تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    
گفتگو با دکتر علیرضا نامور حقیقی، کارشناس سیاسی

کاش احمدی‌نژاد معلم‌ها را آزاد می‌کرد و با آن‌ها عکس می‌انداخت

نیک‌آهنگ کوثر

ماجرای اخیر مرا به یاد دوران قاجاریه انداخت که اتباع بیگانه برای مهم‌تر از اتباع ایرانی بودند.

بحران اخیر دستگیری ملوانان بریتانیایی در محل مورد مناقشه مرزی ایران و عراق در ورودی خلیچ فارس، می‌رفت که به بحرانی حل ناشدنی تبدیل شود. آزاد شدن ملوانان به دستور ریاست جمهوری ایران شوک خبری بزرگی بود که بر رسانه‌ها و همینطور افکار عمومی جهان وارد آمد.

با دکتر علیرضا نامور حقیقی در این باره گفتگو کرده‌ایم:


علیرضا نامور حقیقی - عکس از نیک‌آهنگ کوثر

نامور حقیقی در پاسخ پرسش ما در باره مساله آزادسازی ملوانان انگلیسی در مدتی کوتاه گفت:
«مشخص بود که ایران قصد ندارد برای مدتی طولانی اینافراد را نگاه دارد. لحن تند بریتانیای‌ها هم البته کمک کرد که ایران بخواهد محکم بایستند و نشان دهد که پا پس نکشیده. ایران در مجموع از دستگیری افراد خودش در اربیل و بغداد عراق هم نارضایتی‌هایی دارد. برخلاف بریتانیایی‌ها که به مساله اتباع خود خیلی اهمیت داده بودند، دولت ایران حتی عکس‌های اتباع ایرانی را منتشر نکرده و تبلیغاتی مثل آنچه بریتانیایی‌ها برای ملوانان خود انجام داده بودند انجام نداد و این نشان می‌دهد که هنوز ما فرهنگ حمایت از اتباع و شهروندان خود را در هر وضعیتی به عنوان یکی از وظایف دولت‌ها بر می‌شمارند، دولت ایران چندان به آن آگاه نیست و یا تمایلی به آن ندارد».

نامور حقیقی در باره رقابت مسوولان رده اول ایران در ارتباط با بحران اخیر گفت:
«بعضی از این رقابت‌ها بدون در نظر گرفتن شاخص‌ منافع ملی است و کاربرد انتخاباتی دارد. آقای لاریجانی با مواضع اخیر خود در قبال مسائل هسته‌ای از خود چهره‌ای میانه‌رو و عقلانی در سیاست را بروز داده و آقای احمدی‌نژاد تصویر یک سیاستمدار رادیکال را دارد که منافع ملی را چندان لحاظ نمی‌کند که دیپلماسی‌اش فقط تسخیر افکار عمومی ملت‌های مسلمان است. او با این اقدام اخیر، اولین تلاشش را برای بهبود این چهره انجام داده است. مثلا دست دادن با سربازان انگلیسی که لزومی هم نداشت. این کار فقط جنبه تبلیغاتی داشت چون تصویر ترسیم شده قبلی از ایشان کمکی به مواضع او نمی‌کند».

نامور حقیقی در رابطه به کوتاه آمدن ایرانی‌ها در برابر خارجی‌ها گفت:
«باید یک پدیده استعماری در این ماجرا را هم مد نظر داشت. همه خبرنگاران خارجی در باره سرنوشت سربازان انگلیسی سوال کردند، ولی کسی درباره وضعیت معلم‌هایی که در زندان بودند سوالی نکرد؛ نه ایرانی‌ها نه خارجی‌ها. این مرا به یاد دوران قاجاریه انداخت که ما به اتباع خود اهمیت نمی‌دهیم. کاش آقای احمدی‌نژاد به درب زندان اوین می‌رفت، معلم‌ها را آزاد می‌کرد، چون هم خودش معلم بوده و هم همسرش، به عنوان عید آنها را آزاد می‌کرد وبا آنها دست می‌داد و عکس می گرفت. این روی افکار عمومی داخلی تاثیر بیشتری می‌گذاشت.

تا دولتی در مورد حقوق مردم خودش محکم نایستد، نمی‌تواند در مقابل تخلفات شهروندان دیگر کشورها از جمله غربی هم ایستادگی کند. ما هرگاه در برابر نقض حقوق شهروندان ایرانی، چه در داخل کشور و چه در خارج کاری بکنیم، که تا کنون کاهلی کرده‌ایم، آنوقت می‌توانیم در برابر خارجی‌ها محکم بایستم. ما در مورد تخلفات خارجی‌ها بسیار آسان‌گیریم، ولی در مورد داخلی‌ها بسیار سختگیر!

