تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

رد هزار بورسيه تحصيلی پاکستان توسط دولت افغانستان

آرش خراسانی

حامد کرزی رييس جمهور افغانستان، هزار بورسيه تحصيلی پيشنهاد شده از سوی دولت پاکستان را رد کرده است.

به گزارش راديو و تلويزيون دولتی افغانستان، آقای کرزی در ديدار شوکت عزيز نخست وزير پاکستان در کابل، از پذيرش هزار بورسيه تحصيلی از سوی اسلام آباد خودداری کرده است.

آقای کرزی گفته است دولت پاکستان بهتر است به جای دادن بورسهای تحصيلی به دانش آموزان افغان، در روند مبارزه با تروريسم با افغانستان همکاری کند.

خبرنگاران می گويند روابط افغانستان و پاکستان، در ماههای اخير، تيره تر از هر زمانی در بيش از پنج سالی است که از سقوط رژيم طالبان می گذرد.

پاکستان (به همراه امارات متحده عربی و عربستان) جز محدود دولتهای جهان بود که رژيم طالبان را به رسميت شناخت و با آنها رابطه ديپلماتیک و اقتصادی برقرار کرد.

افغانستان معتقد است که عامل بيشتر ناامنی ها در اين کشور، شبه نظاميانی هستند که از مرز پاکستان وارد خاک افغانستان می شوند و به گفته مقامات کابل، در مناطق قبايلی پاکستان آموزش می بينند و تجهيز می شوند.

پاکستان اخیراً تصميم گرفته است بخشهایی از مرز مشترک خود با افغانستان را مين گذاری کند. اما دولت افغانستان با اين اقدام مخالفت کرده است.

اين موضوع، در ديدار هفته گذشته نخست وزير پاکستان از کابل نيز مطرح شد. پس از اين ديدار، دو طرف همچنان بر مواضع خود پافشاری کردند.

حامد کرزی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزير پاکستان، نتيجه مذاکرات سران دو کشور را، به آينده موکول کرد و گفت که اگر در آينده، امنيت و آرامش به شهرهای آشوب زده افغانستان بازگشت، معلوم می شود که مذاکرات نتيجه داده است.

به گزارش خبرگزاری ها، روز سه شنبه، سخنگوی حامد کرزی يک بار ديگر تاکيد کرد که دولت افغانستان، ترديد ندارد که تمام نيروهای شورشی، با عبور از مرز پاکستان وارد خاک افغانستان می شوند پس از انجام عمليات، دوباره به پاکستان فرار می کنند.

کريم رحيمی سخنگوی رييس جمهور افغانستان به خبرنگاران گفت: «اگر پاكستان براي افغانستان و فرزندان اين كشور دل مي‌سوزاند بايد در اين راستا تلاش كند تا نيروهاي شورشي در مناطق مرزي دو كشور مدارس را به آتش نكشند و معلمان را به قتل نرساند».

همچنین به دنبال رد بورسيه های تحصيلی پاکستان، دولت افغانستان اعلام کرده که هند پانصد بورسيه تحصيلی در اختيار دولت کابل می گذارد.

------------------------------

منابع:
راديو و تلويزيون افغانستان
خبرگزاری ايرنا
Star Community Newspapers

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

لطفا تحقیقی در مورد بورسهای تحصیلی برای خارج از کشور بکنید و از دولت بخواهید تکلیف ما دانشجویان فارغ تحصیل کارشناسی ارشد که قصد قصد خدمت به مردم داریم برای دکتری معلوم شود . من فوق لیسانس فیزیک هسته ای از دانشگاه قم دارم .باتشکر dmirzai59@yahoo.com

-- داود میرزایی ، Apr 17, 2007

با سلام.لطفا در خصوص بورسیه در مقطع لیسانس نیز معلومات بدهید.چرا در این خصوص در سایتها کمتر مورد یافت میشود.آیا سرمایه گذاری کشورها برای لیسانس کم است و چرا؟

-- سیدروح اله ، Nov 17, 2008

LOTFAN ATTELLA RESANI BOSHAYY JADID RA BEHTAR VA SHFFAFTAR KONID TA HAME HAMVATANAN AZ AN BA KHABAR SHAVAND

-- سیدعلی ، Mar 20, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)