تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

مشارکت ایران و سوریه در حل مسأله عراق

شرکت دادن ايران و سوريه در استراتژی تامين امنيت و صلح در عراق، اکنون به عنوان يک راه حل مشخص بر روی ميز رهبران آمريکا و بريتانيا قرار دارد. ضرورت تجديد نظر در استراتژی آمريکا در عراق، اگرچه از مدت ها قبل از انتخابات کنگره مورد بحث و نقد احزاب و محافل قدرتمند سياسی در اين کشور و در بين ديگر نيروهای ائتلافی در عراق بوده، اما پس از انتخابات و پيروزی دمکرات ها، به گزينه روز تبديل شده است.

گروه آمريکائی ويژه بررسی وضعيت عراق، که يک گروه ده نفره از دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات است و از ماه مارس امسال يعنی هفت ماه پيش از سوی کنگره ماموريت تحقيق در اين زمينه را بر عهده گرفته، پيشنهادات خودش را در اين زمينه با رئيس جمهور آمريکا و نخست وزير بريتانيا درميان گذارده است. جيمز بيکر وزير امور خارجه اسبق آمريکا و لی هاميلتون نماينده سابق دمکرات ها در راس اين گروه قرار دارند و جيمز بيکر مسئول اين گروه است.

اين گروه دو گزينه را به عنوان استراتژی جديد آمريکا در عراق مورد بررسی قرار داده است. گزينه اول، اقدام بی درنگ به خروج مرحله بندی شده نيروهای آمريکائی، و گزينه دوم، تشکيل يک کنفرانس منطقه ای در مورد عراق و ترغيب ايران و سوريه به شرکت فعال در روند های مربوط به تامين ثبات و امنيت در کشور همسايه خود.

در همين زمينه، گفتگوی حسين علوی با دکتر محمد برقعی آگاه به مسائل سياسی خاورميانه و استاد دانشگاه در واشنگتن را اينجا بشنويد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)