تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
متن کامل سخنرانی فرستاده ایران به کنفرانس بغداد

ما خواستار صلح پایدار در منطقه هستیم

سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، روز شنبه در کنفرانس بغداد که ۱۶ کشور جهان برای بررسی مسایل عراق در آن شرکت کرده‌اند، سخنرانی کرد.


کنفرانس بغداد | عکس از AFP

متن کامل سخنرانی وی به نقل از خبرگزاری ایسنا در پی می‌آید:

آقای رییس،
در آغاز سخن، اجازه دهید مراتب قدردانی خود را از جنابعالی به خاطر برگزاری این نشست مهم در شهر تاریخی بغداد ابراز نموده و از استقبال گرم و میهمان نوازی شما نسبت به این جانب و هیات همراه تقدیر و تشکر کنم. همچنین فرصت را مغتنم شمرده از تمامی رهبران سیاسی، مذهبی و ملی عراق به ویژه جنای آقای جلال طالبانی رییس‌جمهور و جناب آقای نوری المالکی، نخست وزیر به خاطر کار در شرایط بسیار دشوار و اقدامات قابل توجه ایشان جهت اوضاع عراق و تضمین امنیت و تفاهم ملی در این کشور تقدیر می‌نمایم.

بسیار خرسندیم از این که توانستیم سرانجام در عراق گردهم آمده و با حضور خود در این کشور پیامی روشن حاکی از عزم و اراده برای متحد کردن صفوف خود و همکاری با یکدیگر در جهت حمایت از دولت و مردم عراق و کمک به بازگشت ثبات و آرامش به کشور، ارسال نماییم. این نشست در ادامه‌ی نشست‌های وزرای خارجه همچنین جلسات وزرای کشور همسایگان عراق است که نقش موثری در روند تحولات عراق و منطقه و اتخاذ رویکردهای مشترک ایفا کرده‌اند. امیدواریم که این نشست پیش درآمد و مقدمه‌ای برای برگزاری اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق در این شهر در آینده نزدیک باشد.

همچنین از این که توانستیم بار دیگر در چهارچوب چندجانبه و در ادامه تلاش برای کمک به مردم و دولت عراق برای غلبه بر شرایط دشواری کنونی تشکیل جلسه دهیم بسیار خرسندیم. برگزاری این نشست بیانگر نگرانی جامعه‌ی بین‌المللی از اوضاع جاری در عراق و تاکید بر لزوم یافتن راهی برای بهبود شرایط کنونی در این کشور است. این نشست همچنین نشان دهنده آن است که مشارکت کشورهای همسایه عراق در این مقطع زمانی می‌تواند راهی مثمرثمر جهت پاسخگویی به شرایط پیچیده و چند بعدی موجود در عراق باشد.

ما به دولت و مردم عراق برای سازمان‌دهی موثر و برگزاری دو انتخابات، تکمیل روند سیاسی و انجام رفراندوم قانون اساسی با وجود تمامی مشکلات از جمله چالش‌های امنیتی موجود تبریک می‌گوییم و تشکیل دولت و مجلس ملی منتخب، فراگیر و برخاسته از قانون اساسی با مشارکت تمامی آحاد مردم این کشور را تحولی اساسی در راستای بازگشت عراق به جایگاه خود دانسته و از آن حمایت می‌نماییم.

آقای رییس،
خشونت و ناامنی در عراق به‌رغم تلاش فراوان دولت جدید برای اعاده ثبات و امنیت در این کشور موجب نگرانی است. بدتر از آن، تداوم حمله به تجمعات و اماکن مذهبی به ویژه انفجارات ددمنشانه و اسفناک حرمین امامین عسگریین (ع) در سامراء، مساجد و کلیساهای عراق است که توسط عوامل تبهکار خارجی و به منطور زمینه چینی برای ایجاد جنگ داخلی میان گروه‌های قومی و مذهبی عراق صورت می‌گیرد، در حالی که این گروه‌ها و اقوام در طول تاریخ این کشور قرن‌ها در صلح و آرامش با یکدیگر زندگی کرده‌اند. در همین رابطه ما نگران سرایت ناامنی‌ها به کشورهای همجوار، به واسطه اقدامات جنایتکارانه تروریست‌های مامن گرفته در عراق می‌باشیم. گزارش‌های مربوط به افزایش تعداد آوارگان داخلی و افراد پناهنده به کشورهای همسایه عراق نیز بسیار مایه نگرانی است.

جمهوری اسلامی ایران تمامی اعمال تروریستی علیه مردم بیگناه عراق را قویا محکوم نموده و معتقد است که در شرایط کنونی و به ویژه در شرایطی که دولت جنای آقای مالکی که برخاسته از اراده جمعی ملت عراق و با مشارکت کلیه احزاب، گروه‌ها و طوائف مختلف عراق تشکیل شده و آمادگی خود را برای مسوولیت تامین امنیت عراق برعهده گرفته است، تعیین یک جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی از این دو کشور به عنوان پیش شرط بازگشت صلح و ثبات به عراق را اجتناب ناپذیر نموده است. تجربه چهار سال گذشته و شواهد فراوان، نشانگر آن است که حضور نیروهای خارجی در عراق پیش از آنکه کمکی به حل مشکلات باشد خود به مشکلی جدی در این کشور تبدیل شده است. ما امروز با یک دور باطل مواجه‌ایم اشغال خارجی موجب ناامنی است و از ناامنی‌ها برای توجیه تداوم اشغال استفاده می‌شود.

