تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

بيم‌ها و ابهام‌ها در نتيجه انتخابات در تهران

مهرداد يزدانی
mehrdad.yezdan@gmail.com

۲۴ ساعت پس از پایان انتخابات ۲۴ آذر، هنوز هیچ واكنش رسمی در مورد نامزدهای پیروز شورای شهر تهران صورت نگرفته است.

این مساله در طول انتخابات‌های ایران تقریبا بی‌سابقه است، بی‌سابقه از این زاویه كه تاكنون تنها به فاصله‌ی چند ساعت از زمان بازگشایی پلمب صندوق آرا اخباری هر چند غیر رسمی اما موثق در مورد افرادی كه پیروز شده‌اند به گوش می‌رسید.

این مساله در انتخابات ۲۴ آذر در حالی كه رای‌دهندگان نمایندگان شوراهای شهر و روستا و همزمان مجلس خبرگان رهبری را انتخاب می‌كردند نیز در تمام حوزه‌های انتخابیه‌ی كشور به جز تهران رخ داده است اما در تهران هنوز نه!

وزارت كشور حداقل زمان اعلام نسبی نتایج شهر تهران را یكشنبه اعلام كرده است در حالی كه بسیاری از استانهای كشور كه رای‌دهندگان و نیز حوزه‌های رای گیری بیشتری داشتند در ساعات اولیه‌ی امروز و یا در نهایت در حدود ظهر امروز لیست قطعی شده‌ی اولیه را در اختیار خبرگزاری‌ها گذاشتند.

استقبال بالای ۶۰ درصد
این در حالیست كه در تهران نیز تاكنون نامزدهای راه یافته به مجلس خبرگان مشخص شده‌اند و تمام آرای حدود ۳۴۰۰ صندوق مجلس خبرگان شمارش شده است. اغلب نامزدهای پیروز خبرگان رهبری از طیف اصولگرای حامی اصلاح‌طلبان یا جامعه‌ی روحانیون مبارز و جامعه‌ی محققین و مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم هستند كه مرزبندی مشخصی با طیف آیت الله مصباح یزدی تحت عنوان "نخبگان حوزه و دانشگاه" دارند.

دو نفر نماینده‌ی میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی كه در تهران باید تعیین می‌شدند نیز تا صبح امروز مشخص شده و به نظر می‌رسد راه‌یابی سهیلا جلودارزاده عضو شورای تشخیص مصلحت نظام از اصلاح‌طلبان و نیز حسن غفوری‌فرد عضو خانه‌ی احزاب ایران از میانه‌روها نیز قطعی شده باشد.
اما راه یافتگان به شورای شهر تهران تا كنون مشخص نشده‌اند و این نگرانی غریبی را بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نزدیك به قالیباف تشدید كرده است.

در انتخابات روز گذشته حامیان دولت نهم تحت عنوان "رایحه ی خوش خدمت" تلاش بسیار زیادی را به لحاظ رسانه‌ای و نیز نصب تراكت و پوستر به خرج داده بودند. آنان همچنین به گفته‌ی برخی از سیاسیون از پشتیبانی سازمان‌یافته بسیار بزرگی برخوردارند و همچنین رئیس ستاد انتخابات كشور نیز وابسته به همین جریان است.

از این رو بود كه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان طرفدار قالیباف در تهران و مراكز استانهای كشور و شهرهای مهمی همچون اراك، رشت، مشهد، زنجان، گرگان، همدان، سمنان، شیراز، اصفهان، كرمانشاه، كرمان، بوشهر، چالوس، سبزوار، یزد، و.... ترجیح دادند به ائتلاف نانوشته‌ای مابین خود فكر كنند تا بتوانند مانع از تقلب احتمالی لیست "رایحه خوش خدمت" شوند.

این ائتلاف سبب شد تا تقریبا در تمام حوزه‌ها ناظران دو جناح به مثابه‌ی یك محور اقدام كنند و اجازه هرگونه تخریب و یا تقلب را سلب كنند.

اما تهران برای هر جناحی به مثابه‌ی فتح تمام ایران است، اغلب جناح‌ها حاضرند در تهران به پیروزی برسند و باقی كشور را به رقیب واگذار كنند، این هم از نتایج سانترالیزم قدرت در ایران است.

پایان ساعت رای‌گیری در تهران علی رغم چند بار تمدید ساعت ۲۲ دیشب بود كه به پایان رسید در حالی كه پشت در بسیاری از حوزه‌های رای گیری تعداد زیادی از كارگران و مردم عادی صف كشیده و خواهش می‌كردند آرای آنان اخذ شود. در برخی از این حوزه‌ها آرایی اخذ شد.

بلافاصله پس از این بود كه بین هیات نظارت با هیات اجرایی و وزارت كشور اختلافاتی بروز كرد، اختلافاتی كه پیش از در زمان ریاست جمهوری خاتمی چند ماه قبل از انتخابات بروز و تا انتخابات همه‌ی توافق‌ها حاصل می‌شد.

هیات نظارت معتقد بود كه آرا باید بصورت دستی شمارش شود ولی هیات اجرایی و وزارت كشور معتقد بر شمارش رایانه‌ای آرا بود. در نهایت نیز حدود ۷ ساعت پس از پایان رای گیری توافق شد آرای شمال شهر تهران با رایانه و آرای جنوب تهران بصورت دستی و توسط هیات نظارت شمارش شود. اما با وجود این نگرانی در میان جناح‌های شركت كننده در انتخابات تهران كاملا دیده می‌شود.