مقایسه‌اش را در مورد روزنامه‌نگاران انجام بدهید: شما مقالات خبرنگاران خارجی مقیم تهران را مقایسه کنید با مقالات روزنامه‌نگاران ایرانی. یکی از این مقالات را اگر یک روزنامه‌نگار ایرانی نوشته بود، قطعا به ده سال زندان محکوم می‌شد، ولی خارجی‌ها آزادند که مقالات را بنویسند و با استقبال مقامات برای مصاحبه هم روبرو می‌شوند و این نکته ای است که نباید نادیده گرفت».

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

آقا جنس خارجی یه چیزدیگه است ،گروگان انگلیسی را با معلم ایرانی مقایسه می فرمائید ؟!
من مطمئنم خود این آقای نامور حقیقی هم وقتی می خواهد مثلا یخچال بخرد ،خارجی اش را ترجیح می دهد !

-- محمد ازآلمان ، Apr 5, 2007

به اين ياداشت من كه ديروز در باره آزادي آموزگاران با وثيقه نوشته بودم توجه فرمائيد .در ضمن من و شما هم اگر بجاي آقاي اجمدي نژاد در آبادان بوديم و هواَپیماهاي آمريكائي دیوار صوتی را بالای سرمان میشکستند بجای وزارت امر خارجه، رهبر ،دادگاه انقلاب و قوه قضائیه، رییس قوه قضاییه، مرزبانی و سپاه یا دادگاههای نظامی یا قوه مقننه و رای به آزادی ملوانان انگلیسی ویا تفویض اختیار به رییس جمهور راسا و بلا فاصله انگلیسی ها را آزاد میکردیم .
بد بختانه یا خوشبختانه در کشور ایران قانون وجود دارد ولی فقط برای بی قانونی و زورگوئی به پاک ترین و زحمتکش ترین لایه های مردم.
اگر کسی به من جواب داد که آقای احمدی نژاد بجز از روی ترس و نادانی وجاه طلبی ، بر اساس کدامین قانونو اختیارات در نقش هر سه قوه و همچنین رهبر ملوانان انگلیسی را آزاد کردند.
به هر حال این بار هم خاطره آزادی دیپلمات های آمریکایی قبل از ورود ریگان به کاخ سفید را بیاد آورید واخطار او که سران رژیم را آنچنان ترسانده بود که حتی آن گروگانی که پرونده تجاوزش به دختر ی که توسط برادرش بقتل رسیده بود در دادگستری بار بود و معاون وقت ورارت خارجه در جواب خبرنگاری که در مورد او پرسید فرمودند در عجله برای آزادی گروگانها بعد از پرواز متوجه این اشتباه شدیم و دیگر کا ار کار گدشته بود.

در مورد آمورگاران دقت فرمائید که گناه آموزگار بودن و گناه ایرانی بودن ، گناه درخواست کارمزد شایسته کار دشوار و پر ارزش آموزگاری .
گناه آموزش دادن به فرزندان ایران زمین و رهائی کشور از چنگال نادانی. گناه دزد وآلوده نبودن ،نوکر و جیره خوار نبودن و پاک بودن گناهی بس بزرگ است که این آموزگاران میبایستی سال نو را در زندان و دور از خانواده باشند. گناه اینان از ملوانان انگیسی هم که به گفته رژیم به مرزهای ایران تجاوز کرده بودند بیشتر بوده .به محل نگهداری و چهره های ملوانان انگلیسی توجه فرمائید.رژیم ایران ضد ایرانی است ،ما تنها همین یک مشکل را داریم. ولی ایمان داشته باشید که تلاشهای راستین ایرانیان به بار خواهد نشست و آزادی ملت ایران را با چشمان خود خواهیم دید:
دیدی که خون ناحق پروانه شمع را
چندان امان نداد که شب را سحر کند!!
مردم ایران پشتیبان آموزگاران و رانندگان بی گناه شرکت اتوبوسرانی تهران، زنان آزادیخواه وتمام پیروان آزادی و دموکراسی در ایران هستند . و کار بزرگشان را ارج میگذارند
--

-- jahangir ، Apr 5, 2007

نه بابا اين هم فرصتي بود تا آقايان بگويند ما ديپلماسي حاليمونه.......ولي چه فايده؟ملت دارن عذاب ميكشن تا اين آقايون حيله هاشونو با هر ترفندي عملي كنند.....

-- مهرو ، Apr 5, 2007

حکومت ايران يک حکومت به ظاهر اسلامي و به واقع ديکتاتوري است پس نبايد انتظار داشت که آموزگاران و ديگر زندانها به همين راحتي آزاد شوند.

-- مريم ، Apr 9, 2007

توجه:
دو هفته اقامت در هتل ايران، کباب مخصوص، پخش تصاوير شما در تلويزيونهاي جهان، خريد رايگان از هاکوپيان، بليت تهران-لندن و.... تقديم به شما.
فقط کافي است به آبهاي ايران تجاوز کنيد.

-- سيمين ، Apr 10, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)