به عقیده ما واگذاری ترتیبات امنیتی به دولت عراق موثرترین راه برای خروج از بحران کنونی است؛ اگرچه مسئولیت اشغالگران عراق در این زمینه قابل اغماض نیست. جامعه بین‌المللی به ویژه همسایگان عراق بایستی توجه خود را معطوف به کمک جهت ارتقای توان نیروهای مسلح عراق، آموزش و تجهیز پلیس و تحکیم امنیت مرزهای این کشور نمایند تا دولت عراق بتواند به گونه‌ای موثر، اداره تمام امور کشور را خود در دست گیرد. برای ما تضمین امنیت و تامین ثبات در عراق حائز اهمیت است و لذا آمادگی خود را برای کمک به تحقق طرح آشتی ملی و اجرای طرح‌های امنیتی به دولت عراق اعلام نموده‌ایم .

آقای رییس،
اقدامات جمهوری اسلامی ایران طی چهار سال گذشته در حمایت از روند سیاسی کمک به امنیت و ثبات در عراق همچنین کمک به بازسازی این کشور نشان دهنده امنیتی است که ما برای اعاده صلح، تقویت وحدت ملی و حفظ تمامیت ارضی عراق قائلیم. ما عمیقا بر این باوریم که منافع ایران با ایجاد صلح و امنیت در داخل عراق و همزیستی مسالمت‌آمیز آن کشور با همسایگانش تامین می‌شود. تجربه ما و دیگر کشورها درچند دهه گذشته موید این واقعیت است که صلح پایدار و بادوام در منطقه مستلزم عراقی با ثبات، آرام، دموکراتیک و متحد می‌باشد. از همین رو ما قاطعانه از تلاش مردم عراق برای بازسازی سیاسی و اقتصادی آن کشور حمایت به عمل آورده و بر لزوم فعال شدن بیشتر سازمان ملل در عراق تاکید کرده و لزوم احترام به حقوق علیه اقلیت‌ها در عراق را همواره خاطرنشان نموده‌ایم.

در ارتباط با بازسازی عراق لازم به ذکر است که مجموعه‌ای از برنامه‌ها با هدف اعتلای همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور از جمله توسعه همکاری‌ها، سرمایه‌گذاری، تجارت، جهانگردی و امور مالی مورد توافق قرار گرفته و یا در دست مذاکره و بررسی است. در همین رابطه یک میلیارد دلار اعتبارجهت تامین مالی و تسهیل مبادلات دوجانبه اختصاص یافته و ما تاکنون از هیچ کوششی برای کمک به تامین نیازمندهای اولیه مردمی عراق مانند سوخت، برق، اقلام پزشکی و نظایر آن فرو گذار نکرده‌ایم. دو کشور از طریق کمیسیون عالیرتبه همکاری‌های مشترک مشغول پیگیری توافقات در حوزه‌های مختلفی مانند اتصال راه‌آهن‌های دو کشور از سرگیری پروازها، احداث لوله نفتی، نصب 4 خط انتقال برق از ایران به عراق و ... هستند.

ما امیدواریم که دیگر همسایگان عراق نیز بیش از بیش در تمامی زمینه‌ها نسبت به کمک به مردم و دولت عراق اهتمام ورزند و بازگشایی سفارتخانه‌ها در بغداد که همواره مورد توجه مقامات عراق بوده است، مورد تاکید می‌باشد.

آقای رییس،
سیاست‌های دوگانه و به غایت اشتباه نیروهای ائتلاف در عراق از جمله در مورد تروریسم بسیار مایوس کننده است. این نیروها از برخورد جدی با گروه‌های تروریستی که امنیت همسایگان عراق را در معرض تهدید قرار می‌دهند، خودداری می‌کنند. ما ضمن ابراز نگرانی از این نحوه برخورد و محکوم کردن آن اعلام می‌کنیم که پناه دادن، سازمان دادن و حمایت از عناصر تروریست علیه کشورهای همسایه عراق یک سیاست خطرناک و یک عنصر عمده ایجاد بی‌ثباتی در منطقه است. ما انتظار داریم دولت عراق در اجرای مصوبه خود در این رابطه تدابیر لازم را برای برخورد با این موضوع اتخاذ کند.

ما اعتقاد داریم که برخوردهای غیرواقع بینانه، شامل وارد کردن اتهام علیه همسایگان عراق، رویکردی مخرب است و تنها موجب وخامت بیشتر اوضاع در عراق خواهد شد. در این زمینه، حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در اربیل و ربودن دیپلمات‌های ایرانی و تهدید مستمر و ربودن دیپلمات‌های ایران در بغداد نقض فاحش کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوطه بوده و تنها می‌تواند موجب مایوس شدن شرکت فعال جامعه بین‌المللی در بازسازی عراق شود. ما از ربایندگان دیپلمات‌های ایرانی می‌خواهیم که دست از این اعمال ماجراجویانه برداشته و آن‌ها را فورا آزاد نمایند".

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

ein sokhanrani mano koshteh asir ein iraghchi shodam malesho nadarid ? eino az ghol man behesh begid : iraghci i love u !

-- abbas agha ، Mar 10, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)