تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

همايش رسانه‌های اوراسيا با برنامه‌ هسته‌ای ایران شروع شد

روشنا سراج- تاجیکستان

گزارش را اینجا بشنوید.

همايش رسانه‌های خبری اوراسیا همه ساله ماه آوريل در آلماتی، بزرگترين شهر قزاقستان برگزار می‌شود. در ششمين همايش آلماتی بيش از ۶۰۰ نفر از ۵۰ کشور جهان شرکت داشتند که در آن به طور عمده، مسائل مربوط به رسانه‌های خبری و اطلاعاتی، فناوری اطلاعاتی و چند رسانه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


اما در نخستين روز همايش امسال، موضوع برنامه هسته‌ای ايران از محورهای اصلی بحث بود.
در اين همايش که خبرنگاران و دولتمردان زيادی از کشورهای مختلف جهان، از جمله روسيه، ايران، آمريکا و اسرائيل در آن شرکت دارند، سخنرانی محمد خاتمی، رئيس جمهور پيشين ايران و يوگنی پريماکف نخست وزير پيشين روسيه منجر به پرسش و پاسخهای زيادی شد.

سخنرانی اين دو رجل سياسی از ايران و روسيه در مورد برنامه هسته‌ای ايران فضایی زنده ميان شرکت کنندگان و خبرنگاران ايجاد کرد. محمد خاتمی در سخنرانی‌اش گفت که ايران سلاح هسته‌ای ندارد و هيچ کوششی هم در جهت دست‌يابی به آن سلاح نکرده است. به گفته آقای خاتمی، کشورش عضو پيمان منع گسترش سلاحهای هسته‌ای است و تحت کنترل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.

آقای خاتمی افزود که فناوری اتمی حق مسلم ايران است و اين در حالی است ايران و هر کشور ديگری اصلاً هيچ حقی برای داشتن سلاح هسته‌ای ندارند. وی در پاسخ پرسش برخی از خبرنگاران گفت که آمريکا، روسيه، ژاپن و کشورهای ديگر حق توليد انرژی هسته‌ای را دارند و ايران هم مانند ساير اين کشورها بايد اين حق را داشته باشد.

انتقاد پریماکف از تندروی ایران

يوگنی پريماکف، نخست وزير پيشين روسيه که حالا رئيس اتاق تجارت صنعت اين کشور است٬ در همايش آلماتی درمورد برنامه هسته‌ای ايران ابراز نظر کرد. به گفته آقای پريماکف، برنامه صلح‌آميز هسته حق ايران است زيرا اين کشور مقررات پيمان منع گسترش سلاحهای هسته‌ای را نقض نکرده و تاکنون عضو اين پيمان باقی مانده است و صرف نظر از تهديدهای خارج شدن از اين پيمان، تاکنون عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی به شمار می رود.

نخست وزير سابق روسيه که از کارشناسان سرشناس در امور خاورميانه محسوب می‌شود در پاسخ پرسش خبرنگاران در مورد غنی‌سازی اورانيوم توسط ايران گفت که در شرايطی که دهها کشور به غنی‌سازی اورانيوم مشغولند، نظر آنانی که می‌گويند ايران نمی‌تواند اورانيوم غنی کند درست نيست. در همين حال، يوگنی پريماکف از سیاست ايران در اين راستا انتقاد کرد و آن را غيرعاقلانه دانست و گفت که سياست تندروانه به نفع کار نيست.

به گفته وی، ايران برخی از تقاضاهای آژانس بين المللی انرژی اتمی واکنش نشان نمی‌دهد و اين منجر به ايجاد شک و ترديد می‌شود. آقای پريماکف در مسئله جنگ احتمالی عليه ايران گفت که روسيه به صورتی قاطعانه عليه اين جنگ است و در صورت آغاز جنگ، ايران نيروهای زيادی عليه نيروهای آمريکايی استفاده می‌کند و همين طور جنگ تا آخر اين قرن ادامه پيدا می‌کند و تمام جهان را فرا می گيرد.

در همين حال، نورسلطان نظربايف، رئيس جمهور قزاقستان که در همايش رسانه‌های خبری اوراسيا سخنرانی می‌کرد با تمجيد از جهان بدون سلاح هسته‌ای گفت که قزاقستان بعد از کسب استقلال داوطلبانه از استفاده از بای کونير، بزگترين آزمايشگاه هسته‌ای دست کشيده و ساير کشورها را هم به منع گسترش سلاح هسته‌ای دعوت می کند.

محمد خاتمی در همايش آلماتی در مورد گفتگوی تمدنها، چندانديشی، فرهنگ اطلاع رسانی و نقش خدمات رسانه‌های خبری در هم‌گرايی مردمان جهان نيز ابراز نظر کرد.

رییس جمهور پیشین ایران پس از برگزاری این همایش٬ در مراسم رونمايی کتابی به زبان روسی درباره نوروز که در قزاقستان از مشترکات فرهنگ ايرانی و ترکی محسوب می‌شود شرکت کرد.

همايش سه روزه رسانه‌های خبری اوراسيا همه ساله در شهر آلماتی توسط دريغا نظربايوا، عضو مجلس قزاقستان که عمده‌ترين رسانه‌های خبری اين کشور را در اختيار دارد و دختر ارشد پرزيدنت نظربايف است برگزار می‌شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)