تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

خاورمیانه، موضوع اصلی کنفرانس بنیاد هاینریش بل

کنفرانس بنیاد هاینریش بل، وابسته به حزب سبزهای آلمان، روزهای پنجشنبه و جمعه در شهر برلین و با عنوان "خاورمیانه در حال تحول ـ استراتژی دموکراسی شدن در بوته آزمایش" برگزار شد.

در این کنفرانس شخصیت‌های سیاسی برجسته‌ای از کشورهای مختلف عربی، آمریکا، اسراییل و دیگر کشورهای اروپایی شرکت داشتند. از جمله این شخصیت‌ها: مارتین ایندیک، سفیر سابق آمریکا در اسراییل، عبدالشافی، رییس هیئت فلسطین در سوئد، فریتس کون، رییس فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان، شمار زیادی از خبرنگاران بین‌المللی و شخصیت‌های دانشگاهی مانند پرفسور کرمر از دانشگاه آزاد برلین و هانی شکرالله سردبیر سابق هفته‌نامه الاهرام مصر.

هدف کنفرانس در وهله نخست بررسی تحولات دموکراتیک کشورهای عراق، مصر، لبنان، فلسطین و همچنین نقش اسلام سیاسی در روند تحولات خاورمیانه است.

اکثر سخنرانان وضعیت فعلی خاورمیانه را تیره و تار ارزیابی کردند. این وضعیت به اعتقاد آنان می‌تواند در روند خود به فجایعی مانند جنگ داخلی منجر شود. از این رو، راه جلوگیری از این فجایع گفت‌وگو میان کشورهای پر نفوذ مانند سوریه، ایران، آمریکا، اسراییل، حزب‌الله و حماس است.

عبدالشافی، مقام فلسطینی، وضعیت امروز کشور خود را بسیار بحرانی و بر سر دوراهی جنگ داخلی یا توافق بر سر یک راه حل اساسی توصیف کرد.

بخش اول گزارش مجید روشن‌زاده را از کنفرانس برلین می‌توانید اینجا بشنوید.

در روز دوم این همایش، سخنرانان عرب با تاکید بر پیچیدگی‌های درونی جوامع خاورمیانه، مشکلات تاریخی آن، روحیات مردم و تعدد قدرت‌های فعال در منطقه، گفت‌وگو میان این نیروها را تنها وسیله ممکن برای غلبه بر بحران و ایجاد صلح اعلام کردند.
آنان از کشورهای اروپایی و آمریکا خواستند که برای مهیا کردن و تقویت این تلاش برای گفت‌وکو فعالیت کنند.

به ادامه گزارش روز دوم کنفرانس بنیاد هانریش بل در اینجا گوش کنید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)