تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

گاردین: امید احمدی‌نژاد به آدم‌های عاقلِ آمريکاست

جوليان بورگر و رابرت تيت در تهران
اِوِن مک‌اسکيل در واشينگتن

محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور ايران، روز دوشنبه با بی‌اعتنايی به تهديد حمله‌ی آمریکا گفت که اتهام ارسال سلاح به شورشيان عراق نشان‌گر تلاشی برای يافتن مقصری برای «شکست‌ها و ناکامی‌ها»ی آمريکاست.

اما دولت بريتانيا از ادعای آمريکا حمايت می‌کند که تسليحات ايرانی، از جمله بمب‌های جاده‌ای پيچيده‌ ضد نفربرهای زرهی به طور مخفيانه برای شورشيان عراق ارسال می‌شود. يک سخنگوی داونينگ استريت گفت که تونی بلر «در آستانه‌ی شناسايی مشکل» بوده است و ابتدا در اکتبر سال ۲۰۰۵ نسبت به سيل سلاح‌های ايرانی به عراق هشدار داده است.

اختلاف بر سرِ مسأله‌ی عراق باعث دامن زدن به تنش‌های فزاينده بر سر اهداف هسته‌ای ايران شده است. ضرب‌الأجل سازمان ملل برای توقف غنی‌سازی اورانيوم چهارشنبه‌ی آينده به پايان می‌رسد. در اين ميان گمانه‌زنی‌های جدی‌ای در جريان است که آمريکا در فکر اقدام نظامی عليه‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ايران است.

آقای احمد‌ی‌نژاد اين تهديد را رد کرده است. او در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی خبری ای‌بی‌سی آمريکا گفته است: «چرا باید بترسیم. اولا که احتمال حمله آمریکا بسیار ضعیف است، ثانیا آدم‌های منطقی در آمریکا هستند که جلوی چنین اقدام غیرقانونی را خواهند گرفت. موضع ما هم که روشن است: اگر حمله‌ای صورت گیرد، مهاجمان را به شدت تنبیه خواهیم کرد».

محمود احمدی‌نژاد: بوش دنبال مقصر می‌گردد

رييس جمهورِ ايران گفت که دولت‌اش و سپاه پاسداران ايران «مخالف هر گونه درگيری در عراق» هستند و شواهدی را که مقامات نظامی آمريکايی در اثبات نقش مخفيانه‌ی سپاه پاسدارن در خشونت‌های شورشيان و درگيری‌های فرقه‌ای ارايه کرده‌اند، مردود شمرده است.

آقای احمدی‌نژاد گفت: «شما چند تکه کاغذ را به ما نشان می‌دهيد و اسم‌اش را می‌گذاريد مدرک. برای اثبات اين‌ها دادگاه لازم است. ما فکر می‌کنيم آمريکا سياست ديگری را دنبال می‌کند و تلاش می‌کند شکست‌ها و ناکامی‌های‌اش را پنهان کند. به اين دليل است که ديگران را متهم می‌کند».

تونی اسنو، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفيد، روز دوشنبه بر ادعاهای اطلاعات نظامی آمريکا اصرار کرد، اما منکر اين شد که اين‌ها به قصد هموار کردن راه برای حمله به ايران باشد. او گفت که آمريکا تنها «شواهدی را ارايه کرده است که نشان می‌دهد محموله‌ای از سلاح، سلاح‌های کشنده، به عراق رفته است که بعضی از آن‌ها منشاء ايرانی دارند. و اين چيزی است که فکر می‌کنيم اگر رييس جمهور ايران بخواهد جلوی‌اش را بگيرد، ما برای‌اش آرزوی موفقيت خواهيم کرد و اميدواريم بسيار زود اين کار را بکند».

اما نمايندگان دموکرات کنگره‌ی آمريکا درباره‌ی زمان‌بندی اين ادعاها اظهار شک کردند و به اقدامات مشابه منتهی به حمله به عراق اشاره کردند. مجلس نمايندگان قرار است امروز بحث درباره‌ی قطع‌نامه‌ای را آغاز کند که درباره‌ی نحوه‌ی عمل دولت بوش در درگيری‌های عراق تصميم‌های حساسی خواهد گرفت. اکثريت دموکرات کنگره در این مورد به زورآزمايی سياسی مشغول است.

ایران حاضر است "تضمین" دهد

در اروپا، مذاکره‌ کننده‌ی ارشد ايران، علی لاريجانی، پيش از ضرب الأجل هفته‌ی آينده‌ی سازمان ملل ديپلماسی سرآسيمه‌ای را ادامه داد و بعد از گفت‌وگو با مقامات اتحاديه‌ی اروپا، گفت‌وگوهايی با دولت سوييس داشت. او گفت که کشورش در پی سلاح‌های هسته‌ای نيست، چون سلاح‌های هسته‌ای باعث بروز يک مسابقه‌ی تسليحاتی هسته‌ای در خاورميانه خواهد شد و هيچ کمکی به حل درگيری اسرايیل-فلسطين نخواهد کرد. او به روزنامه‌ی آلمانی زوددويچه تسايتونگ گفت که ايران حاضر است «هر گونه تضمين ممکن» را بدهد که در پی توليد سلاح نيست، اما اصرار کرد که ايران به عنوان پيش شرط مذاکرات غنی‌سازی اورانيوم را متوقف نخواهد کرد.

خاوير سولانا، مسئول ارشد سياست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، در مونيخ با آقای لاريجانی ديدار کرد، اما ديروز گفت که چشم‌اندازی یک گشايش ديپلماتيک چندان «عميق» نيست. در همين حال، وزرای خارجه‌ی اروپايی بر سر اجرای تحريم‌های محدودی که شورای امنيت سازمان ملل در ماه دسامبر مقرر کرده بود، توافق کردند.

ايران اصرار دارد که از حق غنی‌سازی اورانيوم برای توليد انرژی غيرنظامی برخوردار است، اما آمريکا و متحدان‌اش شک دارند که ايران مخفيانه در پی توليد سلاح‌های هسته‌ای است. سازمان بين‌المللی انرژی‌ اتمی، ديده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، از ايران به خاطر آشکار نکردن تمامی عناصر برنامه‌ی هسته‌ای‌اش انتقاد کرده است و جمعه‌ی گذشته، اين سازمان کمک‌های‌اش را به ايران به نصف کاهش داد.

محمد البرداعی، رييس آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، قرار است هفته‌ی آينده گزارشی را درباره‌ی همکاری ايران به شورای امنيت ارايه کند. ديروز او از ابراز تمايل ايران برای مذاکره استقبال کرد، اما اضافه کرد که هيچ چيزی کمتر از «شفافيت کامل» به از سرگيری مذاکرات همه جانبه نخواهد انجاميد.

Link and title in English: Ahmadinejad puts his faith in the 'wise people in US' to avoid conflict

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)