تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

برندگان خیابان بهشت

تا زمانی که پوسترهای نامزدهای تایید صلاحیت شده انتخابات شوراهای شهر و روستا در ایران به در و دیوار شهر بچسبد چند هفته‌ای زمان مانده اما از هم‌اکنون بحث این انتخابات در پایتخت داغ‌تر از همه جا و بین هواداران گروه‌های مختلف سیاسی جریان دارد.


یکی از جلسات شورای شهر تهران به ریاست مهدی چمران - عکس: ایسکانیوز

در انتخاباتی که برندگانش به خیابان بهشت (محل استقرار شهرداری تهران) راه پیدا می‌کنند طبیعی است که همه با تمام توان وارد صحنه شوند و تلاش کنند پیروز از صحنه خارج شوند.
همزمانی این انتخابات با انتخابات مجلس خبرگان رهبری که طبق قانون اساسی ایران وظیفه‌اش نظارت بر کار رهبری و تعیین رهبر است بر داغی بحث‌ها افزوده است.

در واقع یک ماه مانده به انتخابات، آنها خودشان را برای کارزاری آماده می‌کنند که برنده آن می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در آینده سیاسی ایران بازی کند.
از یک طرف جناح موسوم به اصلاح‌طلبان قرار دارند که تلاش می‌کنند خاطره شکست تلخ انتخابات ریاست‌جمهوری را با پیروزی در انتخابات شوراها فراموش کنند.

در این طیف از یک سو گروه‌هاي بیست‌گانه‌ جبهه اصلاحات قرار دارند که شامل حزب مشارکت، کارگزاران، مجمع روحانیون و...می‌شوند و از سوی دیگر کروبی و حزب تازه تاسیسش یعنی اعتماد ملی. که از قرار هشتاد درصد اعضایش با فهرست سایر اصلاح‌طلبان مشترک است.

سر دیگر این مثلث گروه تازه تاسیسی است به نام جنبش مردمي اصلاحات، که قصد دارند فهرست جداگانه بدهند. ابراهیم اصغرزاده عضو شورای دوم شهر تهران و کواکبیان مدیرمسئول روزنامه مردمسالاری از مهره‌های اصلی این جنبش نوظهور هستند که اختلاف‌نظرها و تنش‌های قدیمی‌شان را با سایر اصلاح‌طلبان در شورای شهر دوم بسیاری به خاطر دارند.

در طیف مقابل یعنی اصول‌گرایان، هواداران رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد در یک ضلع مثلث و طرفداران قالیباف شهردار تهران در ضلع دیگر حضور دارند. حزب موتلفه هم به عنوان ضلع سوم این مثلث به ائتلاف و توافق اصولگرايان براي ارائه فهرست مشترك درانتخابات شوراها اميد بسته و از هم‌اکنون محمد نبی حبیبی دبیرکل آن اعلام کرده که آنها قصد سهم‌خواهی ندارند.
در این میان مستقل‌ها هم حضور دارند یا گروه‌های کوچکی که از نظر مواضع سیاسی به یکی از دو طیف نزدیک‌تر‌ هستند.

همه امیدوارند بعضی‌ها امیدوارتر

اگر چه احتمال می‌رفت با توجه به شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری آنها به محک زدن دوباره محبوبیت‌شان، آن هم به این زودی در انتخاباتی دیگر رغبتی نداشته باشند اما آنها با فهرستی که حاوی نام تعدادی از وزرا و معاونان خاتمی است وارد میدان شده‌اند تا قطاری را که به تعبیر خودشان از ریل قانون اساسی منحرف شده به جای خود برگردانند.

عبدالله رمضان‌زاده قائم مقام دبیرکل حزب مشارکت در تازه‌ترین نشست مطبوعاتی‌اش گفته است مساله‌ ما در جبهه‌ مشاركت اين است كه كشور را از دست يك نوع مديريت نجات دهيم. آنچه آنها به عنوان مدیریت غلط از آن نام می‌برند سیاست‌هایی است که از آغاز ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد دنبال شده و پیش از این در شهرداری تهران پیگیری ‌شده است. آنها امیدوارند مردم در مدتی که از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد گذشته هم‌آوا با انها از کاستی‌های مدیریتی کشور حرف بزنند و منتقد ان باشند و در نتیجه چرخ مدیریت امور شهر تهران را به آنها بسپارند.

مهدی کروبی و حزبش نیز تلاش می‌کنند با به چالش کشیدن سیاست‌های اقتصادی دولت، انتخابات پایتخت را ببرند و به صحنه سیاسی- اجتماعی کشور بازگردند.
جنبش مردمی اصلاح‌طلبان نیز با تاکید بر این‌که در عین اصلاح‌طلبی از هر دو جریان دیگر مستقل عمل می‌کند امیدوار است به یمن این استقلال برنده شود.

در بین اصولگرایان گروه نزدیک به آقای احمدی‌نژاد تلاش می‌کنند با یک خیزش دوباره شورای شهر را در دست بگیرند تا با یکپارچه شدن قدرت خیال‌شان از جانب پایتخت آسوده شود.
محمود احمدی‌نژاد که خود در اولین دوره انتخابات شوراها در تهران نامزد عضویت در شورای شهر شده بود در آن دوره نتوانست به این مجلس پانزده نفره راه پیدا کند و در جایگاه بیست و چهارم متوقف شد اما اکنون به صندلی ریاست‌جمهوری تکیه زده است. بنابراین طبیعتاً هواداران و نزدیکان او با شعار انتخاباتی او موافقند که می‌توانیم و می‌شود.

آقای قالیباف شهردار کنونی تهران نیز که بعد از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری به مدیریت پایتخت بسنده کرد تلاش می‌کند با رسانه‌ای کردن توانایی‌های مدیریتی‌اش در توسعه و عمران شهر تهران شورای شهر و حمایت تضمین شده‌اش را از آن خود کند.
همه شرکت‌کنندگان حتی افراد مستقلی که با تکیه بر منابع تبلیغاتی شخصی وارد کارزار شوراها شده‌اند امیدوارند یکی از برندگان خوشبختی باشند که تا پنج سال آینده در خیابان بهشت رفت و آمد خواهند کرد اما همه باید منتظر بمانند چون آراء برندگان بهشت را آخر پاییز می‌شمارند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)