تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بوش: اصرار دارم مسأله ایران، دیپلماتیک حل شود

جرج دبلیو بوش رییس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شورای سردبیری روزنامه «وال استریت ژورنال» درباره رویکرد خود به مساله هسته‌ای ایران می‌گوید: « ما به دقت ایران را زیر نظر داریم و من به شدت فشار خواهم آورد که موضوع به صورت دیپلماتیک حل شود.»
برگزیده‌ای از این گفت‌وگو را که روز پنج‌شنبه اول فوریه سال جاری منتشر شده است، می‌خوانید.


راهبرد جدید درعراق

ژورنال: آیا لحظه‌ای در جنگ با عراق بوده است که شما به خود بگویید باید تغییر اساسی در روشی که به موضوع عراق می‌پردازیم، ایجاد کنیم؟

بوش: بله، بوده است.

ژورنال: چه زمانی بوده است؟

بوش: سپتامبر و اکتبر.

ژورنال: چرا؟

بوش: خشونت. اینطور به نظر می‌رسید که غیرقابل کنترل است. یک دموکراسی جوان و نوپا به حیات خود ادامه نمی‌دهد وقتی که پایتخت درخشونت‌های فرقه‌ای غوطه‌ور است. من بعد از بمب‌گذاری انجام شده در سامراء فکرمی‌کردم که دیگر اوضاع خوب خواهد بود. فکر می‌کردم که شیعیان به اعمال یک جنگ داخلی نگاه کرده‌اند وخودشان را ازآن بیرون کشیده‌اند. ما فکر می‌کردیم، اما آنها در واقع این‌طور نبودند.

مخالفان کنگره

ژورنال: بحث‌های زیادی درکنگره وجود دارد درباره محدودیت‌هایی درخصوص تعداد سربازها و یا تجدید منابع مالی و یا اینکه شما نمی‌توانید تعداد سربازان دربغداد را به عنوان فرمانده کل افزایش دهید. آیا فکر می‌کنید که کنگره چنین اختیار و توانایی را بر اساس قانون اساسی دارد؟

بوش: من فکر می‌کنم که آنها این توانایی و اختیار را دارند که تامین منابع مالی نکنند و از قدرت تامین مخارج لازم خودداری کنند...

ژورنال: شما کار خود را انجام می‌دهید؟

بوش: اوه، بله! آنها می‌توانند بگویند ما تامین هزینه نمی‌کنیم. این اختیاری است که قانون اساسی به آنها می‌دهد. برای من این موضوع خیلی جالب است. سنا از یک سو به اظهارات دیوید پترائوس گوش می‌کند که می‌گوید به من نیروی کمکی بدهید و این بهترین شانس برای پیروزی است. و آنها به او ۸۱ در مقابل صفر رای مثبت می‌دهند، ولی بعد از آن قسمتی را که او گفته بود "من به کمک شما نیازمندم" فراموش می کنند. یک تناقض اینجا وجود دارد...

ژورنال: آیا آنها می‌توانند درخصوص آرایش نیروهای نظامی درعراق محدودیت ایجاد کنند؟

بوش: می‌توانند....ازطریق خزانه. اگر چه نمی‌دانم دارند این کار را می‌کنند یا نه و نمی‌خواهم دراین زمینه پیش‌بینی کنم. اما آنها این حق را دارند که ازقدرت خودشان برای تامین مالی برای اتخاذ تصمیمات استفاده کنند.

ژورنال: اما آنها می‌توانند شرایطی را برای این کمک‌ها قراردهند؟ آیا آنها می‌توانند بگویند ما تنها زمانی به شما پول می‌دهیم که شما به استان انبار سرباز نفرستید؟

بوش: آنها می‌توانند شرایطی برای کمک کردنشان در هر زمانی بگذارند.

ژورنال: آیا شما و تو خواهید کرد؟

بوش: خوب.... من برنامه‌ای را اعلام کرده‌ام که موفق خواهد شد و نیازمند این است که به آن شانس داده شود. اما من به مردم آمریکا گفته‌ام که من هر برنامه‌ای را آنالیز کرده‌ام و فکر می‌کنم این برنامه یکی از بهترین شانس‌ها برای پیروزی است. اگر شما فکر می‌کنید شکست یک فاجعه است، بنابراین شما تعهد دارید که برنامه‌ای را مطرح کنید برای موفقیت و این که من معرفی کرده‌اند فکر می‌کنم جواب بدهد.

کشور ایران

بوش: تئوری من کلا این بوده است که رژیم ایران منزوی بشود تا تصمیم بگیرد که آیا مردمی که درکشورشان زندگی می‌کنند نگران انزوای اقتصادی و کنار گذاشته شدن از فرصت‌های اقتصادی خواهند بود یانه؟ یکی از چیزهای جالبی که ما می‌دانیم درمورد ایران این است که که جمعیت پراکنده‌ای از ایرانیان وجود دارد که با تهران درتماس هستند. برای مثال، مردم بسیار معقولی درآن کشور وجود دارند که ما گمان می‌کنیم انزوای اقتصادی منطبق برعلائق آنها نیست. و زمینه‌های تجاری زیادی وجود دارد که می‌تواند ازطریق همکاری‌های بین المللی ایجاد بشود، این موضوع می‌تواند باعث این موضوع شود که مردم بگویند، "یک دقیقه صبر کنید!" ما بهتر است نگاه کنیم به این که چه کسی این بحث را پیش می‌آورد. تنها می‌توانم به شما بگویم که من تشویق شده‌ام به این که بقیه دارند سوال می‌کنند آیا احمدی‌نژاد قادر است که کشور را رهبری کند یانه؟ من باور می‌کنم و تمرکز دولت من واقعا این است که به تقویت فشار روی برنامه سلاح‌های اتمی شان ادامه بدهد. من گفته‌ام که باور دارم که آنها باید یک برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای داشته باشند تا جایی که مواد اولیه‌شان توسط کنسرسیومی از کشورهای دیگر تهیه شود.

من همچنین نگران نفوذ ایرانیان در داخل عراق هستم و برای ایرانیان روشن کرده‌ام که ما آنهایی را که در عراق اسلحه حمل می‌کنند دستگیر می‌کنیم. یک وسوسه در بین مردم وجود دارد که نقطه نظرات من را بگیرند و بگویند، "واقعا او چه می‌خواهد با تشدید منازعات انجام بدهد." جواب این است که ما می‌توانیم این مساله را به صورت صلح‌آمیز حل کنیم و ما نیازمند دیگران هستیم که به ما کمک کنند این موضوع به صورت مسالمت‌آمیز حل شود. به هرحال این نقطه‌ای است که ما آنجا ایستاده‌ایم.

ژورنال: آیا به یک زمان مشخص و معین به حل مساله هسته‌ای ایران اعتقاد دارید و یا اینکه فکر می‌کنید در طول زمان باید حل شود.

بوش: می‌دانید....نمی‌توانم.... ما به دقت ایران را زیر نظر داریم، بهترین جوابی است که می‌توانم توصیف کنم. و من به شدت فشار خواهم آورد که موضوع به صورت دیپلماتیک حل شود.

Bush, Iran, Iraq, Wall Street Journal

منبع: وال استریت ژورنال

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)