تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

بدحجابی و نظرسنجی

منیره برادران

هفته‌ی گذشته، وقتی رییس جمهور اعلام کرد که ایران در زمره کشورهای تولیدکننده‌ی صنعتی سوخت هسته‌ای قرار گرفته، مردم هنوز از بهت ماجرای بازداشت پانزده ملوان انگیسی، و سپس آزادی همراه با جشن و روبوسی و هدیه‌های بدرقه‌ی آنها فارغ نشده بودند. این بار هم مردم نمی‌دانستند که آیا از این خبر باید خوشحال باشند یا غمگین؛ «کیک زرد هسته‌ای» را شوخی و دروغ ۱۳ تعبیر کنند، یا این‌که زردی کیک را نشان خطر بگیرند.


خبر دیگری آمد که این هم بوی جنگ داشت و نگاه ها را متوجه خود ساخت: دشمن همین جاست. دور وبر خودمان. نه، اصلا دشمن خود ما هستیم. دختران «بدحجاب» و جوانان «بدپوش»مان. تاریخ شروع این جنگ اول اردیبهشت اعلام شد و بنابر این، دو هفته زمان برای تدارک روانی حمله تدارک دیده شد. صحنه‌ی نبرد هم تهران بزرگ.

بعضی‌ها آهی از سر آسودگی کشیدند. این جنگ‌های کوچک از فکر کردن بیهوده به بمب و موشک معاف‌مان می‌کند. این دشمن نه موشک دارد، نه کلاهک هسته‌ای، نه هواپیمای جنگی. حالا چه اهمیتی دارد که جوانان را دستگیر کنند و بزنند. بگذار بخورند تا ادب آموزند و ارشاد شوند.
اما برای خیلی‌ها چنین نبود. با درد و نگرانی اندیشیدند که در این وضعیت دشوار بحرانی، آیا تشدید آزار زنان و جوانان، طفره رفتن بالایی‌ها از زیر بار مسئولیت نیست؟ شانه خالی کردن از مسئولیت در جنگ‌آفرینی؟

یورش بهاری به زنان و جوانان امر تازه‌ای نیست. پیشتر، وظیفه‌ی گشت‌های امر به معروف و نهی از منکر بود. از سه سال پیش، این رسالت مقدس به پلیس واگذار شده است. مژده دادند که امسال بر تعداد «گشت‌های ارشادی» افزوده خواهد شد، بدحجاب‌ها و بدپوش‌ها دستگیر خواهند شد. مأموران راهنمایی و رانندگی هم دیگر بیکار نخواهند ماند. آنها «می‌توانند در صورت مشاهده‌ی رانندگان بدحجاب در بزرگراه‌ها، خودروی آنها را متوقف کنند».

گاه می‌شنویم که: ای بابا! این که مسأله‌ی مهمی نیست. مردم ایران به این چیزها عادت کرده‌اند. یک موج بهاری‌ست و می‌گذرد.

عادت؟ شاید در مقایسه با عکس‌العمل یک جوان مثلا سوئدی از مشاهده‌ی چنین صحنه‌هایی، بتوان گفت که مردم در ایران، بس که این چیزها را دیده و تجربه کرده‌اند، دیگر از آن تعجب نمی‌کنند. اما زخم ناشی از تحقیر و بغض‌های فروخورده، هر بار که تکرار می‌شوند، درد و سوزشی تازه دارند و هرگز نمی‌توان به آنها عادت کرد.


کدام نظر سنجی؟
این بار مقامات پلیس، برای کم‌رنگ ساختن قبح یورش به زنان و جوانان، به «نظرسنجی علمی» دست زده است. سردار رادان، رییس پلیس تهران، نتیجه‌ی این نظرسنجی علمی را چنین اعلام کرد که «۸۶ در صد مردم خواهان برخورد با بدحجابی بوده و در این بین ۸۳ درصد معتقدند بدحجابی امنیت اخلاقی جامعه را به خطر انداخته است. ۹۳ درصد اظهار کرده‌اند که نیروی انتظامی می‌تواند به موضوع بدحجابی پایان دهد».

اگر این نظرسنجی اعتبار داشته باشد، پس این همه گشت پلیس برای آن ۷ درصد است؟ سوای این‌که واقعیت قابل مشاهده در جامعه، خلاف این نظرسنجی را نشان می‌دهد، سؤال اساسی این است که آیا می‌توان در مورد چنین مسایلی به نظرسنجی توسل جست؟ دیگران باید نظر دهند که ما چگونه بپوشیم؟

اگر منطق نظرسنجی در این حوزه قابل اتکا باشد، پس زنان محجبه در کشورهای غیراسلامی نباید مجاز به رعایت حجاب باشند. چرا که بیشتر مردم در آن کشورها (در مورد اروپا این را به قطعیت می‌توان گفت) حجاب را نوعی تهدید به فرهنگ خویش می‌دانند.

