تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

ترور پی‌ير جميل به زيان سوريه شد

هرچند ترور پی‌ير جميل وزير صنايع لبنان، انگشت اتهام را از جوانب مختلفی متوجه سوريه کرده اما در عمل اين رويداد به زيان دولت سوريه و متحدش حزب الله لبنان تمام شده است. عليرضا نوری‌زاده روزنامه‌نگار و کارشناس مسائل خاورميانه به راديو زمانه می‌گويد که لبنان اکنون پس از ترور پی‌ير جميل دريک مرحله بسيار حساس تاريخی قرار گرفته است.

دکتر عليرضا نوری‌زاده در مورد محاسبات اوليه سوريه و مقايسه آن با پی‌آمدهای قتل پی‌ير جميل می‌گويد:
«...روی کشتن پی‌ير جميل سوری‌ها از چند نظر حساب می‌کردند. يکی اينکه امين جميل پدرش را که يکی از اقطاب چروه 14 مارس بود به عقب‌نشينی وادار می‌کند. در عين حال يکی ديگر از وزرای کابينه لبنان از صحنه خارج و وضع کابينه متزلزل‌تر می‌شد و همين طور ...با کشته شدن او در واقع مسيحيان واکنش عاطفی نشان میدهند و اين زمينه را برای اينکه حزبالله طرفدارانش را به خيابان بکشاند بيشتر فراهم می‌کند. اما به نظر من همه اين حساب‌ها غلط از آب درآمد. از يک طرف کسانی که به علت مبارزه حزب الله با اسرائيل اگرچه قلبا روش و راه حزب الله را نمی‌پذيرفتند، ولی به خاطر جايگاه حزب الله يا سکوت می‌کردند يا به نوعی از حزب‌الله حمايت می‌کردند، اين‌ها در موضع خودشان تجديد نظر می‌کنند. وحدت بين حزب الله و ژنرال عون اکنون زير سئوال رفته ... و در جبهه 14 مارس همبستگی و کشش بيشتر شده است. ...به نظر من لبنان اکنون در يک مرحله بسيار حساس تاريخی قرار گرفته..يعنی اگر کابينهء سينيوره با حمايت غرب و با حمايت عربستان سعودی بتواند در چند هفته آينده فشارها را تحمل بکند و مسئله دادگاه قاتلان رفيق حريری وارد مرحله عمل بشود، در آن صورت بازنده بزرگ به طور قطع در درجه اول سوريه خواهد بود و دولت لبنان دوام خواهد آورد. اما اگر دولت لبنان دوام نياورد و اينها موفق بشوند دولت را سرنگون کنند، لبنان وارد دوران هرج و مرجی می‌شود که حتی می‌تواند متاسفانه جنگ‌های داخلی را دوباره تجديد کند....»

اين کارشناس مسائل خاورميانه در مورد رابطه بحران لبنان و فلسطين با بحران عراق برآن است که:
«...مسئله فلسطين جوهره و اساس همه مسائل خاورميانه هست...اگر مسئله فلسطين حل بشود... مردم فلسطين تکليف خودشان را خواهند دانست و عامل خارجی که حالا اينجا می‌تواند هم عامل اسلامی باشد، هم عامل عربی باشد و هم عامل اروپائی و آمريکائی، اين عوامل آن وقت نمی‌توانند آنچنان تاثيرگذار باشند و وقتی مسئله فلسطين به يک راه حلی به نفع ملت فلسطين رسيد، گروه‌هائی که تحت شعار مبارزه با اسرائيل و آمريکا به خاطر عدم اعتراف به حقوق فلسطينی‌ها دست به اسلحه می‌برند، خود اين‌ها هم ديگر توجيهی برای کارشان پيدا نخواهند کرد. در عراق هم می‌دانيم کسانی که دارند اکنون مبارزه می‌کنند، حالا به اسم مقاومت يا به اسم تروريست‌ها، اين‌ها در شعارها و ادبيات خودشان بسيار به مسئله فلسطين اشاره می‌کنند و مدعی هستند که بله آمريکاست که مردم فلسطين را از حقوقش محروم کرده و اينک در عراق هم دارد همان سياست را دنبال می‌کند. به اين ترتيب به نظر من اگر درباره مسئله فلسطين راه حلی پيدا بشود، بدون ترديد اين راه حل اثر مثبتی خواهد داشت، هم در لبنان و هم در عراق...»

گفت‌وگوی کامل حسين علوی با دکتر عليرضا نوری‌زاده را اينجا بشنوید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

چرا با آقاي نوري زاده ؟

-- بدون نام ، Nov 28, 2006

درست به همين دليل كه ترور جميل به زيان سوريه شد بايد گفت كه در واقع عوامل امريكا و اسرائيل دراين ترور دست داشته اند و نه سوريه.
مگر اينكه مقامات سوريه را كاملا احمق و جناب نوري زاده را عقل كل فرض كنيم.

-- بدون نام ، Dec 1, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)