تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آمریکا عراق را برای ایران ناامن می‌کند

امید معماریان

درحالی که واکنش مقامات تهران به دستگیری پنج ایرانی درشهر اربیل عراق به دست سربازان آمریکایی طی هفته‌های گذشته همراه با خویشتن‌داری و پیگیری برای حل مساله از طریق روش‌های دیپلماتیک بوده است، جورج بوش رییس جمهوری آمریکا دراقدامی تازه به سربازان آمریکایی اجازه داده درصورتی که احتمال صدمه ازسوی نیروهای ایرانی وجود داشته باشد، آنها را هدف قراردهند.

رفسنجانی: شرايط عادی نيست

هدف قراردادن ایرانیان مظنون درحالی اعلام می‌شود که همزمان هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران از وضعیت دشوار پیش روی ایران خبرداده است: "در شرایط نسبتاً سختی قرار گرفته‌ایم... شرایط فعلی عادی نیست." او سپس تصریح کرده است که : شرایط امروز تدبیر خاص خود را می‌خواهد و باید در زدن حرفها، سنجیده‌تر صحبت شود." سایت بازتاب پیش تر از این به نقل ازهاشمی خبر داده بود که درجلسه‌ای با حضور رهبر، وی درپاسخ به کسی که خطرات پیش روی کشور را جدی قلمداد نکرده بود، گفت که خطر جدی است. جدی بودن این خطر ظرف کمتر ازچند روز تفسیر شد.

گوردن جان درو سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفته است که اگر سربازان آمریکايی اطلاعاتی دریافت کنند که به موجب آن ماموران ایران باعث صدمه به سربازان آمریکایی ویا شهروندان عراقی شوند، آنها از هر نیرویی که لازم است می‌توانند برای حفاظت از خود استفاده کنند.

متوجه کردن نگاهها به ايران به جای دولت بوش

ادعاهای آمریکا درحالی علیه دخالت ایران در ناآرامی‌های عراق مطرح می شود که هفته پیش سفیر ایران درعراق از مقامات آمریکایی خواست مدارک خود را درخصوص دخالت ایرانی‌ها در ناآرامی‌های یاد شده ارائه کنند. ایران می‌گوید که افراد دستگیر شده در اربیل دیپلمات هستند درحالی که مقامات آمریکایی می‌گویند شواهدی دردست دارند که این افراد به سپاه قدس که وابسته به سپاه پاسداران است تعلق دارند. زلمای خلیل زاد طی روزهای گذشته اعلام کرد که به زودی این مدارک اعلام می‌شود. ایران نیز تاکنون از هویت افراد دستگیر شده سخنی به میان نیاورده است.

به این ترتیب، عراق، برای ایرانیانی که درماموریت‌های رسمی و غیررسمی به سر می‌برند، به ناامن ترین کشور منطقه بدل می‌شود. مقامات تهران طی هفته‌های گذشته تلاش کرده‌اند که با صبوری ازهرگونه تحریک مقامات آمریکایی بپرهیزند. برخلاف اظهارات محمود احمدی نژاد مبنی بر ناکامی ایالات متحده درعراق، به نظر می‌رسد مقامات واشنگتن به این نتیجه رسیده اند که با متوجه کردن دلیل ناآرامی‌های عراق به سوی ایران، خواهند توانست فشارهایی را که ادامه بحران در عراق متوجه دستگاه جورج بوش می کند کاهش دهند.

ديپلماسی تهدید

طی روزهای گذشته مقامات عالی رتبه ایران ازجدی بودن تهدیدات علیه ایران خبرداده‌اند که با توجه به رویدادهایی که طی چند روز گذشته رخ داده است ودستور مقامات آمریکایی برای هدف قراردادن ایرانیانی که به دخالت درناآرامی‌های عراق مظنون هستند، عملا تعبیر می‌شود.

با اين همه، علی رغم مانورهای نظامی که طی ماه های گذشته درایران برای نشان دادن آمادگی نیروهای نظامی انجام شده است وهمچنین خرید نظامی ازروسیه، هیچ نشانه ای از تمایل ایران برای پاسخگویی به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا به چشم نمی خورد. موضوعی که روزهای پایان جنگ وآغازمداخله آمریکا به جدال خویین منطقه را به یاد می آورد.

