تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

دیدار سفیر بریتانیا با هاشمی رفسنجانی

سفیر بریتانیا در ایران، روز چهارشنبه با علی اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار کرد. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در گفتگو با جفری آدامز گفت که ایران به دنبال ماجراجویی درخصوص انرژی هسته‌ای نیست و به دیگران هم توصیه می‌كند دنبال ماجراجویی نباشند.


دیدار یک سفیراروپایی با رییس ‌مجمع تشخیص نظام ایران چندان متعارف نیست و شاید بتوان آن را در راستای نگرانی‌های پیش آمده در پرونده‌ هسته‌ای ایران و تشنج‌‌های اخیر ایران و آمریکا ارزیابی کرد. بریتانیا نزدیکترین متحد اروپایی آمریکا است و دارای دومین ارتش در عراق است. بریتانیا همچنین یکی از سه قدرت اروپایی بود که در پرونده هسته‌ای ایران با تهران مذاکره می‌کرد. بریتانیا در پی ادامه فعالیت‌غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران با ارائه پیش‌نویس قطعنامه 1737 موجبات تصویب آن را دشورای امنیت فراهم کرد. در این قطعنامه به ایران ضرب‌الاجلی 60 روزه داده شده است تا تهران به درخواست‌های شورای امنیت پاسخ دهد.

رفسنجانی: آماده راستی آزمايی هستيم

هاشمی رفسنجانی در دیدار با سفیر بریتانیا در تهران همچنین اظهار داشت: "اگر این موضوع از مسیر صحیح خود پی‌گیری شود آماده‌ هرگونه راستی‌آزمایی توسط مراجع مسئول برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای خود هستیم".

هاشمی رفسنجانی در حالی چنین موضعی را اعلام می‌کند که علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در از تصمیم ایران برای جلوگیری از ورود 38 تن از بازرسان آژانس بین‌المللی ایران خبر داده بود.

سفیر بریتانیا در دیدار با آقای رفسنجانی ابراز امیدواری کرد که بحران هسته‌ای ایران در جوی دوستانه برطرف شود .

بريتانيا، ايران و آمريکا

دیدار سفیر بریتانیا با آقای هاشمی را می توان در چارچوب نگرانی‌های شخصیت‌ها و مقامات ایرانی در این روزها بررسی کرد. در حالی که گمان می‌رفت واشنگتن پس از گزارش بیکر-همیلتون سیاست نرم‌تری را با ایران درپیش گیرد، دولت بوش با دستگیری دو فرستاده ایران به بغداد که به دعوت رییس‌جمهوری عراق به این کشور سفر کرده بودند و پس از آن یورش به کنسولگری ایران در اربیل، خوش‌بینی‌ها را به احتمال برخورد واشنگتن با تهران تبدیل کرد. کاندولیزا رایس صریحا در گفتگو با مجله اشپیگل اعلام کرد که ایران در پی باج‌گیری از آمریکا در مساله عراق است و اظهاراتی مشابه نیز از سوی رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا ایراد شده بود.

کروبی: دشمن تراشی می کنيم

در تازه‌ترین نشستی که حاکی از نگرانی جدی شخصیت‌های بیرون از تیم آقای احمدی‌نژاد است، و در آن تنی چند از وزرای محمد خاتمی و مسئولان پیشین سیاست خارجی ایران حضور داشتند، مهدی كروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی که خود ابتکار عمل تشکیل این نشست را برعهده داشت از"دغدغه‌های" به وجود آمده در جناح‌‌های "چپ و راست" ایران خبر داد.

رییس‌پیشین مجلس ایران اظهار داشت که "جمعی از نخبگان از من خواستند تا چنین نشستی برگزار شود و همه نقطه نظراتشان را بگویند تا حوادث تلخ‌‏تری با هزینه‌‏های سنگین‌‏تری برای ما به وجود نیاید".

