تاریخ انتشار: ۵ آذر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

عطریان‌فر: جبهه اصلاحات از تصمیم روحانیون مبارز حمایت می‌کند


در حالی که قرار است انتخابات مجلس خبرگان و شوراها به طور همزمان و در روز ۲۴ آذرماه برگزار شود، اما هنوز فهرست کانديداها و نيز ائتلاف‌های سياسی در هر دو انتخابات ناروشن است.
محمد عطريان‌فر، عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی و رئيس شورای سابق شهر تهران در گفتگو با راديو زمانه می‌گويد که اگر شورای نگهبان چند چهره شاخص مجمعين را رد کند، جبهه اصلاحات از تصميم و موضع مجمعين حمايت خواهد کرد.

اين عضو کارگزاران در مورد مشکلات جاری انتخابات و علت تاخير شورای نگهبان در اعلام فهرست نهائی کانديداها می‌گويد:
«... يکی از گرفتاری‌هائی که در آستانه برگزاری انتخابات اين دوره هست، چالشی است که هم اکنون بين برخی از نيروهای واجد صلاحيت ... که بر اساس آموزه‌ها و استانداردهای موجود واجد صلاحيت علمی هستند، و موضع‌گيری و مخالفتی که شورای نگهبان در قبال صلاحيت آن‌ها می‌کند به وجود آمده است، که به نظر من باعث شده اين تاخير صورت بگيرد...»

محمد عطريان‌فر در پاسخ به پرسش مربوط به دخالت عوامل سياسی در تعيين صلاحيت‌ها می‌گويد: «... ما در تجربه تاريخی روابط بين نهادهای روحانی، متوجه اين نکته هستيم که مجمع روحانيون مبارز و مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم (موسوم به مجمعين)، به لحاظ خاستگاه سياسی در اردوگاه چپ و اصلاحات و شورای نگهبان هم همواره در حوزه ديدگاه‌های سياسی متعلق به حوزه محافظه‌کاران و به اصطلاح اصول‌گرايانی که امروز نام جديدی برای خودشان نهاده‌اند، قرار داشته‌اند. طبيعی است که وقتی صلاحيت برخی از چهره‌ها که متعلق به اردوگاه مخالف هستند رد شود، موضع‌گيری‌هایی از ناحيه طرفداران آن‌ها صورت بگيرد... و واکنش مجمع روحانيون در برابر تصميم شورای نگهبان يک واکنش سلبی باشد... و مخالفت خودش را با حضور فعال در انتخابات بروز بدهد....»

اين عضو کارگزاران سازندگی در مورد ائتلاف‌های سياسی طرفداران اصلاحات در انتخابات خبرگان اضافه می‌کند: «...اعضای جبهه اصلاحات که کارگزاران هم جزء جبهه اصلاحات هستند، در بحث انتخابات خبرگان به دليل اينکه دارای ماهيت روحانی و فقهی است، عملا از خودشان فعاليتی نشان ندادند و قائل به داشتن يک نقش فعال هم نيستند. احزاب درون جبهه اصلاحات، اين مسئوليت و اختيار و تعيين تکليف را عملا واگذار کرده‌اند به مجمعين که به شکلی مرتبط هستند با جبهه اصلاحات...و جبهه اصلاحات هم از تصميم آن‌ها حمايت می‌کنند....»

محمد عطريان‌فر در مورد سرنوشت کانديداهای زن برای مجلس خبرگان که در مرحله اول همه آن‌ها رد صلاحيت شده‌اند، بر اين نظر است که:
«... در بحث حضور خانم‌هایی که واجد صلاحيت‌های اجتهادی هستند، اين فقط متعلق به حوزه چپ اصلاحات نيست بلکه جناح اصول‌گرا هم دارای خانم‌هایی هستند که علاقه‌مندند فعال باشند،... ولی می‌خواهم بر اين نکته تاکيد کنم که انديشه حاکم بر نگاه و اراده عملياتی- مديريتی شورای نگهبان، يک نگاه مردانه است و به نظر نمی‌آيد که در اين دوره اين نگاه مردانه شکسته بشود و در واقع از حيطه مردسالاری موضوع خبرگان را خارج بکنند... اميدواريم که يک روز اين اراده اصلاح شود و اجازه بدهند که زنان هم در کنار مردان واجد نقش موثر اجتماعی باشند در همه سطوح....»

گفت‌وگوی کامل حسين علوی با محمد عطريان‌فر را اينجا بشنويد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)