تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

منصور فرهنگ: نقش شورای امنیت تمام شده است

حسین علوی

وضعیت جدید پرونده هسته‌ای ایران، پس از پایان مهلت قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت، ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌های متفاوت و گاه متناقضی را به همراه داشته است. در مورد ادامه نقش شورای امنیت، دکتر منصور فرهنگ به رادیو زمانه می‌گوید: «...نقش شورای امنیت به نظر من تمام شده است...».



منصور فرهنگ استاد روابط بین‌الملل و نماینده پیشین ایران در سازمان ملل متحد در مورد چشم انداز جدید پرونده هسته‌ای ایران می‌گوید: «من فکر می‌کنم که در جلسه آینده شورای امنیت هر تصمیمی که برای گسترش تحریم‌های اقتصادی و یا فشار دیپلماتیک به ایران گرفته بشود، به طور کلی سمبلیک خواهد بود. یعنی نقش شورای امنیت به عنوان نهادی که بتواند فشار بیشتری به ایران وارد بکند به نظر من تمام شده و آمریکایی‌ها هم این را می‌دانستند. رفتن آمریکا به شورای امنیت برای گرفتن اجماع بین‌المللی علیه برنامه هسته‌ای ایران و یا حداقل غنی‌سازی اورانیوم در ایران بود و می‌دانستند که این اقدامات مشخص تحریمی، نقش اساسی بازی نمی‌کند. بنابر این بازگشت به شورای امنیت روی اجماع بین المللی علیه ایران، یا امتناع ایران برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ادامه پیدا می‌کند. ولی در آنجا نیست که تصمیم اساسی‌تری برای فشار آوردن به ایران گرفته می‌شود...».

منصور فرهنگ در مورد سیاست ایران در قبال پرونده هسته‌ای می‌گوید: «...اگر دولت ایران واقعا به رفاه و امنیت جامعه ما بیاندیشد، در حال حاضر بهترین برخورد برایش اینست که از طریق کشورهای اروپایی که به هیچوجه جنگ نمی‌خواهند، از طریق روسیه و چین، وارد گفت و شنودی بشود... و اگر این‌ها بتوانند یک معامله‌ای بکنند که به احتمال بسیار زیاد اروپایی‌ها قادر به انجامش خواهند بود، که در پایان روز اول مذاکره ایران اعلام بکند که غنی سازی را برای دوره مذاکره متوقف کرده و از کارشناسان آژانس بین‌المللی بخواهد که به ایران بروند و ناظر بر اجرای تصمیم ایران بشوند و اجرای این تصمیم را تایید بکنند و در تمام دوره مذاکره نمایندگانشان در ایران باشند. چنان که ایران این کار را بکند و بعد به مذاکره ادامه دهند، بهانه‌های آمریکا برای خلق یک ائتلاف بین المللی و فشارآوردن به ایران و حتی امکان حمله نظامی به ایران به شکل بسیار قابل توجهی تقلیل پیدا می‌کند...».

گفتگوی کامل با منصور فرهنگ را اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)