تقریبا تمام جناح‌ها چه رایحه‌ی خوش خدمت و چه شورای بزرگ اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان اعتراض خود را تا كنون رسانه‌ای كرده‌اند. از این گذشته همه‌ی جناح‌ها معتقد به نوعی تضییع حقوق خود در این انتخابات هستند اما ناگفته پیداست كه به هرحال رایحه خوش خدمت وابسته به دولت و وزارت كشور است.

حاشیه پس از رای‌گیری
این انتخابات كه به دلیل فقدان مسایل حاشیه‌ای بسیار حاد می‌رفت كه به آرام‌ترین و بهترین انتخابات كشور مبدل شود اكنون در تهران گویا با آزمونی سخت مواجه شده است و این مساله انتخاباتی تنش را در متن قرار می‌دهد آن هم پس از برگزاری آن.

آماری كه خبر از پیروزی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان حامی قالیباف در بسیاری از شهرها می‌دهد در تهران تاكنون واكنشی رسمی را متوجه خود نكرده است.

همچنین آمارها از شركت دست‌کم ۶۰ در صد مردم و در بعضی شهرهای استانهای غربی از شركت بالای ۸۰ درصد مردم حکایت می‌دهد. از این دست می‌توان به ایلام اشاره كرد.

اما رسمی‌ترین آماری كه از شركت مردم در انتخابات اعلام شده است حدود ۴۰ درصد است كه از دوره‌ی قبل كه حدود ۱۲ درصد تهرانی‌ها در حوزه‌های انتخابیه حاضر شدند افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

حامیان دولت بیم آن دارند كه این افزایش شمار شركت‌كنندگان تهرانی به سود اصلاح‌طلبان تمام شود چنانچه یكی از اصلاح‌طلبان هم در واكنش به این نگرانی حامیان دولت اعلام كرد:"‌از حامیان دولت می‌خواهیم به دموكراسی احترام بگذارند و پیروزی اصلاح‌طلبان را بپذیرند".

عطریانفر از اعضای حزب كارگزارن سازندگی نیز طی اظهاراتی كه حاكی از همان ائتلاف نانوشته بین اصولگرایان حامی قالیباف و اصلاح طلبان بود گفت: "اگر اصلاح‌طلبان و حامیان قالیباف به‌طور مشترك وارد شورای شهر تهران شوند انتخاب دوباره‌ی قالیباف به عنوان شهردار تهران را مورد بررسی قرار خواهند داد."

سكوت
از دیگر سو سكوت عجیبی در رسانه‌های دولتی و حامی دولت به چشم می‌خورد. آماری را كه حكایت از در صدر بودن حدود ۱۰ نفر از اعضای ستاد ائتلاف اصلاح‌طلبان به‌صورت غیر رسمی و از سوی برخی از كارمندان به گوش می‌رسد اخبار دیگر را تحت الشعاع قرار می‌دهد. ادامه‌ی درگیری بر سر شمارش آرا، شایعه مفقود شدن چند صندوق در برخی از سایت‌ها در حالی كه مسوولین همان سایت این فقدان را تكذیب می‌كنند، اخراج برخی از خبرنگاران در حوزه‌های شمارش آرا در تهران، شایعه عدم پاكسازی تعدادی از حوزه‌های رای‌گیری در جنوب و شرق تهران و نیز شهرهای كاشان و كرج و... بر شدت این تشویش‌ها در اردوی اصلاح طلبان می‌افزاید.

هر چند كه كلیت انتخابات در كشور به نظر می‌رسد از حداقل تخلف برخوردار بود اما در تهران شائبه‌هایی پیش آمده است، این شائبه‌ها درباره صندوقهای آرا در گیشا، خیابان دماوند، خیابان پیروزی، خاوران بیش از باقی مناطق است. همچنین صندوقهایی یكباره محو شده‌اند كه اصلاح طلبان بیم آن دارند به برخی از پایگاههای بسیج برده شده باشند و در ساعات پایانی به لیست افزوده شوند.

از نظر اصلاح‌طلبان این عوامل به این دلیل است كه برخی نمی‌خواهند لیستی جز لیست حامیان دولت در تهران وارد شورای شهر شوند و برخی نیز حكایت را مشابه انتخابات مجلس ششم در تهران عنوان می‌كنند.

پیروزی احتمالی اصلاح‌طلبان و حامیان قالیباف در سطح كشور ترسی را در اردوی حامیان دولت ایجاد كرده است. آنان از دست دادن شورای شهر تهران را آغاز افول خود می‌دانند از این رو به راحتی كوتاه نمی‌آیند و این مساله سبب شد تا نمایندگان اقلیت مجلس شورای اسلامی وزیر كشور و حتی رئیس جمهور را تهدید به استیضاح و سوال در مجلس كنند.

در هر حال روز بعد از رای‌گیری درحالی به پایان می‌رسد كه همه را تشویشی عجیب فرا گرفته است و در این میان اصلاح‌طلبان بیش از همه دچار نگرانی و تشویش هستند. آنان برای ابراز نگرانی خود راههای جدیدی را می‌آزمایند كه یكی هم تحصن است. آنان اكنون در پی آن هستند كه در صورت پاسخگو نبودن وزارت كشور و ادامه دادن روش بی‌تفاوت و مخفیانه فعلی در فرمانداری تهران اقدام به تحصن كنند و در صورت تصویب، این تحصن از ساعاتی دیگر آغاز خواهد شد. این تحصن و آزمودن جنبه‌های دیگری از اعتراض مورد تایید برخی از كاندیداهای اصلاح‌طلبان قرار گرفته است.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)