و عدم تامین امنیت جامعه است با پند و اندرز و یا تشکیل پرونده قضایی و حکم قابل نقض قاضی نتیجه جز ادامه خشونت و جری تر شدن آنان نخواهد داشت. کاملا با این اقدام پلیس موافقم و این نه تنها نظر من که نظر اکثر شهروندان است.

-- soheil ، Jun 1, 2007

در همین رابطه مطلبی در روزنامه آفتاب منتشر شده است که در ان با چاپ عکس های متهمان کتک خورده . نوشته که علیرغم خشونت وارده اکثر مردم از این برنامه راضی هستند.


روزنامه افتاب و تایید ضمنی سرکوب نیروی انتطامی ونقض حقوق متهمان
با سلام چگونه روزنامه كه بايستي ستون دفاع از دمكراسي و حقوق بشر به عنوان باشد چنين چشمان خود ش را برروي نقض حقوق
شهروندان و سو استفاده نيروي انتظامي از قدرت خود مي باشد.
http://www.aftabnews.ir/vdca60n49on6i.html
د رجامعه متمدن اگر به مردم ياد داديم كه از حقوق جنايتكاران و مجرمين و متهمان بايد دفاع كرد انوقت مردم در شرايطي كه مستبدين و
انحصار طلبان مطبوعات را مي بندند و يا سانسور ميكنند هم از ازادي مطبوعات دفاع خواهند كرد.اشتباهي را كه در سال 57 در موقع نقض حقوق وابستكان رژيم سلطنتي و عدم دفاع از حقوق فردي انان در موقع بازداشت مرتكب شديم و بعدا در سال 60 كه نوبت ما رسيد به مردم ياد نداده بوديم كه در مورد نقض حقوق بشر سوال كنند و بي تفاوت نباشند و بدين ترتيب د رمورد قتل عام و سركوب نيروهاي دگر انديش توسط انحصار طلبان سكوت كردند.از رسالت مطبوعات كه اطلاع رساني درست و اموزش هست غافل نشويم.
یک چیز را در مهاجرت و تبعید و دوران جنگ مسلحانه یاد گرفته ایم که در فضای خشونت انان که اهل منطق هستند زودتر صدایشان را ساکت می کنند.

مشکل اپوزیسیون ما هم در این است که چمش را به استفاده از زور و قدرت و خشونت به کا ررفته د ر اداره آگاهی و مواد مخدر از انجا که مردم چندان مخالف ان نیستند بنوعی فرصت طلبانه سکوت می کنند

هر گونه خشونت و ازار و بی قانونی را باید محکوم کرد اما و اگر و تبصره هم ندارد. مسلما کار اسانی نیست و لی نیاز به زمان دارد و کار فرهنگی گسترده

سعید سلطانپورهماهنگ کننده کانون اندیشه ؛ گفتگو و حقوق بشر –تورنتوروزنامه نگار
http://www.kanoun-ebayan.blogspot.com
/http://www.politicofcanada.blogspot.com/

-- سعید سلطانپور ، Jun 2, 2007

متاسفانه سطح آگاهی عمومی به اندازه ای اندک است که بسیاری از مردم از این نوع برخورد خوشحال هستند. اما اگر مردم چیزی از حقوق شهروندی، کرامت انسانی، فلسفه ی حقوق جزا و غیره نمی دانند خرده ای نمی توان گرفت. ننگ بر کسانی که با عناوین دهان پر کن در ارکان مختلف نظام مسئولیت دارند و صدای مخالفتی از هیچ یک بر نمی خیزد. در ایران تنها لمپن ها تصمیم می گیرند.

-- شاهین ، Jun 2, 2007

وقتی چند مزدور نیروی انتظامی هم اعلام جرم می کنند هم محاکمه و هم اجرای حکم (حالا جرم هر چه می خواهد باشد )دیگر وضع قانو ن و قضا و انسان در این مملکت معلوم است.

-- ehsan ، Jun 2, 2007

خدا قسمت تان كند يك چند كلمه اي حرف منطقي با اين آقاي آفتابه به گردن بزنيد. البته وقتي قمه اش در دست اش باشد. انگار خبر نداريد اين جا چه مي گذرد؟ آفتابه كه هيچ ، بايد نصف سبيل اش را هم مي زدند. اگر پليس از اول عرضه داشت ، امروز اين ها نبودند. حالا هم كه يك ريزه عرضه به خرج مي دهد آقايان دردشان آمده . شما را به خدا ، خودتان مي دانيد از كه و از چه حرف مي زنيد ؟ اين ها همان كساني هستند كه به خاطر وجود كثيف شان جامعه نا امن شده است . نكند كه شما هم از اين قماش هستيد كه از آن ها دفاع مي كنيد. به هر قيمتي و هر بهانه اي كه بتوانيد بد و بيراه به حكومت مي گوييد . اين منطقي نيست . اگر چه ظاهر امر نشان مي دهد شما هم منطقي نيستيد.

