تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نخستین انتخابات در امارات متحده عربی برگزار شد


شیخ بن رشید المکتوم معاون امیر و نخست وزیر امارات در حال رأی دادن

در حالی که در ایران نگاه مردم به سوی انتخابات شورای شهر معطوف است، امارات عربی متحده در همسایگی ایران نیز برگزاری اولین انتخابات در کشور را تجربه می‌کند.

امارات متحده عربی ۳۷ سال پیش، و پس از خروج نیروهای انگلیسی از خلیج فارس، با الحاق شش امیرنشین (ابوظبی، دوبی، عجمان، فجیره، شارجه و امالقوین) تأسیس شد که پایتخت آن شهر ابوظبی است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در این انتخابات تنها اتباع اماراتی حق شرکت داشتند و باید از میان نامزدها بیست نماینده خود را در مجلس شورای فدرال، که نهادی مشورتی‌ست برگزینند. بیست نماینده دیگر این مجلس چهل‌نفره را دولت منصوب خواهند کرد.

انتخابات امارات متحده عربی، روز شنبه گذشته در ابوظبی آغاز شد و قرار است روز چهارشنبه، بیستم دسامبر، پس از برگزار شدن در دوبی و سایر امیرنشین‌ها خاتمه یابد.

از نکات جالب این انتخابات، برگزیده‌شدن رأی‌دهندگان به‌و‌‌‌‌‌سیله شیوخ امارات است. از میان جمعیت ۸۲۵هزار نفری اتباع این کشور (که ۳۰۰هزار نفر آن بیش از هجده سال دارند) تنها به ۶۹۹۵ نفر، یعنی کمتر از یک درصد جمعیت بومی، حق رأی دادن در انتخابات داده شده است. نکته جالب دیگر این است که برای اولین بار یک زن، به نام "امل عبدالله القبیسی" به یک مرکز قدرت در امارات متحده عربی راه یافته است. وی که ۳۵ سال دارد، استاد رشته معماری در دانشکده ابوظبی است و از بین ۴۳۸ نامزد زن در دور اول انتخاب شد.

تحلیلگران سیاسی، با استقبال از برگزاری انتخابات در این کشور ، انتصابی بودن رأی‌دهندگان و عدم اجازه شرکت به اتباع سایر کشورها که مقیم آن کشور هستند را مورد انتقاد قرار داده‌ا‌‌‌‌‌ند. بیش از ۸۵ درصد از جمعیت امارات عربی متحده را خارجیان تشکیل می‌دهند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

در جمهوری اسلامی هم رای دهندگان برگزیده می شوند لیکن به صورت غیر مستقیم !

-- سیاوش دانیالی ، Dec 18, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)