جورج بوش که طی هفته‌های گذشته، برنامه جنجال برانگیز خود برای خاورمیانه را اعلام کرده تاکید کرده است که آمریکا قصد دارد از خودش درعراق حفاظت کند. در عين حال او تاکید کرده است که واشنگتن تمایل دارد مشکلاتش را با ایران ازطریق دیپلماتیک حل کند.

با اين وجود، ایالات متحده عملا درحالت آرایش نظامی قرارگرفته است. با ورود دومین ناوهواپیمابرآمریکا طی روزهای آینده به خلیج فارس عملا ظرفیت توان هوایی این کشور به بیشترین حد خود بعد ازجنگ با عراق خواهد رسید.

حمله‌ای فراسوی مرزهای عراق نخواهد بود

به نوشته نیویورک تایمز جورج بوش این موضوع را که آمریکا می خواهد به گسترش مبارزه نظامی فراتر ازمرزهای عراق بپردازد "غیردقیق" خوانده است. باب گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز به انعکاس سخنان رییس جمهوری امریکا از زاویه ای دیگر پرداخته است. او روزگذشته گفت که نیروهای آمریکا حق دارند که به دنبال کسانی بروند که تلاش می کنند آنها را بکشند. او درسخنرانی‌ای دروزارت دفاع این کشورتصریح کرد: "اگر شما درعراق هستید وتلاش می‌کنید سربازان ما را به قتل برسانید، بنابراین باید درنظر داشته باشید که می توانید هدف قرارگیرید."

هفته گذشته کاندولیزا رایس وزیرامورخارجه آمریکا، اعلام کرد جورج بوش چندین ماه پیش حکمی را به امضا رسانده که درآن اجازه عملیات نظامی گسترده تری علیه ایرانیانی که درعراق به فعالیت می‌پردازند داده شده است. او مدعی است که ایران برای شبه نظامیان شیعه درعراق مواد اولیه بمب‌هایی که درخیابان‌ها مورد استفاده قرار می گیرد را فراهم می کند و هزاران نفرازجنگجویان شیعه را تحت تعلیم قرارمی دهد.

مقامات ایرانی بارها اعلام کرده اند که تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت درکشور همسایه انجام می‌دهند. طی چند ماه گذشته از رییس جمهوری عراق تا وزیر اطلاعات این کشورمیهمان تهران بوده‌اند. با این وجود هرگونه تاييدی از دخالت احتمالی ايران در ناآرامی‌های عراق می تواند موجب به وخامت گراییدن رابطه دو کشور شود.

دستگیری دهها ایران طی سال گذشته

واشنگتن پست روزگذشته درمقاله جنجال برانگیزخود ادعا کرد که طی سال گذشته دهها ایرانی مظنون به دخالت درناآرامی ها به مدت سه یا چهارروز دستگیر شده اند. مدت زمانی کوتاه این دستگیری های برای عدم تشدید تنش میان ایران وآمریکا بیان شده است.

در آخرين نمونه روز یازدهم ژانویه سربازان آمریکایی نیمه شب به دفتر کنسولگری ایران دراربیل حمله کردند و پنج ایرانی را دستگیر کردند. هفته گذشته سناتور جان راکفلر ازویرجینیای غربی به عنوان رییس کمیته اطاعات وامنیت جدید سنای آمریکا گفت که نمایاندن ایران به عنوان تهدید روبه رشد یادآور لحن امریکا درمورد عراق قبل ازحمله به این کشور در سال ۲۰۰۳ است. سنای امریکا طی هفته‌های گذشته فشار زیادی را به دولت بوش برای عدم حمله نظامی به ایران بدون مجوز نمایندگان وارد کرده است. هفته آینده سنا طرح رییس جمهوری امریکا را مبنی بر اعزام سربازان بیشتری به عراق مورد بررسی قرار خواهد داد.

Iraq Iran security

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)