ولی آیا این با آزادی ادیان و فرهنگ تناسب دارد؟ ندارد. برای همین هم در این کشورها کسی به این گونه نظرسنجی‌ها فکر نمی‌کند؛ یا حداقل دولت‌ها آن را معیار تصمیم‌گیری قرار نمی‌دهند. آزادی پوشش حق فردی انسان‌هاست. نه دولت نه هیچ کس دیگری، مثلا پدر یا شوهر یا برادر، نمی‌توانند این حق را از زن بگیرند.

چرا سکوت؟
حجاب اجباری، محروم ساختن نیمی از جامعه است از یک حق بدیهی و پایه ای‌ست؛ و تنزل دادن آنهاست به یک سوژه‌ی جنسی. تجاوز به حق زنانی‌ست که میل و اعتقادی به حجاب ندارند. و به حق زنانی متعلق به اقلیت‌های مذهبی. حتا سلب آزادی از زنانی‌ست که می‌خواهند با انتخاب خود حجاب سرکنند. چرا که، در حقیقت، آنها با سرکردن حجاب کاری انجام نمی‌دهند جز اطاعت از فرمانی که از بالا برای‌شان تعیین شده است.

گرچه تحقیرها، صدمات روانی و اجتماعی و سیاسی ناشی از حجاب اجباری عمدتا متوجه زنان و دختران است، اما دامنه‌ی آن کل جامعه را در برمی‌گیرد. مجبور ساختن زنان به حجاب، محکی‌ست بر نقض آزادی در همه‌ی عرصه‌ها. گرچه در بیست و چند سال گذشته، عمدتا زنان و دختران جوان بودند که این مسأله را زیر سؤال بردند، و با شل کردن گره روسری‌ها و کوتاه کردن دامن مانتوها و غیره، دست به نافرمانی مدنی زدند و آزارها دیدند. اما نقد و مخالفت با حجاب اجباری فقط وظیفه‌ی زنان نیست. همه‌ی آزادی‌خواهان، مسلمانانی که اجبار در دین را امری خارج از دین می‌پندارند، مدافعان حقوق بشر و گروه‌های دیگر هم وظیفه دارند که نسبت به آن موضع خود را روشن کنند. حمله به جوانان و زنان در ملاء عام، هتک حرمت از جامعه است. آیا می‌توان در برابرش بی‌تفاوت ماند؟

نگوییم که حجاب مسأله‌ی مهم زنان نیست و موضوعی‌ست فرعی. به ویژه ناپسندیده است وقتی این را از زبان مردها می‌شنویم. بگوییم، و با صدای بلند هم بگوییم، که قانونِ (قانون نانوشته؟) حجاب اجباری باید تغییر یابد و تبصره‌ی ماده‌ی ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی («زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از دو تا ده ماه، یا از پنجاه هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی، محکوم می شوند») الغا شود.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

مردمي كه از فرط درهم پاشيدگي قادر به مبارزه براي روشن ترين حق طبيعي خود كه همان اختيار در نوع پوشش باشد نيست و حاظر به پرداخت كمترين هزينه اي براي حفظ گوهر كيان انسانيت كه همان آزاديست نباشد همان به كه دستمايه شمار اندكي بي هويت و نالايق قرار گيرد و چهره در نقاب حجاب برتر كشد. چادر بافته شده از مشتقات نفت است و هديه اي از متحجران غارتگر به مردمي تحجر پذير كه بر سر كشندو دم بر نياورندو كنند هرآنچه كه به آن هر دم موظف مي شوند. چنين است كه باور كردن و باوراندن اين كه پارس و پرشيا نه اينست كه هست به افسانه مينمايد. اجركم با ابا عبدالله...

