تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

پیروزی دمکرات‌ها نتیجه نارضایتی مردم آمریکاست

بر اساس اولين نتايج اعلام شده از انتخابات مياندوره‌ای کنگره آمريکا، حزب دمکرات موفق شده است با يک پيروزی چشمگير يعنی به‌دست آوردن ۲۹ کرسی جديد و کسب اکثريت در مجلس نمايندگان، رهبری اين مجلس را در دست گيرد. قبلا اکثريت در مجلس نمايندگان به مدت ۱۲ سال در اختيار جمهوری‌خواهان بود.

برخی پيش‌بينی‌ها و اولين نتايج مربوط به انتخاب نمايندگان سنا حاکی است که دمکرات‌ها در اين مجلس نيز نسبت به قبل کرسی‌های بيشتری را از آن خود کرده و در خوانش آرا شانه به شانه جمهوری‌خواهان پيش می‌آيند. آن‌ها به ۲ کرسی ديگر برای در دست گرفتن اکثريت مجلس سنا نياز دارند و نتايج آرای دو ايالت مونتانا و ويرجينيا برای کسب اکثريت اين مجلس تعيين کننده است. با اين‌ حال به نظر نمی‌رسد که نتايج انتخابات مجلس سنا به سرعت مجلس نمايندگان روشن شود و ممکن است تا چند روز طول بکشد.

در انتخابات فرمانداری‌ها نيز که شهروندان ۳۶ ايالت از ۵۰ ايالت آمريکا به انتخاب فرمانداران جديد می‌پردازند، دمکرات‌ها تا کنون توانسته‌اند فرمانداری ۵ ايالت را به خود اختصاص دهند.

از مهمترين رويدادهای انتخاباتی کنگره ايجاد شرايط برای خانم نانسی پلوسی رهبر جناح حزب دمکرات در مجلس نمايندگان برای تصدی رياست اين مجلس است. به اين ترتيب او اولين زن در تاريخ ايلات متحده آمريکاست که به رياست مجلس نمايندگان می‌رسد.

خانم نانسی پلوسی پس از اعلام کسب اکثريت توسط دمکرات ها در مجلس نمايندگان طی سخنانی گفت: "مردم آمريکا امروز به يک سمت‌گيری تازه سياسی در کشور خود با رهبری حزب دمکرات رای دادند". او خطاب به جرج دبليوبوش رئيس‌جمهور آمريکا گفت که "اکنون نه آمريکا و نه مناطقی که در آنها جنگ جريان دارد امنيتی بيش از گذشته ندارند. ما نيازمند سياستی ديگر در رابطه با جنگ در عراق هستيم. مبارزات انتخاباتی پايان يافته و دمکرات ها آماده رهبری هستند".

از رويدادهای انتخاباتی مهم ديگر، انتخاب کايت اليسون يعنی اولين مسلمانی است که به عنوان نماينده حزب دمکرات وارد کنگره آمريکا می شود. کايت اليسون يک حقوقدان ۴۳ ساله و مخالف سياست جاری آمريکا در عراق است.

اولين واکنش دولت جرج بوش به نتيجه انتخابات مجلس نمايندگان، استعفای دونالد رامسفلد وزير دفاع و مسئول رهبری سياست کاخ سفيد در عراق بود. رئيس جمهور آمريکا در اولين کنفرانس مطبوعاتی خود پس از اعلام نتايج مجلس نمايندگان گفت که روبرت گيتز رئيس پيشين سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا (سی.آی.ای) را به عنوان وزير دفاع جديد معرفی می‌کند.

ناظران سياسی عامل مهم پيروزی دمکرات‌ها در انتخابات کنگره آمريکا را در درجه اول نارضايتی رای‌دهندگان از سياست جاری آمريکا در عراق و سپس مسائل اقتصادی و رسوایی‌های مالی يا اخلاقی سياستمداران جمهوری‌خواه ارزيابی می‌کنند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)