تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

فعالان جنبش زنان همچنان در اوین

چهاردهم اسفند یک روز پس از بازداشت فعالان جنبش زنان در مقابل دادگاه انقلاب اگر در موتورهای جستجوگر اخبار فارسی کلمه زنان را جستجو کنید به خبر متفاوتی برمی‌خورید:
دكتر "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري اسلامي ايران،قانون حمايت از حقوق و مسئوليت‌هاي زنان را در عرصه داخلي و بين‌المللي ابلاغ كرد.

طبق اين قانون دولت‌موظف است ‌در راستاي تحقق اصول‪۲۰‬و ‪۲۱‬قانون اساسي و سند چشم‌انداز بيست ساله،زمينه‌هاي تبيين و تحقق عملي حقوق و مسئوليت‌هاي زنان را در عرصه‌هاي داخلي و بين‌المللي فراهم كند.
اما حتی انتشار این خبر هم نمی تواند از حساسیت افکار عمومی درباره بازداشت دسته جمعی گروهی از فعالان زن ایرانی که دیروز اتفاق افتاد بکاهد.

تجمع عده‌ای از فعالان جنبش زنان ایران که صبح روز يکشنبه کنار در ورودی دادگاه انقلاب گردآمده بودند با ورود نیروهای انتظامی و امنیتی به خشونت کشیده شد و در پایان بیش از سی نفر از تجمع‌کنندگان بازداشت و در نهایت به زندان اوین منتقل شدند.

مریم کیان‌ارثی عضو شبکه وکلای داوطلب در گفتگو با زمانه از تلاش همکارانش برای برعهده گرفتن وکالت زنان بازداشت شده خبر داد.

گفتگوی رادیو زمانه را با مریم کیان‌ارثی از اینجا بشنوید.

صبح دوشنبه عده ای از خانواده‌های بازداشت شدگان مقابل زندان اوین تجمع کردند و خواستار روشن شدن وضعیت حقوقی پرونده آنها شدند.
جواد منتظری که همسرش آسیه امینی از زنان فعال در جنبش زنان جز بازداشت شدگان است و خانم یعقوبی مادر پروین اردلان یکی دیگر از زنان بازداشت شده در گفتگو با رادیو زمانه جزییات بیشتری از وضعیت بازداشت شدگان ارائه کردند.

گفتگو با جواد منتظری و خانم یعقوبی را از اینجا بشنوید

سکوت مقامات رسمی در مورد این پرونده همان طور که جواد منتظری می گوید نسبتا ادامه دارد. او خود روز گذشته پس از اعتراض به پلیس ساعاتی را در بازداشت گذرانده است.

مديركل زندان‌هاي استان‌هاي تهران در اولین واکنش رسمی صبح امروز اعلام کرد خانواده‌ بازداشت‌شدگان ماجرای تجمع مقابل دادگاه انقلاب بايد براي روشن شدن وضعيت فرزندان خود به قاضي پرونده مراجعه كنند.
سهراب سليماني در گفت‌وگو با ایسنا درباره‌ حضور صبح امروز خانواده‌هاي زندانيان مقابل زندان اوين گفت صبح امروز خانواده‌هاي افرادي كه روز گذشته مقابل دادگاه انقلاب، تجمع كرده و بازداشت شده بودند براي روشن شدن وضعيت فرزندان خود مقابل زندان اوين حضور يافتند.

وي با بيان اين‌كه اين افراد حدود 15 تا 16 نفر بودند، افزود: پس از صحبت با خانواده‌هاي اين زندانيان به آنان اعلام شد كه براي روشن شدن وضعيت فرزندان خود بايد به قاضي پرونده مراجعه كنند و اين افراد تا پيش از ظهر امروز محل را ترك كردند.

اما گویا اطلاعات چندانی در اختیار خانواده های بازداشت شدگان قرار نگرفته است.

پروین اردلان از بازداشت شدگان تجمع دیروز خود از جمله متهمان تجمع 22 خرداد است که همراه سوسن طهماسبی، نوشین احمدی خراسانی ، شهلا انتصاری و فریبا داوودی مهاجر دیروز نوبت برگزاری دادگاهشان بود و هم اکنون در زندان اوین به سر می برد.

در میان جمع بازداشت شدگان تعدادی روزنامه نگار و وبلاگ نویس هم حضور دارند که يك مقام مسوول در معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي گفته است كه اين معاونت بازداشت خبرنگاران زن بازداشت‌‏شده مقابل دادگاه انقلاب را پيگيري مي‌‏كند.

جبهه مشارکت ،در بیانیه ای اعلام کرده، متأسفانه اتخاذ آن‌چه تدابير امنيتي و محدودسازي خوانده شده، در مواجهه با مطالبات و حقوق انساني زنان، همواره به عنوان اولين و بهترين پاسخ به کار گرفته مي‌شود و همان‌طور که در تجمع 22 خرداد ماه و اقدامات اعتراضي ديگر صوت گرفت، هيچ‌گاه پاسخ درخور و قانع‌کننده‌اي به آنان داده نشده است
کانون مدافعان حقوق بشر ، كميته حقوق بشر سازمان دانش آموختگان ايران و کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت بازداشت های صورت گرفته را خلاف قانون دانسته و خواهان آزادی هر چه سریعتر این افراد شده است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)