کروبی در ادامه افزود: "در حال حاضر ما بحران‌‏آفرینی‌‏ها و دشمن‌‏تراشی‌‏هایی می‌‏كنیم كه در طول تاریخ انقلاب بی‌‏سابقه بوده است و اكنون مسئولانی كه مسوولیت سنگینی بر عهده دارند و مسوول اجرایی هستند، حرف‌‏هایی می‌‏زنند و كارهایی انجام می‌‏دهند كه در آن دوران دیده نمی‌‏شد و این مسائل همه را نگران كرده است".

احمدی نژاد: من نگران نيستم

اما واکنش محمود احمدی‌نژاد به فضای به وجود آمده در منطقه به گونه‌ای دیگری است. رییس‌جمهوری ایران در گفتگوی روز سه‌شنبه که از تلویزیون ایران پخش شد با اعلام اینکه از آینده نگرانی ندارد اظهار داشت: "بعد از این كه گفتند ایران را تحریم می‌كنیم خوشبختانه روابط‌مان تحت تاثیر این صحبت‌ها قرار نگرفت. در آمریكای جنوبی چندین قرارداد بستیم و كشورها با آنكه می‌دانند آمریكا اینگونه حرف‌ها را می‌زند می‌آیند و با ما قرارداد می‌بندند. البته این امر به معنای آن نیست كه هیچ مشكلی پیش نمی‌آید، ما باید فشارها را كنترل كنیم. برخی افراد مسائل را با یكدیگر قاطی می‌كنند. همیشه نوسانات بوده است. من نگران آینده كشور نیستم. برای چه نگران باشم؟ هیچ نگرانی ندارم؛ چرا كه كشور را خوب می‌شناسم. البته نمی‌گویم دیگران نمی‌شناسند ولی من خوب می‌شناسم".

پيش بينی محسن رضايی

درباره اینکه تهدیدها علیه ایران تا چه حدی جدی و تا چه اندازه در قالب جنگ روانی است نظر واحدی وجود ندارد. چندی پیش محسن رضایی در گفتگو با بخش ویژه خبری شبکه دو تلویزیون ایران برخورد آمریکا را با تهران قطعی دانست و حتی از احتمال حمله موشکی به تاسیسات ایران خبر داد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در این برنامه گفت: "آمریکا از شش ماه پیش وارد فاز برخورد جدی با ایران شده است و احتمالا تا دو ماه آینده شاهد نشانه‌های آغاز این برخورد خواهیم بود. استراتژی جدید بوش در عراق برخلاف مواضع قبلی وی در پنج سال گذشته دارای ابهاماتی بود که این ابهامات احتمالا مربوط به برخورد با ایران است و آمریکا قصد دارد تا با برخورد با ایران، مشکل خود در خاورمیانه را حل کند".

محسن رضایی در ادامه اظهارات خود به جمع منتقدان داخلی سیاست هسته‌ای ایران پیوست و اظهار داشت: "اگر مذاکرات لاریجانی ـ سولانا به نتیجه می‌رسید و قطعنامه تحریم تصویب نمی‌شد، دور دوم رویارویی ایران و آمریکا نیز به سود جمهوری اسلامی خاتمه پیدا می‌کرد، اما این فرصت گذشت".

ايران و انتخابات آتی آمريکا

به مجموعه این حوادث نگرانی داخلی اعضای کنگره آمریکا را نیز می‌توان افزود. برخی از قانونگذاران آمریکایی از آن بیم دارند که بوش کنگره این کشور را دور بزند و این ایالات متحده آمریکا را درگیر یک برخورد نظامی دیگر کند.

پاره‌ای از تحلیل‌گران احتمال می‌دهند که دولت بوش برای اینکه بتواند کاندیدایی از جمهوری‌خواهان به کاخ سفید بفرستد، ممکن است از ایران به عنوان نیروی محرکه ماشین انتخاباتی جمهوری‌خواهان بهره جوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)