-- kamal ، Apr 14, 2007

جمهوري اسلامي بر پايه مباني اسلامي است و مردمي كه مسلمان هستند در اين جامعه بايد مطيع احكام اسلامي باشند.
مردم مدعي هستند كه مسلمانند پس بايد تمامي اصول و احكام آنرا بپذيرند قران فقط براي اين نيست كه پاي سفره عقد و سفره هفت سين و مراسم ترحيم باشد براي اينست كه اجرا شود.
مردم ما به مكه سوريه كربلا مشهد جمكران امامزاده و ... ميروند... دستجات عزاداري امام حسين راه مي اندازند. در اقامه نماز عيد فطر قيامت مي كنند. در پاي صندقهاي راي حضور خود را نشان مي دهند.و دسته آخر مي گويند اين اسلامي كه اينها اجرا مي كنند اسلام پيغبر نيست آيا احكام ارث حضانت طلاق حجاب شلاق زدن سنگسار كردن و....... احكام اسلامي نيست
بسيار بجاست تمامي احكام ديني و قرآني اسلام مو به مو اجرا شود تا بركت اسلامي به تمام مملكت سايه افكند و موجب صدور اسلام به همه جهان گردد و موجبات ظهور آقا امام زمان هموار گردد.

-- امید ، Apr 20, 2007

ممنون از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ایران ایران

-- الناز ، Apr 24, 2007

این اسلام نیست که پیاده می کنند ، اسلام شیعی با این کارهای حکومتی اینها خیلی فاصله دارد.

-- علی ، Apr 30, 2007

با سلام به نظر من دختراني كه اين گونه لباس مي پوشند كمبود دارند از هر لحاظ چون آنها هيچ گونه اي مورد توجه قرار نمي گيرند بنابراين مي خواهند خود را اينگونه جلوه دهند و نظرها به سمت انها برود تعجب مي كنم ساني كه خود را آن گونه آرايش مي كنند چه طور به خود اجازه مي دهند كه بيرون بيايند چون اگه لازم بود خدا ما را همان گونه درست مي كرد . خيلي خوب شده كه اين طرح را گذاشتند اونا فساد هستند بايد از جامعه پاك شن

-- عطیه ریاحی ، May 7, 2007

گفته میشود که افراد ناآگاه یا افراد مفسدی که برا ی خود فروشی اقدام میکنند برای جلب توجه دیگران بدحجابی یا بی حجابی را انتخاب میکنند. پس در صورت اجباری شدن حجاب و یکرنگ شدن این افراد با دیگران، دیگر نمیتوان آنان را از دیگر افراد بازشناخت و در نتیجه افرادی که به دنبال ارضا امیال ناپسند خویش هستند متعرض زنان مومنه و مفسد (همزمان) خواهند شد و بنابرین ناامنی و بی ارزشی حجاب حاصل حجاب اجباری خواهد بود.

-- امیر پارسی ، May 16, 2007

vaghan maskhare ast

-- m ، May 16, 2007

فقط یک جمله می خواهم بگویم، مگر با زور هم می شود به بهشت رفت...؟!!!؟

-- امیر ، May 18, 2007

به نظر من كسي كه مي گه من يه مسلمان هستم يا يه قوانيني رو براي خود الگو قرار ميده بايد طبق اون الگو ها زندگي كنه مني كه ميگم مسلمان هستم بايد شونات اسلامي رو نيز رعايت كنم وگرنه يه آدم نا هنجاري هستم.l

-- بهنام ، May 19, 2007

خوش به حال بی خیال!می گیرن؟بگیرن!می زنن؟بزنن!می کشن؟بکشن!بابا بی خی!دنیا دو روزه!

-- مهدی ، May 27, 2007

بدحجابي و تظاهر به فساد و فسق و فجور في نفسه كاري ناپسند است اما برخورد با زنان و مانكن هاي خياباني هم به نظر من بايد با ديدي كارشناسانه تر صورت بگيرد ، بايد تا آنجا كه مي شود فرهنگ سازي كرد . كشور ما معطر به خون پاك شهيدان مي باشد .

-- محمد رضا ، Aug 3, 2007

مدهای امروزی و ظاهر برخی از دختران نشان آزادی نیست. بلکه محروم کردن تمام جامعه از فعالیت‌های مفید و کارآ می‌باشد.
در ضمن ، علی آقا لطفاً اسلام شیعی را تعریف کنید!!!! (نظر ندهید بلکه تعریف کنید)

-- صمد ، Aug 12, 2007

کدام نظر سنجی که ما ازش خبر نداشتیم...
همش مسخرست .. کسی که بخواد کارشو بکنه زیر چادر هم شده میکنه...اصلا به من و تو چه که مردم چی می خوان بپوشن ..چه لخت چه چادری .. گور پدر نا مادری

-- nima ، Aug 26, 2007

اسلامتون برای خودتون .جمش کنین

-- ali ، Jan 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)