تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بلر به ايران برای حملات بصره مظنون است

مارک آليور

پنجشنبه ۵ آوريل ۲00۷
گاردين

تونی بلر امروز پس از تأيید کشته شدن چهار سرباز بريتانيايی در شب گذشته در بصره هشدار داد که «عوامل رژيم ايران» شورشيان عراقی را مسلح می‌کنند.

در حالی که پرواز بريتيش ايرويز حامل ۱۵ نفر از پرسنل نيروی دريايی سلطنتی که ديروز توسط ايران آزاد شدند در فرودگاه هيترو تازه به زمين نشسته بود، تونی بلر در برابر ساختمان شماره‌ی ۱0 داونينگ استريت ظاهر شد و بازگشت آن‌ها را خوشامد گفت اما افزود که ورود آن‌ها با «سوگواری» برای چهار سرباز کشته شده در بصره هم‌زمان شده است.

سربازان انگليسی حدود ساعت ۲ صبح به وقت محلی طی حمله‌ای با بمب‌های کنار جاده‌ای که خودروی زره‌پوش جنگی آن‌ها را در منطقه‌ای در غرب بصره هدف قرار داد، کشته شده‌اند. يک مترجم غيرنظامی کويتی نيز در این حمله جانِ خود را از دست داده و سرباز انگليسی ديگری نيز به سختی مجروح شده است.

تازه‌ترين تلفات آمار کشته‌شدگان انگلیسی را در طی چند روز گذشته به شش نفر رسانده است و اين هفته را برای نيروهای انگليسی تبديل به هفته‌ای خون‌بار در عراق کرده است که در طی بيش از دو سال گذشته سابقه نداشته است.

آقای بلر گفت هنوز «خيلی زود» است که بدانيم آيا ميان تلفات اخير بريتانيا و ايران ارتباط مستقيمی هست يا نه، ولی ادعاهايی را که پيش از اين درباره‌ی دست داشتن کلی ايران در مسلح کردن شورشيان کرده بود، تکرار کرد.

او گفت: «اکنون بسیار زود است که بگوييم اين عمل تروريستی خاص که باعث کشته شدن نيروهای ما شده است توسط تروريست‌هايی انجام شده که از سوی عناصری از رژيم ايران حمايت می‌شوند، در نتيجه من هيچ اتهامی را در خصوص آن واقعه‌ی خاص متوجه ايران نمی‌کنم.

اما، چنان‌که پيش‌تر گفته‌ام، تصوير کلی اين است که عناصر از رژيم ايران هستند که از تروريسم در عراق حمايت کرده، به آن بودجه و تسليحات می‌دهند و از آن پشتيبانی می‌کنند.»

مقامات انگليسی و آمريکايی بر اين باورند که سپاه قدس، يک سازمان مخفی تحت هدايت رهبر معنوی ايران، آيت الله خامنه‌ای، و بخشی از سپاه پاسداران به ارايه‌ی آموزش و کمک مالی به شورشيان عراق ياری می‌رساند تا بمب‌های جاده‌ای ايجاد کنند.

دو ماه پيش، جورج بوش، رييس جمهور آمريکا، گفت که سپاه قدس شبکه‌هايی را با اين ابزارها در خارج از ايران ارايه می‌کند.، اگر چه ادعاهايی دولت‌اش را مبنی بر اين‌که سطوح عالی رهبری ايران دستور اين حرکات را صادر می‌کند، رد کرده بود. جورج بوش گفت که نمی‌داند چه کسی دستور قاچاق اسلحه را صادر می‌کند، اما افزود که برای رسيدگی به آن «کاری خواهد کرد».

آمريکا شک دارد که پنج ايرانی دستگير شده توسط نيروهای آمريکايی در ماه ژانويه در اربيل واقع در شمال عراق اعضای سپاه قدس هستند. ايران اصرار دارد که اين افراد ديپلمات هستند؛ بريتانيا ديروز گفت که تحرکاتی برای اجازه‌ی دسترسی ديپلماتيک به اين افراد ايرانی بازداشت شده هيچ ارتباطی به آزادی ملوانان و تفنگدارانی دريايی انگليسی که در تاريخ ۲۳ مارس توسط سپاه پاسداران ايران دستگير شدند، ندارد.

آقای بلر نخستين بار در اکتبر سال ۲00۵ هشدار داد که نگرانی‌هايی درباره‌ی فناوری ابزارهای انفجاری ابتکاری و تسليحاتی که از ايران می‌آيند وجود دارد. او گفت نيروهای بريتانيايی متوجه شده‌اند که ناگهان در اين ابزارها پيچيدگی‌های تازه‌ای پديد آمده است که مسبب افزايش تلفات نيروهای ائتلافی شده است.

اما هيچ مدرک و سند غير قابل بحثی از ارتباط اين سلاح‌ها با ايران توسط آمريکا يا انگليس ارايه نشده است. بخش‌هايی از ابزارهای به کار رفته عليه نيروهای انگليسی برای بررسی به بريتانيا فرستاده شده‌اند.

تلفات امروز سنگين‌ترين تلفات از زمان کشته شدن چهار نفر پرسنل خدماتی انگليسی در حمله‌ای عليه يک قايق گشت‌زنی نيروهای ائتلافی در ماه نوامبر گذشته بوده است. و تلفات عراق در روزهای اخير سنگين‌ترين تلفات از زمان مرگ ۱0 نفر پرسنل نظامی بريتانيايی در جريان سقوط هواپيمای هرکولس نيروهای هوايی سلطنتی در تاريه ۳0 ژانويه ۲00۵ در بغداد بوده است.

سرهنگ کيتی براون، سخنگوی نظامی انگليس در بصره گفت که نيروهای گشتی در منطقه‌ی حيانيه در غرب بصره مورد حمله قرار گرفته‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع در لندن گفت: «با تأسف عميق تأييد می‌کنيم که چهار سرباز انگليسی و يک مترجم غيرنظامی در یک حمله با بمب جاده‌ای به خودروی زرهی گشت‌زنی امروز صبح در غرب بصره کشته شده‌اند. به اعضای خانواده‌ی اين افراد اطلاع داده می‌شود و تا زمانی اتمام اطلاع‌رسانی به اعضای خانواده‌ی کشته‌شدگان هيچ جزييات تازه‌ای منتشر نخواهد شد.»

ميزان کل تلفات پرسنل خدماتی بريتانيا در عراق از زمان آغاز درگيری‌ها تا به حال ۱۴0۱0۹ نفر بوده است که در حین عمليات جان خود را از دست داده‌اند.

نخستين جان‌باخته دنی جان ويلسون، ۲۸ ساله، از دسته‌ی چينديپ، گروهان دوم، سپاه دوک لنکستر بود که در روز يکشنبه پس از اصابت گلوله‌های کوچک در طی گشت‌زنی در شهر بصره جان خود را از دست داد. اين سرباز اهل وُرکينگتون، کامبريا، به پايگاه چندمليتی قصر بصره منتقل شد و بعداً در همان‌جا به علت جراحات وارده درگذشت.

روز بعد از آن، تفنگدار آرون لينکلن، ۱۸ سال، از دارم، پس از اصابت گلوله‌های کوچک در حين گشت‌زنی در منطقه‌ی العاشر در مرکز بصره جان خود را از دست داد. اين سرباز که از گروهان دوم تفنگداران بود نيز به قصر بصره منتقل شده بود و سپس به بيمارستان صحرايی ايستگاه هوايی بصره برده شد اما بعداً درگذشت.

مطلب اصلی: گاردين
Blair suspects Iran's hand in Iraq attacks

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)