تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

آمار عفو بین‌الملل از اعدام‌های ۲۰۰۶

سازمان عفو بين‌الملل دیروز، جمعه، در گزارشی اعلام کرد که مجازات اعدام در سال گذشته در جهان، در حالی کاهش يافته است که ۹۱ درصد اعدام‌ها در سراسر کره زمين، تنها در شش کشور رخ داده است.

آمار سالانه‌ی مجازات اعدام از طرف سازمان عفو بین‌الملل، که دیروز در ایتالیا شهر رم اعلام شد، نشان از کاهش ۲۵ درصدی مجازات و حکم‌های اعدام در سراسر دنیا دارد.

بر اساس آماری که عفو بین‌الملل تهیه کرده است، چين، به مانند سال ۲۰۰۵ ميلادی، با هزار و ده مورد اعدام در مقام نخست اجرای مجازات اعدام قرار دارد، و سپس، کشورهای ايران با ۱۷۷ اعدام، پاکستان ۸۲ اعدام، عراق و سودان هر کدام ۶۵ مورد اعدام و آمريکا با ۵۳ مورد اجرای حکم اعدام رده‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند.

این در حالی‌ست که سازمان عفو بین‌الملل تاکيد کرده است آماری رسمی برای اعدام‌شدگان در کشور چين وجود ندارد و عفو بين‌الملل آمار واقعی اجرای مجازات اعدام در چين را بیش از هشت هزار مورد تخمين می‌زند. همچنین در کشور پاکستان، که در سال ۲۰۰۵ ميلادی ۳۰ نفر اعدام شده بودند، در سال ۲۰۰۶ ميلادی، اعدام ۸۲ نفر رکوردی تازه محسوب می‌شود.

طبق آمار این سازمان، در سال ۲۰۰۶ ميلادی، ۱۱۷ نفر در ايران اعدام شدند. این رقم نسبت به سال ۲۰۰۵، با ۹۴ مورد اعدام، افزایش نشان می‌دهد.

اين سازمان همچنین اعلام کرده است که در سال ۲۰۰۶ ميلادی، يک هزار و ۵۹۱ نفر در ۲۵ کشور اعدام شدند و برای سه هزار و ۸۶۱ نفر در ۵۵ کشور حکم‌های اعدام صادر شده است.

ايرنه خان، دبير کل سازمان عفو بين‌الملل گفت: «اگر دولتمردان قدرت رهبری سياسی خود را بخوبی نمايش دهند، تحقق "جهانی به دور از مجازات اعدام" ممکن است».
ايرنه خان همچنین گفت: «اين اعدام‌کنندگان سخت‌گير، از گرايش جهانی منزوی می‌شوند».

دبير کل سازمان عفو بين‌الملل آمار اعدام‌ها را غیرقابل بخشش خواند و گفت: «حتا مقام‌های کشورهايی چون چين و عراق، از تمايل خود برای پايان دادن به اجرای مجازات اعدام در آينده‌ی کشورهايشان سخن گفته‌اند».

خانم خان تاکيد کرد که مجازات اعدام «خشونت را در ميان انسان‌ها جاودانه می‌کند».

بنا به آمار سازمان عفو بين‌الملل، در حال حاضر نزديک به ۲۰ هزار انسان بر روی کره زمين به اعدام محکوم هستند.

منبع

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)