تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

باوند: جناح‌های سیاسی ایران نگران فاجعه احتمالی هستند

در حالی که کمتر از سه هفته به پایان مهلت قطعنامه ۱۷۳۷ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد برنامه هسته‌ای ایران باقی‌ است، غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران این قطعنامه را از نظر حقوقی دارای اشکالات جدی و از نظر اجرایی ناعادلانه می داند و لذا به آن عمل نخواهد کرد.


دکتر هرمیداس باوند

دکتر داود هرمیداس باوند، استاد حقوق و روابط بین الملل در تهران به "زمانه" می‌گوید که طبق مفاد خود قطعنامه، اگر ایران پس از مهلت ۶۰ روزه قطعنامه را اجرا نکند و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود این مسئله را تایید کند، شورای امنیت می‌تواند در محدوده ماده ۴۱ قطعنامه، تحریم‌های گسترده‌تری را اعمال بکند.

داود هرمیداس باوند در مورد خطر افزایش تنش‌ها علیه ایران و ضرورت جلوگیری از یک فاجعه می‌گوید: «...در ایران جناح‌ها و گروه‌های سیاسی از این جریانی که پدیدار شده و دارد سوق داده می‌شود در یک جهت رادیکالیزم نگرانند... گروه‌های ملی اعم از مشارکتی‌ها، جناح محافظه‌کار میانه‌رو، نهضت آزادی، ملی مذهبی‌ها، جبهه ملی و همه این‌ها بر این باور هستند که تا قبل از اینکه مسئله سوق داده شود به یک شبه فاجعه، باید یک تصمیمات عاجل در جهت حل مسالمت‌آمیز مسئله اتخاذ بشود. به اصطلاح پیش کسوت این حرکت جناح مشارکتی‌ها، اصلاح‌طلبان سابق و جناح محافظه‌کار میانه‌رو هستند که به نحوی در داخل سیستم قرار دارند... و به تبع آن‌ها گروه‌های دیگری که در درون سیستم جایی ندارند ولی می‌توانند سخنگوی مردم ایران باشند، یعنی آن‌ها که در جهت منافع ملی ایران با دید تاریخی با مسایل برخورد می‌کنند و این یک مسئولیت همگانی است. انتظار می‌رود که در آینده نزدیک یک چنین موضع‌گیری ظاهر بشود و امیدواریم که چنین بشود و به نتایج قابل قبولی منتهی شود. یعنی جلوگیری بشود از روندی که ممکن است سوق دادن جامعه ایران به یک شبه فاجعه احتمالی باشد...».

گفت‌وگوی حسین علوی با داود هرمیداس باوند را اینجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)