تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

«حمله‌ی نظامی عليه ایران نتايج منفی برای اسراييل خواهد داشت»

آن پنکت، دبير ديپلماتيک اينديپندنت
۱۲ مارس ۲00۷

يکی از متفکران برجسته‌ی چتم هاوس، يک مرکز سياست‌گذاری خارجی انگليس، معتقد است حمله‌ی نظامی به ايران نتايجی منفی برای اسراييل خواهد داشت که به نوبه‌ی خود با عواقب «وخيم و گسترده‌ای» مواجه خواهد شد.

در گزارش چتم هاوس آمده است که هم در آمريکا و هم در اسراييل «گمانه‌زنی‌های وسيعی» درباره‌ی حمله‌ی نظامی به تأسيسات برنامه‌ی هسته‌ای ايران در جريان است. این گزارش که به قلم يوسی مِکِلبرگ است به بررسی واکنش‌های احتمالی ايران می‌پردازد که ممکن است به تلافی، حملات موشکی سنگينی به شهرهای اسراييل چون تل آويو و حيفا داشته باشد که منجر به «تلفات جانی فراوان» خواهد شد.

در صورت وقوع چنين حمله‌ای، رابطه‌ی اسراييل با دولت‌های عرب نيز آسيب خواهد ديد؛ چون هر گونه حمله‌ی نظامی تهاجم به جهان اسلام تلقی خواهد شد و افراطی‌گری اسلامی را شعله‌ور خواهد ساخت.

این گزارش هشدار می‌دهد که: «عمليات نظامی اسراييل عليه ايران به منافع درازمدت اسراييل صدمه خواهد زد و برای امنيت کلی اسراييل زیانبار خواهد بود و پيامدهای وخيم و گسترده‌ی سياسی و اقتصادی به بار خواهد آورد».

اسراييل می‌گويد که مسأله‌ی مهار کردن برنامه‌ی سلاح‌های هسته‌ای ايران مشکلی برای جامعه‌ی بين‌المللی است. اما ايهود اولمرت، نخست وزير اسراييل، به روشنی گفته است که اگر جامعه‌ی بين‌المللی مانع دستيابی ايران به سلاح هسته‌ی نشود، اسراييل خود اقدام خواهد کرد.

با وجود اين‌که اين گزارش احتمال حمله‌ی اسراييل را بسيار بعيد می‌داند، می‌گويد که اگر تلاش‌های ديپماتيک ناکام بماند، «آمريکا و اسراييل احساس خواهند کرد که توسل به زور موجه است و ممکن است بدون اعتنا به رضايت بين‌المللی در کنار یکديگر يا به طور مجزا دست به اقدام نظامی بزنند. چنين رخدادی عواقب فاجعه‌باری خواهد داشت».

آقای مِکِلبرگ با ساير تحليل‌گرانی که هشدار داده‌اند اقدام نظامی عليه‌ ايران باعث دامن زدن به مخالفت‌ها عليه نيروهای آمريکايی در عراق می‌شود هم‌‌عقيده است.
همچون بررسی‌های گذشته، اين گزارش اشاره می‌کند که هر گونه‌ حمله‌ای بعيد است باعث توقف برنامه‌ی هسته‌ای ايران شود و تنها «مدتی» آن‌ را به تعويق خواهد انداخت.

اين گزارش در خاتمه می‌گويد که تلاش‌های بين‌المللی بايد همچنان بر تحريم‌های ديپلماتيک و اقتصادی متمرکز باشد تا مقامات ايرانی را وادار به گردن نهادن به تقاضاهای سازمان ملل کند. اين گزارش مدعی‌ست که اسراييل اگر درباره‌ی زرادخانه‌ی هسته‌ای خودش شفافيت نشان دهد، به جای اقدام نظامی، می‌تواند عامل بازدارنده‌ی آشکارتری باشد. اسراييلی‌ها بسيار بعيد است به چنين گزينه‌ای فکر کنند.

شورای امنيت سازمان ملل از ايران خواسته است تا در ازای ادامه‌ی مذاکرات، غنی‌سازی اورانيوم را، که می‌تواند سوخت لازم را برای سلاح هسته‌ای توليد کند، به حالت تعليق در آورد. اما ايران، که مدعی است مقاصدش صلح‌جويانه است، به يک ضرب‌الأجل سازمان ملل که ماه گذشته به پايان رسيد اعتنايی نکرد و کشور را در آستانه‌ی تحريم‌های وسيع قرار داد.

تلويزيون دولتی ايران گفته است که آقای احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ايران، قرار است در برابر شورای امنيت سازمان ملل، درباره‌ی برنامه‌های هسته‌ای کشورش توضيح دهد؛ اما این تلويزیون اطلاعات بيشتری در اين باره ارايه نکرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)