تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

شهر شلوغ بعد از انتخابات

آرمین تدبیری

دو روز بعد از انتخابات شوراها بر کمتر در و دیواری از شهر تهران نشانه‌ای از پوسترها و تراکت‌های انتخاباتی می‌بینید. درست است که مسئولان شهرداری پایتخت هم که یکی از سه مدعی شورای شهر پایتخت‌اند درگیر بالا و پایین رفتن نامزدهای جناح‌شان در فهرست پانزده نفره شورای شهر هستند اما بدون حضور آنها هم شهر به زندگی خود ادامه می‌دهد.

نتایج قطعی انتخابات شورای شهر پایتخت تا روز دوشنبه اعلام نخواهد شد اما خبرها از مراکز شمارش آرا به بیرون نفوذ می‌کند. خبرهایی که بسته به شمالی یا جنوبی بودن صندوق‌های اخذ رای نتایج آن با یکدیگر متفاوت است.

از صندوق‌های رای مناطق شرق و جنوب شرق تهران نامزدهای جناح اصولگرا (همفکران رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد) بیرون می‌آیند. خبرنگارانی که به این صندوق‌ها سر زده‌اند با اطمینان از پیروزی فهرست رایحه خوش خدمت که در صدر آن پروین احمدی‌نژاد خواهر رئیس‌جمهور قرار داشت خبر می‌دهند.
در شمال و غرب تهران اما ائتلاف اصلاح‌طلبان که برخی از اعضای کابینه خاتمی در آن حضور دارند از بقیه پیشی گرفته‌اند.

از ائتلاف سوم یعنی نزدیکان به قالیباف مرتضی طلایی فرمانده سابق کمابیش در بسیاری از مناطق تهران از رای خوبی برخوردار است.

صبح یکشنبه پروین احمدی‌نژاد در وزارت کشور حضور یافت تا در مورد کیفیت شمارش آرای خود اعتراض کند. او که در دوره دوم شوراها هم به صورت مستقل نامزد شده و رای چندانی نیاورده بود این بار مطمئن است با توجه به نسبت فامیلی با رئیس‌جمهور ایران رای خواهد آورد. این شیوه‌ای است که پیش از این در مورد برخی دیگر مثل برادر سید محمد خاتمی و برادر عبدالله نوری جواب داده و آنها موفق شده‌اند به اعتبار نام خانوادگی خود به مجلس راه پیدا کنند.

از سوی دیگر نامزدهای اصلاح‌طلب هم که نگران تقلب در انتخابات هستند آرام ننشسته‌اند. آنها راهی فرمانداری تهران شده‌اند تا به تخلفات پیش آمده اعتراض کنند و در مورد احتمال تقلب در آرا هشدار بدهند.

آنها در نامه‌ای به حداد عادل رئیس مجلس با اشاره به موارد متعدد که معتقدند تخلف صورت گرفته از وی خواسته‌اند با اتخاذ تدابیر لازم، وابلاغ سريع به هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها روند کنونی را بر مبنای قانون و امکان نظارت همه جانبه نمایندگان نامزدها، اصلاح کند.

«نامشخص بودن شیوه شمارش آرا تا ۵ ساعت بعد از پایان رای‌گیری به دلیل اختلاف بین شورای نظارت و وزارت کشور بر سر شمارش رایانه‌ای یا دستی آرا، خارج شدن صندوق‌های اخذ رای از محل شعب که مغایر بند هـ ماده ۶۷ آیین‌نامه اجرایی قانون شوراها است، شمارش آرا بدون حضور مسؤولین هر شعبه، اخراج ناظران از سایت‌های مشخص شده برای شمارش رای، انتقال تعدادی از صندوق‌ها به گونه‌ای که از سرنوشت صندوق‌های منتقل شده خبری در دست نیست و جلوگیری از حضور نمایندگان نامزدهای اصلاح طلب در بعضی از سایتها» از مواردی است که اصلاح‌طلبان به عنوان تخلف انتخاباتی در نامه خود به رئیس مجلس از آن نام برده‌اند.

اصلاح‌طلبان انتظار دارند فهرستی پانزده نفره شامل ائتلاف اصلاح‌طلبان و و نزدیکان به قالیباف وارد شورای شهر تهران شود. شمارش آراي ۲۱۷ شعبه از مناطق مختلف تهران به آنها این امید را می‌دهد که به یک فهرست ترکیبی فکر کنند.

طلايي فرمانده سابق پلیس تهران که در بین شهروندان تهرانی چهره‌ای اهل مدارا دارد در صدر این فهرست قرار دارد. پس از او هادی ساعي تکواندوکار ایرانی از فهرست اصلاح‌طلبان ایستاده است.
مهدی چمران، معصومه ابتكار ، احمد مسجدجامعی، محمدعلی نجفی، عباس شيبانی، رسول خادم، الهه راستگو، اسماعیل دوستی، زهرا صدراعظم نوری، پیروز حناچی، قاسم تقی‌زاده خامسی، سید کامل تقوی‌نژاد و شهاب طباطبایی بقیه افراد این فهرست هستند.

رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان اما رقابت اصلی را بین دو ائتلاف رایحه خوش خدمت و اصولگرایان می‌دانند و معتقدند اصلاح‌طلبان برای دو کرسی آخر شورا تلاش می‌کنند.
شاید حق با تحلیلگران میانه‌رو تر باشد که معتقدند شورای شهر آینده پایتخت شورایی است ترکیبی که معصومه ابتکار از جناح اصلاح‌طلب، مهدی چمران از جناح اصولگرا و پروین احمدی‌نژاد از فهرست رایحه خوش خدمت در آن دور یک میز خواهند نشست.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)