تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

به نام پدر، پسر، روح‌القدس به ساخت مسجد کمک کنید!

مترجم:رضا شوقی

فرانتس مویرر، کشیش کاتولیک اهل کُلن، در صدد است گفت‌وگو میان اسلام و مسیحیت را به طریقی مبتکرانه پیش ببرد. او طبق توافقی که با شورای کشیشان و سرپرست کلیسای سنت تئودور به عمل آورده، برای ساخت مسجد بزرگی در محله‌ی «ارنفلد» شهر کلن پول جمع می‌کند.
او می گوید: «پنج سال پیش، در زمان تأسیس کلیسای کاتولیک سنت تئودور، یک کلیسای پروتستان، انجیل بسیار نفیسی به ما هدیه کرد. در آن زمان این فکر به ذهن من خطور کرد که چه خوب است ما هم رسم هدیه دادن را به خاطر ایجاد دوستی و محبت میان اهالی ادیان و مذاهب مختلف ادامه بدهیم. در آن لحظه به یاد امام جماعت مسجد DITIB که روابط خوبی با ما دارد، افتادم. متعاقب آن با سرپرست و هیأت امنای کلیسا مشورت کردم و همه یک‌صدا تصمیم گرفتیم که برای تحقق این ایده به اتحادیه‌ی ترکی - اسلامی نهادهای دینی (DITIB) برای ساخت مسجد مورد نظرشان کمک کنیم.

اقدامات پوپولیستی علیه ساخت مسجد

گروه‌های فراوانی، از جمله حزب دست راستی و عامه پسند «حمایت از کلن»، به ساخت این مسجد اعتراض دارند. کار جمع‌آوری پول برای مسجد هم بدون مخالفت و واکنش‌های منفی نبوده است. یکی از دلایل این مخالفت‌ها وجود وقایع خشونت‌باری‌ست که در محله مجاور مسجد رخ می‌هد. حتا چندی پیش یک مرد ترک که دارای چهار فرزند بود در این درگیری‌ها کشته شد. مخالفان گمان می‌کنند که ساخت مسجد و تجمع مسلمین احتمالا به شیوع این‌گونه درگیری‌ها دامن می‌زند. اما کشیش مویرر ۵۵ ساله در جمع‌آوری پول برای ساخت مسجد، شانس جدیدی برای گفت‌وگو می‌بیند: «انسان باید همیشه کسانی را که به نحوی معقول و بشر دوستانه با او به تشریک مساعی می‌پردازند مورد حمایت قرار دهد. این بسیار خطرناک است که هر کس تنها در دنیای خودش، به طور موازی با دیگران و بدون همکاری و ارتباط با آنان زندگی کند».


کشیش فرانتس مویرر

برای پرهیز از زندگی در دو دنیای موازی، مسلمانان و مسیحیانِ دو محله‌ی هوهنبرگ و ارنفلد ارتباط نزدیکی را در قالب یک شبکه‌ی اجتماعی برای خود طرح‌ریزی کرده‌اند. هر یک از این دو گروه، دیگری را فارغ از تعلقات دینی‌اش یاری می‌کند. چنین دیدگاه ارتباطی بیش از همه برای جوانانی مفید است که در مراسم عبادی حاضر می‌شوند.

هدیه، سرآغاز گفت‌وگو

مسجد مورد بحث، که عملیات ساخت و سازش در پاییز امسال شروع می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین مساجد آلمان خواهد بود. این مسجد که ظرفیت پذیرایی از ۳۰۰۰ نفر را دارد، دارای دو مناره‌ی ۵۵ متری و یک گنبد بزرگ است.
حمایت کشیش مویرر در ساخت این مسجد بزرگ برای مسلمانان بسیار مهم و دلگرم کننده است. البوگا، یکی از اعضای هیأت امنای مسجد می‌گوید: «مویرر فهم و شجاعت فراوانی در حمایت از ما به خرج داده است. به خصوص در این زمان که راست‌گرایی افراطی، بیگانه ستیزی و به ویژه اسلام ستیزی در این‌جا در حال رشد است. کار این کشیش کاتولیک به مراتب بیشتر از پول و مادیات برای ما ارزش دارد».

تا به حال بیش از ۲۰۰۰ یورو برای ساخت این مسجد جمع‌آوری شده و کلیسا اعلام کرده است تا اتمام عملیات ساخت مسجد به جمع‌آوری پول ادامه خواهد داد.

مسئولین این کلیسا و مسجد تصمیم گرفته‌اند که این هدیه را به فال نیک گرفته و آن را سرآغاز یک سلسله گفت‌وگوی دراز مدت میان خود بدانند.

چندی پیش، اعضای این مسجد به بازدید کلیسای سنت تئودر رفتند. این بار مویرر و شرکت‌کنندگان در مراسم عبادی کلیسای او به مسجد خواهند رفت. ظاهرا گفت‌وگو میان اسلام و مسیحیت این‌گونه عملی‌تر است.

منبع

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)