تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

فعالان ملی مذهبی: در انتخابات خبرگان شرکت نمی‌کنيم


حبیب‌الله پیمان (وسط) در جمع شرکت‌کنندگان مراسم بیست و هشتمین سال درگذشت دکتر علی شریعتی- عکس: خبرگزاری قرآنی ایران

جمعی از شخصيت‌ها و فعالان ملی مذهبی با صدور بيانيه‌ای اعلام کرده‌اند که در چهارمين دور انتخابات مجلس خبرگان که روز ۲۴ آذرماه امسال برگزار می‌شود، شرکت نخواهند کرد. همچنين دو تشکل از طيف روحانيون اصلاح‌طلب حکومت، شامل مجمع روحانيون مبارز و مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم (موسوم به مجمعين)، اعلام کرده‌اند که به دليل رد صلاحيت کانديداهايشان توسط شورای نگهبان فهرست انتخاباتی نخواهند داشت و از شرکت در انتخابات خبرگان حداقل در تهران کناره‌گيری می‌کنند.

دکتر حبيب‌الله پيمان دبير کل جنبش مسلمانان مبارز و از جمله امضاکنندگان بيانيه شخصيت‌های ملی مذهبی، در گفتگوئی با راديو زمانه، دلائل عدم شرکت در انتخابات خبرگان و تفاوت اين انتخابات با انتخابات شوراها را توضيح می‌دهد.

حبيب‌الله پيمان می‌گويد: "... انتخابات خبرگان يک سيستم کاملا بسته است که دور باطل در آن به طور جدی شکل می‌گيرد و هيچ راه گريزی تقريبا برايش نيست. کانديداهای آن از يک صنف بسيار محدود و مشخصی هستند و سالی يکی دو بار تشکيل جلسه مي‌دهد و با جامعه در تعامل نيست. اين مجلس وظيفه اصلی خود را که نظارت بر فعاليت‌های نهاد رهبری است انجام نداده و برای آن آمادگی هم ندارد و در دستور کارش هم نبوده است".

دکتر پيمان در مورد تفاوت انتخابات مجلس خبرگان با انتخابات مجلس و شوراها می‌گويد: "... اين با مجلس و شوراها که هم نمايندگانش در سطح گسترده‌ای ميان اقشار و طبقات می‌توانند انتخاب شوند و هم وظيفه‌شان در رابطه با مسائل سياسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است، تفاوت کيفی بالائی دارد....در انتخابات شوراها اعتقاد ما اين است (هرچند هنوز نظر اجماعی مطرح نشده) که اگر دو شرط رعايت بشود، بايد شرکت کرد. يکی اينکه کانديداها برنامه ارائه بدهند و اين برنامه‌شان معلوم باشد که چقدر از مسائل و نيازهای جامعه را با چه نظام ارزشی پوشش می‌دهند. دوم اينکه، اين نمايندگان با کسانی که به آن‌ها اعتماد می‌کنند و رای می‌دهند، نوعی از تعامل و سازماندهی را پيش ببرند که خودآگاهی سياسی و اجتماعی را بالا ببرد و جامعه را متشکل کند، که اين برای توسعه سياسی و به عنوان زيربنای دمکراسی بسيار اساسی و سودمند است...".

گفت‌وگوی کامل حسين علوی با دکتر حبيب‌الله پيمان را اينجا بشنويد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)