تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

انگليسی‌ها در همايش هالوکاست ايران شرکت می‌کنند

رابرت تيت

ايران ديروز جزئيات همايشی را اعلام کرد که درباره‌ی رخداد واقعی هالوکاست بحث خواهد کرد. اين همايش نتيجه‌ی واکنش شديد بين‌المللی در برابر سخنان يک سال پيش محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور ایران، است که کشتار شش ميليون يهودی را به دست نازی‌ها «افسانه‌»ای خوانده بود که برای توجيه اسراييل جعل شده است.

وزارت خارجه‌ی ايران گفته است که «انديشمندان و محققان» از سی کشور – از جمله بريتانيا - در همايش «مطالعه‌ی هالوکاست: ديدگاهی بين‌المللی»، در تهران روزهای دوشنبه و سه شنبه شرکت خواهند کرد.

اوايل امسال تونی بلر فکر برگزاری چنين همايشی را «تکان‌دهنده، مضحک و احمقانه» خوانده و آن را رد کرده بود. ايران در پاسخ از خودِ او دعوت به شرکت در اين همايش کرد.

يک سخنگوی وزارت خارجه‌ی بريتانيا گفت که اطلاع ندارند چه کسانی به اين همايش خواهند رفت: «فکر می‌کنم ديدگاه‌های دولت درباره‌ی سخنان ايران در خصوص هالوکاست روشن است اما ما نمی‌توانيم بگوييم چه کسی به ايران برود يا نرود».

شرکت کنندگان در اين همايش شواهد مستند، تصويری، فيزيکی و جمعيت‌شناختی‌ای را که مقامات ايرانی به عنوان پژوهشی علمی عرضه می‌کنند بررسی خواهند کرد تا حقيقت هالوکاست را مسجل سازند و اين‌که آيا تعداد قربانيان گزارش شده اغراق آميز بوده است يا نه. سازمان‌دهندگان می‌گويند که اين همايش شامل نظرهايی در رد و اثبات هالوکاست است. اين همايش همچنين بر معضلات فلسطينی‌ها تمرکز خواهد داشت.

اين همايش شش بحث ميزگرد و يک جلسه‌ی بحث آزاد خواهد داشت. اين همايش ظرفيت اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها و تأثير جنگ جهانی دوم را بر ساير گروه‌های ملی و قومی نيز بررسی خواهد کرد. مقامات ايرانی مدعی هستند که رنج‌ها و مصايب يهوديان قربانيان ديگر را تحت الشعاع قرار داده است. منوچهر محمدی، مسئول پژوهش و آموزش وزارت خارجه‌ی ايران، گفت که اين همايش به عنوان جايگاهی برای بحث آزاد درباره‌ی هالوکاست خواهد بود که ايران مدعی است در غرب امکانِ آن وجود ندارد.

آقای محمدی گفت: «هدفِ ما مطالعه‌ی علمی هالوکاست و گوش دادن به طرفين بحث قبل از رسيدن به نتيجه است. اين موضوع نقشی مهمی در سياست‌های غرب نسبت به کشورهای خاور ميانه، و مخصوصاً فلسطين دارد. ايران نه موضع له دارد نه عليه. ما در اين ماجرا درگير نبوديم در نتيجه می‌توانيم داوری بی‌طرف باشيم. برای ما مهم است که پاسخ را بدانيم تا بتوانيم مواضع‌مان را نسبت به اين موضوع در منطقه پردازش کنيم. اگر به اين نتيجه برسيم که هالوکاست واقعاً رخ داده است، به آن اذعان خواهيم کرد، اما هنوز اين سوال را خواهيم پرسيد که چرا فلسطينی‌ها بايد هزينه‌ی آن را بدهند». او گفت اين همایش مجمعی برای ضد سامی‌ها يا نئونازی‌های نخواهد بود و خاخام‌های يهودی نيز در آن شرکت خواهند داشت. «سياست ما به اين معنا نيست که از جنايات هيتلر دفاع کنيم».

آقای احمدی‌نژاد خواستار «پاک کردن اسرايیل از نقشه» شده و گفته بود که ساکنان اسراييل بايد به اروپا يا آلاسکا بروند.

مايکل روزن، از بنياد امنيت اجتماعی، که برای تأمين يهوديان در بريتانيا کار می‌کند، گفت که از اين همايش با خبر است اما مشخص نيست چه کسانی از بريتانيا در اين همايش شرکت خواهند کرد. کارن پولاک، از بنياد آموزشی هالوکاست، گفت: «برگزاری يک همایش با حمايت دولت برای زير سوال بردن واقعيت هالوکاست نه تنها عميقاً نگران کننده است بلکه اهانت بزرگی نیز به بازماندگان هالوکاست و خانواده‌های قربانيان هالوکاست است.»

منبع: گاردین

Share/Save/Bookmark

چهارشنبه ۶ دسامبر ۲۰۰۶
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)