تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

ايران و تاجيکستان در دهمين سالگرد همکاری نظامی

روشنا سراج

سفر سه روزه مصطفی محمدنجار، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح ايران با هيئت همراه به تاجيکستان روز چهارشنبه به انجام رسيد.


امامعلی رحمان و محمد نجار در دوشنبه

وزير دفاع ايران عصر يکشنبه به اساس دعوت رسمی ژنرال شيرعلی خيرالله اف، همتای تاجيکش وارد تاجيکستان شده بود.

توافق درباره ادامه همکاريهای نظامی و امضای توافقنامه ای در زمينه‌ی همکاريهای آموزشی، فنی، مهندسی و دفاعی ميان ايران و تاجيکستان توسط وزيران دفاع دو کشور، از نتايج مؤثر سفر وزير دفاع ايران به دوشنبه ارزيابی شده است.


محمد مصطفی نجار

تفاهمنامه دفاعی و نظامی اين دو کشور همزمان با سال 1997 در تهران امضا شده است. شيرعلی خيرالله اف، وزير دفاع تاجيکستان گفت که طی اين ده سال تفاهمنامه نظامی ميان دو کشور ايران به نظاميان تاجيک مبلغ شش ميليون دلار کمک فنی رسانده و برای تهيه يونيفورمهای نظامی برای سربازان تاجيک مساعدت کرده است. آقای نجار که از کالج نظامی دوشنبه ديدار کرده گفته است که در زمينه آموزش به ارتش تاجيک بيش از پيش مساعدت خواهد کرد.


ژنرال خيرالله اف: «هرکه به ايران ضربه زند ضربه می‌گيرد!»

ژنرال شيرعلی خيرالله اف، وزير دفاع تاجيکستان ضمن گسيل آقای نجار در فرودگاه دوشنبه گفت که سفر همتای ايرانی اش به تاجيکستان در چهارچوب سفرهای نوبتی وزيران دفاع ايرانی و تاجيک صورت می‌گيرد و همکاريهای نظامی ايران و تاجيکستان را برای ثبات و امنيت منطقه و جهان خيلی بااهميت ارزيابی می‌کند. آقای خيرالله اف در پاسخ پرسش خبرنگاران گفت که جنگ عليه ايران فقط جنگ روانی است و بيش از سخنرانی و سخنبازی نيست. اما او به نقل از همتای ايرانی اش تأکيد کرد که نيروهای قدرتمند ايران در حال آماده باش قرار دارند و هر کسی که می‌خواهد به ايران ضربه زند، ضربه می‌گيرد!

رئيس جمهور امامعلی رحمان: «توسعه روابط همه‌جانبه با ايران از اصول سياست خارجی تاجيکستان است»

سفر هيئت بلندپايه نيروهای مسلح ايران به تاجيکستان در روزهايی اتفاق افتاد که امامعلی رحمان، رئيس جمهور اين کشور پيام سالانه اش را در پارلمان ايراد کرد. وی که در پيام سال 2007 به اعضای مجلس تاجيکستان، از دورنمای اقتصادی، سياسی، اجتماعی و روابط با کشورهای جهان سخن می‌گفت، به توسعه همکاری‌ها کشورهای آسيای مرکزی، چين، روسيه، اتحاديه اروپا، آمريکا و کشورهای همجوار، از جمله ايران تأکيد کرد. پرزيدنت رحمان در ديدار با وزير دفاع ايران تأکد کرد که توسعه روابط همه جانبه با کشور هم فرهنگ، هم دين و هم زبان ايران از اصول سياست خارجی دولتش به شمار می‌رود.

تاجيکستان تلاش دارد در بخشهای مختلف، از جمله نظامی با کشورهای زيادی همکاری گسترده داشته باشد. هرچند تاجيکستان با 76 کشور جهان در سطوح مختلف همکاری نظامی دارد، اما با روسيه، فرانسه، هند، ايران، چين و آمريکا اين همکاری‌ها بيش از پيش توسعه پيدا می‌کند. پايگاه نيروهای روسيه در شهرهای دوشنبه، کولاب و قرغان تپه در جنوب تاجيکستان و نيروهای هوايی فرانسه در شهر دوشنبه از مهمترين نيروهای کشورهای خارجی مستقر در تاجيکستان اند.

براساس اطلاعات رسمی، حدود چهارصد تن از نيروهای فرانسوی به خاطر مساعدت به ائتلاف بين المللی ضدتروريسم در افغانستان در فرودگاه دوشنبه مستقر شده و بر اساس توافق اخير دولت تاجيکستان و وزارت دفاع فرانسه، پاريس در بازسازی فرودگاه دوشنبه مساعدت خواهد کرد.

در اوائل دهه نود ميلادی در تاجيکستان جنگ داخلی شروع شد و ايران پناهگاه بسياری از نيروهای مخالفين تاجيک و رهبران ائتلاف مخالفين تاجيکستان بود. دولت تاجيکستان بارها ايران را در پشتيبانی از نيروهای مخالف دولت مقصر دانست که منجر به سردی روابط ميان اين دو کشور شد. اما سال 1997 ايران به عنوان يکی از کشورهای تضمين کننده صلح در تاجيکستان به مصالحه ملی تاجيکان مساعدت کرد و اين منجر به احيای همکاری در بخشهای گوناگون، از جمله امضای تفاهمنامه در زمينه‌ی نظامی و دفاعی ميان ايران و تاجيکستان گرديد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)