-- بدون نام ، Jun 2, 2007

كار مامورين بيش از حد زشت بوده اونا هرچيم كه باشن آدمن و يه ايرانين اين ملت كه خيلي ادعا ميكنه مردم دوست و ميگه ما بيشتر به جوونا توجه ميكنيم گند زد .ملت ما فقط بلد واسه خودنمايي سربازاي انگليسي رو ازاد كنه و جوون ايراني رو خار ....

-- بدون نام ، Jun 3, 2007

به نظرتون اینا که اینجور به مردم سوءقصد می کنن..چیزی از کرامت انسانی می فهمن؟؟؟

-- هستی ، Jun 3, 2007

انشاا... كه هدف نيروي انتظامي بالا بردن امنيت اجتماعي باشد،ولي اگر هم اين باشد اين روش درستي نيست .چرا كه در صورتيكه پليس وظيفه خود را به خوبي انجام مي داد كار به اينجا نمي كشيد،واقعيت اين است كه حضور پليس بايد مستمر و دانمي باشد و هدفش ايجاد امنيت هميشگي باشد نه مقطعي،من مطمئنم كه اين داستانها پس از چند هفته تمام شده و دوباره شهر دست ارازل مي افتد وگر نه به قول دوست عزيزمان حضور پليس بايد بگونه اي باشد كه قمه بدستان جرات فكر كردن به قمه هم نداشته باشند ،ولي متاسفانه رفتار پليس بگونه ايست كه مردم با ديدن پليس به جاي احساس امنيت احساس ترس مي كنند.فرزندخردسال من با ديدن پليس كه به طرف ما مي آمد از آنها مي ترسد در صورتيكه در تمام دنيا مردم با ديدن پليس آرامش خاطر مي يابند.

-- امير ، Jun 3, 2007

آقا تکلیف ما رو روشن کنین! بالاخره اعتیاد جرم هست یا بیماری؟

-- خشایار ، Jun 3, 2007

هر آدم عاقلي مي داند كه اينها براي ملت دل نسوزانده اند.حال در آينده خواهيم ديد كه در اولين تظاهرات دانشجويي همين آقايان دستگير شده در يك هيبت ديگر چگونه به دانشجويان حمله مي كنند

-- بدون نام ، Jun 4, 2007

دوستان عزیزی که موافق این نوع عملیات پلیسی هستید. لطفاً مقاله را با دفت بیشتری بخوانید. (فکر نمی کنم کسی در کشور مخالف تنبیه ارذل واوباش باشد! اما چگونگی این تنبیه باید طبق قانون رسمی کشور تعیین شود. همه ی ما می دانیم که 1100 اوباش یک شبه در کشور پدیدار نشده اند و این افراد جرایم خود را که حتی تعدی و آسیب رسانی به افراد است در طول زمان مرتکب شده اند. بنابراین نمی توان یک شبه آنان را تنبیه کرد بلکه باید در ابتدای وقوع جرم دستگاه قضایی در مجازاتهای خود پیشبینی عدم ارتکاب مجدد را درنظر می داشت یا اینکه به رفع ناتوانی های قانونی دربرخورد مناسب با این جرایم اقدام می کرد. درحقیقت ما نقص و کم کاری و جرم دستگاه قضایی در رسیدگی به این جرایم در گذشته را می خواهیم یک شبه جبران کنیم که نتیجه ی آن مسلماً ریشه کنی این جرایم نخواهد بود. البته این گونه رفتارهای پلیسی بدون کنترل همانگونکه نویسنده اشاره کرده است ، ممکن است مورد سوء استفاده واقع شده و حریم امنیتی تمام شهروندان را به خطر بیندازد. تجربه ثابت کرده است هر کنش خشن در جامعه امکان واکنش خشن تری را بوجود می آورد! )

-- شهریار ، Jun 4, 2007

من از نیروی انتظامی تشکر میکنم و امیدوارم اقدامات شدیدتری را اعمال کنند.
به مخالفین این طرح که در شمال شهر در آسایش کامل زندگی می کنند و تا حالا با اینجور اراذل برخورد نداشتن بگم که تشریف بیارید جنوب شهر چند ماهی زندگی کنید تا ببینید اینجا چه خبره به شما قول میدم که نظرتون عوض میشه

-- نا شناس ، Jun 16, 2007

با سلام تنها راه آدم کردن این ارازل همین است بنده بعنوان یکی از نیروی عمل کننده همیشه در مأموریتهای اجرایی خود همین کار را می کنم چون اگر کمی کوتاه بیاییم آرامش ناموس ملت با مشکل مواجه می شوند. باتشکر

-- مسعود ، Jun 27, 2007

موافق با طرح امنیت اجتماعی می باشم

-- رضا ، Jul 26, 2007

با سلام وخسته نباشید خدمت تمامی برگزارکنندگان طرح امنیت اجتماعی.به تمامی سربازان امام زمان(عج)خسته نباشد عرض میکنم وامیدوارم که درادامه این طرح موفق وپیروز باشند.

