تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

نقش قبيله‌گرایی و مواد مخدر در خشونت‌های افغانستان


نيروهای ناتو در افغانستان بار ديگر درباره تشديد خشونتها و گسترش نفوذ طالبان در اين کشور هشدار دادهاند. دکتر مصطفی دانش روزنامه‌نگار و پژوهشگر در مسائل آسيای ميانه در گفتگویی با راديو زمانه بر نقش قبيله‌گرایی و مواد مخدر در احيای نفوذ طالبان انگشت می‌گذارد.

دکتر دانش می‌گويد: «... نيروهائی که در کنفرانس بن تعيين شدند و قدرت سياسی را به دست گرفتند همان مجاهدين سابق بودند که امروز هم در قدرت هستند ولی اختلاف و برخورد قبيله‌ای بين آن‌ها شديد است، بخصوص بين پشتون‌ها و غير پشتون‌ها. تا زمانی که يک وحدت ملی به‌وجود نيايد و تمام قبايل به اين نتيجه نرسند که بايد در اين وحدت ملی، منافع کشور افغانستان را در نظر بگيرند، مشکل به سادگی و صرفا با يک قانون اساسی که غرب در آنجا به‌وجود آورده حل نخواهد شد.»

او دليل ديگر نفوذ طالبان را فقر کشور و کاهش شديد درآمد ملی می‌داند و اضافه می‌کند: «صدور گاز اين کشور به آسيای ميانه که حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميليون دلار به صندوق اين کشور واريز می‌کرد قطع شده و سيستم کشاورزی از بين رفته است. از ۴ ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلاری هم که جامعه بين‌المللی مدعی است به افغانستان کمک می‌کند، بيش از ۳ ميليارد آن هزينه نيروهای خارجی می‌شود و برای مثال در سال ۲۰۰۵ فقط ۳۰۰ ميليون دلار برای کمک به صندوق دولت درنظر گرفته شده بود که دو سوم آن نيز به جيب جنگ‌سالاران و مافيای مواد مخدر ريخته شد. در مقابل ميلياردها دلار درآمد توليد مواد مخدر صرف بازسازی شبکه‌ها و باندهای قاچاق و مبارزه با نيروهای خارجی در افغانستان می‌شود.»

گفتگوی کامل حسين علوی با دکتر مصطفی دانش را اينجا بشنويد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)