تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ملاقات خاتمی با پاپ

بيژن روحانی- رم

سید محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران ، به منظور ملاقات با پاپ بندیکت شانزدهم و شرکت در کنفرانس گفتگوی بین تمدن ها، وارد رم پایتخت ایتالیا شد.


عکس از رویترز

این کنفرانس که از روز گذشته با نام "گفتگوی میان تمدن ها و چالشی برای صلح" کار خود را در محل دانشگاه گریگوریان آغاز کرده بود امروز جمعه چهارم ماه مه به پایان می رسد. دانشگاه گریگوریان وابسته به واتیکان و از مهم ترین مراکز آموزش علوم کاتولیکی و مسیحی به شمار می رود.

محمد خاتمی در سخنرانی امروز صبح خود با عنوان گفتگوی میان اسلام و مسیحیت از تمام رهبران مذهبی جهان خواست تا برای اثبات هویت خود و پیروانشان به نفی هویت دیگران نپردازند و بدین ترتیب در خدمت خشونت طلبان و جنگ افروزان قرار نگیرند. او همچنین افزود: "نام خداوند را نباید و نمی توان سرلوحه جنگ و نفرت قرار داد و جاهلانه سخن از جنگ های صلیبی گفت".

خاتمی ضمن هشدار نسبت به لزوم رعایت همزمان آزدای و عدالت در جامعه از سوی دولت ها افزود: "عدالت بدون آزادی در حقیقت عدالت نیست، بلکه توهمی از عدالت است. زیرا چگونه می توان سهم هریک از شهروندان را از آزادی مصادره کرد و ادعای عدالت داشت. پس عدالت، شأن انسان آزاد است وگرنه عدالت میان بردگان، عدالت شایسته انسان نیست"
در این کنفرانس به غیر از محمد خاتمی شخصیت های دیگری از جمله "جولیو آندره اوتتی" (Giulio Andreotti) نخست وزیر اسبق و سناتور مادام العمر مجلس سنای ایتالیا نیز سخنرانی داشتند.

محمد خاتمی بلافاصله پس از پایان سخنرانی خود به دیدار پاپ بندیکت شانزدهم رفت.
پیش از ورود به جلسه خصوصی، خاتمی در پاسخ به خبرنگاران در مورد این که مضمون صحبت هایش با پاپ بر کدام یک از مسایل مهم روز متمرکز خواهد بود اشاره کرد: "متاسفانه زخم ها در دنیای ما بزرگ و بیش از یک زخم هستند و درمان آن هم به سادگی میسر نیست. از یک دیدار نمی توان انتظار درمان زخم ها را داشت. ولی تلاش مشترک برای این که به سوی درمان زخم حرکت کنیم، تلاشی است که باید امیدوارانه آن را ادامه داد".

ملاقات خاتمی با پاپ به مدت بیش از سی دقیقه و در کتابخانه شخصی پاپ در واتیکان صورت گرفت. طبق اظهار سخنگوی رسمی واتیکان، در این ملاقات مسائلی مانند صلح خاورمیانه و ضرورت گفتگوی میان ادیان، به ويژه اسلام و مسیحیت مورد بحث قرار گرفت. محمد خاتمی در پایان این دیدار نقاشی هایی از هنرمندان ایرانی با موضوع صلح را به پاپ اهدا کرد و همچنین بندیکت شانزدهم نیز قلم خودنویسی را که به مناسبت پانصدمین سالگرد تاسیس موزه واتیکان ساخته شده بود به خاتمی هدیه داد.

پس از این دیدار، رییس جمهور سابق ایران با نخست وزیر واتیکان "تارچیزیو برتونه" (Tarcisio Bertone) دیدار کرد. همچنین قرار است بعدازظهر امروز، سید محمد خاتمی با "رومانو پرودی" نخست وزیر ایتالیا و "فاوستو برتینوتی" رییس مجلس عوام این کشور دیدار و گفتگو کند و فردا نیز به ملاقات با ماسیمو دالمآ وزیر امور خارجه ایتالیا اختصاص خواهد داشت.

خاتمی در ادامه سفر خود در ایتالیا جهت ایراد سخنرانی به شهرهای میلان و پالرمو نیز سفر خواهد کرد

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

سلام من خودم از طرفذاران آزادي انسانها هستم ولي اين آزادي در ايران ديده نمي شه ولي آقايون حرف از آزادي ميزنن . سفر خاتمي يك تظاهره . يك ظاهر سازيه وقتي مردم كشوره ما از اين نعمت بي بهره هستن وقتي با خشونت با مردم برخورد ميشه چطور مي توان حرف از آرامش زد . چطور انتظار بايد داشت ديگر كشورها حرف ما را باور كنند. چطور مي تونيم مسلمان بدونيم اين كشورو چرا حرف از اسلام ميزنند . چرا و چراهاي ديگه .

-- milad ، May 5, 2007

ايشان تنها چهره موفق بين المللي ايران هستند كه هنوز هم براي ايجاد ارتباط موفق ايران با اروپا در تلاشند برايشان آرزوي سلامت مي كنم

-- مسعود ، May 6, 2007

درود بر خاتمی(هر چند تا رئیس جمهور بود ناگفته ها را نگفت)وتمام ازادی خواهان سرزمین عیسی به دین خود. موسی به دین خود................................................
اه ازادی کجایی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

-- بدون نام ، May 6, 2007

چطور مي تونيم مسلمان بدونيم اين كشورو چرا حرف از اسلام ميزنند . چرا و چراهاي ديگه . درود بر خاتمی

-- نازي ، May 7, 2007

ba salam mikhastam begam ke aghaye khatami ye chehreyie ke be onvane ye roohani ham dar daneshgahha morede ghaboole ham dar hozeh.in hamke migan khatami ro baziha avordan sare kar in harfie ke khode baaziha baraye ishoon dorost kardan

-- nima ، May 7, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)