-- هادی ، Jul 26, 2007

اعتیاد یک خیانت .خیانت به خود و خانواده و هر کسی خیانت کنه سزاش مرگ.همین و بس از نیروی انتظامی و تمام کسانی که در این طرح شرکت می کنن ممنونم.....دست حق همراهتون........یا علی

-- mina ، Jul 29, 2007

به نام خدا
من پدرام نوریان هستم و برای اولین بارم هست و خواهد بود که وب لاگه شمارو خوندم
من میدونم که این انتقادو منتشر نمی کنید و برای من هم مهم نست که منتشر بشه یا نه به حر حال . اقای سردبیرکسی که تو جامعه امنیته بقه انسانهای اون جامعه رو از بین میبره دیگه انسان نیست که بخوایم به اون حقوق شهروندی رو تعلق بدیم و اینو خودتون از همه بهتر میدونین شما ها و امساله شماها میخواین به این روش ها از این حکومت اشکال بگیرین . خوب اگه می تونین بگیرین ولی نه با این روش های بچه گونه شما این طوری ناتوانی خودتون و ثابت می کنین

-- پدرام ، Jul 29, 2007

اینو خوب میدونم که نوشته منو (به قول خودتون)منتشر نمی کنین اما من یه شهروند اصفهانییم که به عینه دیدم که لات بی سرو پا چند وقتی بود امانه ما ودیگران رو در محله بریده بود به جان شما انچنان کاری باش کردن که....
به نظر ما و هم محله اییامون که خیلی خوب بوده
................................
زمانه: اگر به کسی در کامنت تان توهینی نشده باشد حتما پابلیش می شود.
در مورد این مساله هم کسی مخالف برخورد با اشرار نیست. مساله اینجاست که باید برای آنها مثل هر ایرانی دیگری قانون رعایت شود و طبق مقررات برایشان دادگاه تکیل شود و در صورت اثبات اتهام مجازات قانونی برایشان در نظر گرفته شود.

-- منصور ، Aug 1, 2007

من نمیدونم بعضی ها که همش از دموکراسی و حقوق بشر حرف میزنن ،تا حالا با این افراد برخورد داشتن.اگر یکی از همین افراد به خواهر یا مادر شما تجاوز کنه باز هم از این حرفهای بشردوستانه میزنین یا دست ماموران پلیس رو میبوسین.من در کرج زندگی میکنم و یک بار از همین اراذل با تهدید چاقو تمام پول وگوشی همراهه دوستمو سرقت کردند . من کاملا با این طرح پلیس موافقم و خواستار تداومش هستم .

-- مرتضی ک ، Aug 1, 2007

ترحم بر پلنگ تيز دندان ستمكاري بود بر گوسپندان .اين كارها اززمان يزدي بيسواد وبي كفايت توسعه پيدا كرد اونهم بدليل گشادي سيستم قضائي. من بخاطر اين يك كار دست همه دست اندركاراشو خالصانه ميبوسم چون معتقدم ايران وايراني مسلمان شايسته آنچنان امنيتي است كه اگريك زن جوان تنها بخواهد شبانه وپياده ازشرق آن به غرب برود هيچكس جرات نكند به او نگاه چپ بكند وبراي رسيدن به اين هدف آماده ام كه تك تك اراذل را شخصا اعدام كنم

-- بدون نام ، Aug 7, 2007

کسی که به زور به کسی تجاوز کند مستحق
اعدام است هر کسی که می خواد باشه

-- saeed ، Aug 13, 2007

به نظر شما کسی که به ناموس وجان ومال و...مردم تعدی میکند آیاقابل بخشش و مدارا ونرمی ویا هر چیزی شما اسمش را بگذارید هست؟ این اقایانی که دم از احترام به کرامت انسانی حقوق شهروندی و..میزنند عقل خود را قاضی قرار دهند ببینند اگر یکی از همین اراذل به ناموس خودشان تجاوز میکرد باز هم این هرفها را میزدند؟

-- محمد رضا سمیعی ، Aug 13, 2007

kari ke ba arazel kardand kamelan dorost bod.emailam ham alaki dadam

-- Spawn ، Sep 28, 2007

کاش اونهایی که مخالف هستند خودشان یا خانواده انها مورد تعرض این اراذل قرار می گرفت تا میدیدیم ایا باز نظرشان همین است

-- مریم فلاحی ، Oct 31, 2007

من هم به عنوان یه تهرانی پایین شهری در عین حال که با طرح حجاب کاملا مخالفم اما فکر می کنم طرح مبارزه با اوباش خواست اکثر مردم است

-- هومن ، May 2, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)