تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

کريستين امانپور از تهران گزارش می‌دهد

کریستین امانپور خبرنگار شبکه تلویزیونی "سی ان ان" آمریکا که هم اکنون در ایران به سر می برد در گزارشی زنده ازتهران، با اعلام اینکه مقامات ایرانی اظهار می دارند که هیچ نقشی درارسال اسلحه و آموزش شورشیان ندارند گفت: "وقتی من به مقامات ایرانی گفتم که مقامات آمریکایی از وجود برخی مدارک دراین خصوص صحبت کرده اند، آنها گفتند که این سیاست ما نیست و اگر شواهدی دارند نشان بدهند."

او سپس به نقل ازتحلیلگرانی که نامی ازآنها نبرد گفت که برخی از آنها معتقدند ایران حول محورهایی مانند عراق ومساله هسته ای با آمریکا در ستیز و کشاکش است و ترس و نگرانی بسیاربزرگی درایران درخصوص جنگ با آمریکا وجود دارد و از زمانی که من به اینجا (ایران) رسیده ام هرکسی از من در این مورد سوال می کند، وشاید برخی از ایرانی ها فکر می کنند که بهتر است آمریکا درعراق مشغول باشد تا از مرزهای سرزمینی ایران دور باشد.


فشار بر دولت برای تمرکز بر مسائل اقتصادی

انیش رمان، دیگر خبرنگار این شبکه که ماه های گذشته بارها به ایران سفرکرده است، دراین برنامه
خبری در پاسخ به سوال مجری شبکه سی ان ان در مورد وضعیت احمدی نژاد که به اعتقاد او "طی ماه های اخیر بارها آمریکا را برای حمله به مبارزه طلبیده است"، گفت که یک تغییر آرام دراین زمینه مشاهده می شود: "طی هفته های گذشته شاهد یک نارضایتی عمومی درداخل ایران بوده ایم... تعدادی از تحلیلگران از رییس جمهوری خواسته اند تا تمرکز روی مسائل خارجی را متوقف کند و به مشکلات داخلی و اقتصاد بپردازد که نیازمند بهبود است."

روز دوشنبه جورج بوش رییس جمهوری آمریکا درمصاحبه با رادیو ملی آمریکا NPR گفت که اگر ایران به تشدیدکند عملیات نظامی خود را در عراق، برای صدمه زدن به مردم عراق وسربازان آمریکایی، به شدت با پاسخ ایالات متحده مواجه خواهد شد.

"جو بایدن "سناتور آمریکایی هفته گذشته درکمیته سیاست خارجی به کاندولیزارایس هشدار داد بدون اجازه کنگره دست به اقدام علیه ایران نزند. مجری شبکه سی ان ان با اشاره به سخنان "جو بایدن" از جاناتان ترولی استاد حقوق دانشگاه جورج واشنگتن درپاسخ به این سوال که رییس جمهوری چقدر اختیار دارد که بتواند نسبت به چنین حمله ای اقدام کند گفت: "جو بایدن شوخی می کند که اگر فکر کند سخنان رایس درکمیته و یا اظهارات وی می تواند مانع استفاده رییس جمهوری ازقدرتش شود. رییس جمهوری آمریکا نیازمند مجوزکنگره نیست تا برای پاسخ به یک حمله علیه نیروهای آمریکایی از آن استفاده کند." او اضافه کرد که کنگره می تواند درخصوص کنترل تعداد سربازان وتامین منابع مالی برای افزایش سربازان درعراق محدودیت هایی ایجاد کند.


تردید دراطلاعات رسانه ها

مجری شبکه سی ان ان سپس از کریستین امانپور درخصوص کشته شدن پنج سرباز آمریکایی طی هفته های گذشته درکربلا پرسید که به گفته وی و به نقل ازمقامات امنیتی آمریکایی این احتمال و تئوری وجود دارد که اين حملات با دخالت ماموران ایرانی همراه باشد. امانپور با اشاره به سخنان مقامات وزارت دفاع گفت که حتی آنها نیز چنین مدارکی را ارائه نکرده اند وتنها درحد تئوری است: "مطمئنا درتهران مقامات ایرانی کاملا رد می کنند که ربطی به این ماجرا داشته باشند." او سپس به این موضوع اشاره کرد که چگونه درمورد عراق نیز اطلاعات دقیقی ازسوی رسانه ها مطرح نشد و گفت که دراین زمینه اگر قرار است درآینده اقدامی انجام شود باید همه سوال های ممکن جواب داده شود.

خبرنگار دیگر سی ان ان درپاسخ به این که آیا جورج بوش اعتبار حمله به ایران را دارد، این موضوع را کاملا زیر سوال برد و با مطرح کردن ماجرای وجود نداشتن سلاح های کشتار جمعی درعراق گفت که مسئولان آمریکایی طی هفته های گذشته بارها از دخالت ایران درتجهیز، آموزش وتامین منابع مالی شورشیان عراقی سخن گفته اند اما تاکنون مدارکی ارائه نکرده اند. آنها نتوانسته هیچ رابطه مستقیمی بین دولت تهران وناآرامی های عراق ارائه کنند.

جاناتان ترولی ازدانشگاه جورج واشنگتن که پیش از این گفته بود که ممکن است رییس جمهوری امریکا از طریق تحریک ایران برای حمله به منافع آمریکا درمنطقه، مجوز یک حمله گسترده را برای خود صادر کند در ادامه این برنامه گفت که جورج بوش درحال فراهم آوردن شرایطی است که نیازی به مجوز برای چنین حمله ای نداشته باشد....درکنارهم گذاشتن کشتی های جنگی و افراد بسیار نزدیک هم موقعیتی است که اگر اتفاقی بیافتد آمریکا می تواند پاسخ بدهد... رییس جمهوری می داند که به موجب قانون اساسی اگر مورد حمله قرار بگیرد می تواند کاملا به سخت ترین شکل پاسخ بدهد، اگر با حمله ویا تهدید جدی دربرابر منافع آمریکا مواجه شود."

حضور کریستین امانپور خبرنگار زبده ایرانی الاصل شبکه سی ان ان، طی روزهای گذشته واکنش های متفاوتی را در میان شخصیت های محافظه کار ایرانی به وجود آورده است. ازجمله این واکنش ها اظهارات کوچک زاده نماینده اصول گرای مجلس است که امانپور را جاسوس خواند و حضور وی درتهران را نشانه ضعف اعتماد به نفس مسئولان ایران دانست.

CNN. Iran. Bush. Amanpour.US. Iraq

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

Salam doostan
Ba arezooye salamati va movafaghiat baraye hamegie shoma, khastam yek nokte raje be barnameye dirooz arz konam
Enteghadi daram be kare khanoome "Masoome". Ishoon dirooz ba mehmoone barname aghayi be name Mohsen Namjoo mosahebe dashtand. Vali motasefne tarigheye sohbate khanoome Masoome ba ishoon besiar onprofessional bood. In yek barnameye radioyi hast ke mitoone shenavandehaye besiar ziadi az senine mokhtalef dashte bashe. Yek gooyande ke karesh mosahebe ba afrad ham hast, harcheghadr ham ke ba mehmoone barname samimi va khodemooni hast, bayad poshte microfon kheili mohtaramane ba mehmoon sohbat kone. In masale na tanha sathe barname , balke arzeshe mehmoonetoon ke shoma dar hale moarefi hastin, ro paien miare. Lotfan be in masale bishtar deghat konid. Movafagh bashid,Sharare az Amsterdam

-- Sharare ، Feb 6, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)