تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

تشدید تحریم‌ها در آستانه مذاکره با ایران

سعید شروینی

وزاری خارجه اتحادیه اروپا در اجلاس روز دوشنبه (۲۳ آوریل) خود در لوکزامبورگ توافق کردند دارایی‌های ۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی دیگر ایران که در پیشبرد برنامه اتمی این کشور مشارکت دارند را مسدود کنند. این تحریم‌ها از مصوبات شورای امنیت هم فراتر می‌رود و هدف‌ آن تشدید بیشتر فشارها بر ایران برای متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم است.

تشدید تحریم‌ها علیه ایران دو روز پیش از دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد. علی لاریجانی و خاویر سولانا قرار است در دیدار خود که روز چهارشنیه در ترکیه انجام می‌شود امکان احیای مذاکرات بر سر پرونده هسته‌ای ایران را مورد بحث و بررسی قرار دهند. این اولین دیدار مقامات عالی ایران و اتحادیه اروپا از زمان تصویب قطعنامه دوم شورای امنیت علیه ایران در اسفند سال گذشته است.

منتقدان به تحریم ایران
د رمورد حد موفقیت مذاکرات سولانا و لاریجانی ارزیابی‌های متفاوتی ارائه می‌شود. ولی با توجه به این که هیچ‌کدام از طرفین به طور اساسی در مواضع خود تغییری نداده اند، انتظار چندانی از این مذاکرات نمی‌رود.

در این میان، در حالی که در مورد دامنه و میزان تاثیر تحریم‌ها علیه ایران اطلاعات و ارزیابی‌های متفاوتی ارائه می‌شود، در خود کشورهای غربی نیز نقطه‌نظرهای گوناگونی در باره تاثیرات منفی این تحریم‌ها بر روابط اقتصادی با ایران وجود دارد. تازه‌ترین موضع‌‌گیری در این زمینه،‌ انتقادی است که مدیرکل اتحادیه شرکت‌های سازنده ماشین و تاسیسات صنعتی در آلمان از تحریم‌ها علیه بانک‌ها و موسسات مالی ایران به عمل آورده است. به گفته هانس هسه، بلوکه شدن کلی و غیرتفکیکی مبادلات و فعالیت‌های بانک سپه،‌ شرکت‌های آلمانی را در دریافت مطالبات‌ خود از ایران با دشواری مواجه کرده است. بنا به تخمین اتحادیه شرکت‌های سازنده ماشین و تاسیسات صنعتی آلمان، این شرکت‌ها در قبال فعالیت‌های خود در ایران میلیون‌ها یورو از این کشور طلب‌کارند که با توجه به تحریم‌ها، دریافت آنها فعلا در محاق تعویق افتاده است.


شرکت‌های ماشین‌سازی آلمان در نمایشگاه تهران. این شرکت‌ها از تحریم مالی ایران ناراضی‌اند

ایران یکی از بازارهای مهم صنایع ماشین و تاسیسات‌سازی آلمان است. این صنایع در سال گذشته به تنهایی یک و نیم میلیارد یورو به ایران صادرات داشته‌اند. امور مالی صادرات و وارادت میان آلمان و ایران عمدتا از طریق شعبه بانک سپه در فرانکفورت انجام می‌شود. شورای امنیت سازمان ملل این بانک را نیز در پشتیبانی مالی از طرح‌های موشکی ایران شریک می‌داند و از این رو آن را در قطعنامه‌های اخیر خود مشمول بایکوت و انسداد حساب قرار داده است.

وداع بانک‌های اتریش با ایران
در همین حال، به گزارش سایت اینترنتی مجله اتریشی "پروفیل"، دولت آمریکا ظرف ماه‌های گذشته فشارهای متعددی را متوجه بانک‌های اتریشی کرده تا آنها را از ادامه معامله با ایران بازدارد. شماری از بانک‌های اتریش به نوشته پروفیل به رغم عدم تمایل خویش، به فشارهای واشنگتن تمکین کرده و از ادامه معامله و ارائه خدمات بانکی به مشتریان ایرانی خود سرباز زده‌اند. به این ترتیب بانک "باواگ"(BAWAG) معاملات خود با بانک صادرات را به حال تعلیق درآورده ، بانک مرکزی رایف‌آیزن(RZB) ارتباط خود با بانک سپه را قطع کرده و بانک‌های "باکا"(BA - CA) و "ارسته بانک" (Erste Bank) هم به روابط مالی خود با ایران خاتمه داده‌اند.

قطع رابطه با ایران از سوی بانک‌های اتریشی در حالی صورت می‌گیرد که از ابتدای سال جاری میلادی،‌ بانک‌های معروفی مانند یو‌بی‌اس (UBS) و کردیت سویس (Credit Suiss)، هر دو از سویس،‌ آبی‌ان آمرو (ABN Amro) از هلند و اچ‌اس‌بی‌سی (HSBC) از انگلستان نیز تحت تاثیر فشارهای آمریکا، تبادلات بانکی و مالی خود با ایران را معلق کرده‌اند. همه موسسات مالی یادشده صاحب نمایندگی‌ها و معاملات کم وبیش گسترده‌ای با ایالات متحده هستند و از این روبیم دارند که در صورت عدم تمکین به خواست واشنگتن فعالیتشان در آمریکا با مشکل مواجه شود.

در همین حال "بانک کنترل اتریش" (OeKB) که مسئولیت اصلی بیمه صادرات اتریش را به عهده دارد نیز،‌ اعلام کرده است که از پذیرفتن تقاضای بیمه صادرات جدید به ایران معذور است. این تصمیم،‌ صادرات اتریش به ایران که در سال گذشته با یک کاهش ۱۶درصدی مواجه بود را بیش از پیش تنزل خواهد داد.

ایران به لحاظ بانکی و صادراتی تا کنون از اهمیت بالایی برای اقتصاد اتریش برخوردار نبوده است. صادرات ۳۳۹میلیون یورویی به ایران در سال گذشته تنها کمتر از یک درصد کل صادرات اتریش را تشکیل می‌دهد. با این همه ایران اینک با فاصله زیاد در راس کشورهای طرف معامله اتریش در منطقه خاورمیانه قرار گرفته است.

ابهامات اجرای یک توافق
در این میان توافق شرکت اتریشی او ام وی (Österreichische Mineralölverwaltung) با شرکت نفت ملی ایران در روز شنبه گذشته (۲۱آوریل) ، هم از توجه روز‌افزون اتریش به امکانات و منابع ایران حکایت دارد و هم با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه این کشور، تا حدودی باعث شگفتی ناظران اقتصادی شده است. بر اساس توافقنامه یادشده که ایران ‌آن را بزرگترین قرارداد خود با یک شرکت اروپایی توصیف کرده، شرکت اتریشی او ام وی در توسعه فاز دوازه میدان گازی پارس جنوبی مشارکت می‌کند، تاسیساتی برای تبدیل گاز به ال‌ان‌جی (گاز مایع) به وجود می‌آورد و به یکی از شرکای خط لوله انتقال گاز ایران به اروپا بدل می‌شود. بنا به گفته مقامات جمهوری اسلامی، رقم کلی این توافقات به سی‌میلیارد دلار بالغ می‌شود.

مسئولان او ام وی توافقات روز شنبه را صرفا درحد توصیف زمینه‌های همکاری با ایران ارزیابی کرده‌اند. این ارزیابی احتیاط‌آمیز به علاوه هشدار مقامات آمریکایی به اتریش در مورد ادامه و گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران،‌ از هم‌اکنون امکانات اجرایی توافقات روز شنبه را با هاله‌ای از ابهام روبرو کرده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)