تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
گفت‌وگو با عضو حزب اعتماد ملی

اولویت مردم ایران چیز دیگری بود

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com


محمد صادق جوادی حصار قبل از آنکه به عنوان یک نیروی فعال در حزب اعتماد ملی شناخته شود به عنوان مدیرمسوول روزنامه توقیف شده توس در خاطر اصلاح طلبان نسل اول مانده است؛ حتی اگر این روزها بنابر اقضای زمان از حزب نوپای "اعتماد ملی" بگوید.

به هر حال او از نسل روزنامه‌نگارانی است که دوم خرداد با امثال او به یاد می‌آید. جوادی دبیرشاخه خراسان حزبی است که توسط روحانی اصلاح‌طلب "مهدی کروبی" پس از آنکه در انتخابات دور نهم رای نیاورد، تاسیس شد. این روزها اگرچه این حزب در کنار احزاب اصلاح طلب قرار می گیرد اما با در نظر گرفتن لیست پیشنهادی شورای هماهنگی و تأمل در ارایه لیست مشترک و احتمال معرفی کاندیداهای منتخب خود نشان داد اگرچه در بستر اصلاح طلبی نقاط مشترک با سایر احزاب اصلاح طلب دارد، اما ترجیح می‌دهد برنامه‌هایش حول محور معرفی "اعتماد ملی" بگردد.

نشست با جوادی حصار در دفتر مشهد برگزار شد. درهمان ابتدا باشکلی گریزناپذیر از روزهای تولد روزنامه توس و گذشته‌ای که اصلاحات و دولتش در آن شکل گرفته بودند یاد شد. در این گپ از خیلی چیزها گفته شد، آسیب شناسی دولت نهم و فرآیند حضور مردم درعرصه سیاسی کشور تا نگاه به خبرگان و شوراها و احتمال حمایت این حزب از کاندیدای راست سنتی مطرح در استان خراسان رضوی.

او شرایط موجود را در مسیر اصلاحات بهتر از گذشته ارزیابی کرد و حتی توقیف چند نشریه اخیر را با توجه نکات ریز و ادله خاص که دیگر در قالب "تشویش اذهان عمومی" ارزیابی نشده بود امیدوارکننده دانست: «یعنی باید امیدوار بود که طرف مقابل هم دیگر به نوعی استدلال رسیده و باور دارد که این عناوین و جرائم عمومی برای هیچکس حتی خانواده خودشان هم خریدار ندارد.»

اما جوادی حصار در تحلیل روی کار آمدن دولت "احمدی‌نژاد" به عدم تحقق مطالبات اصلاح‌طلبان اشاره می‌کند و اینکه مردم در انتخابات ریاست جمهوری به دنبال چهره‌ای بودند که حاکمیت با آن مشکل نداشته باشد، چرا که از بحران و درگیری خسته شده بودند.
می‌گوید: «مردم بعد از فشارهای پیاپی به اصلاح طلبان و عدم تحقق مطالبات، فکر می‌کردند اگر رئیس جمهوری بیاید که نظام دغدغه او را نداشته باشد و دانشگاهی باشد حتی حد میانه را هم که بگیرد باز اوضاع بهتر می شود. این فکردرستی بود چرا که جامعه از بحران بیزار است. شارژ استرس هم باعث می‌شود که مردم به یک حد وسط رضایت بدهند. از طرفی دیگر غیر روحانی بودن هم یکی دیگر از این شاخص‌های موفقیت بود، در نتیجه احمدی‌نژاد به شکلی غیر قابل باور در این مرکز ثقل قرار گرفت. مهر ورزی و عدالت خواهی شعار‌های قشنگی بودند که رای مردم را جلب کردند. نکته دراین جا است که مردم درانتخابات نهم استراتژی غلطی نداشتند اما در گزینه اشتباه کردند.احمدی نژاد باور به رئیس جمهوری شدن نداشت و پس از انتخاب دچار بحران هویت و بهت‌زدگی ورفتارهای غیرمسلط شد، اینجا بود که بحران خودش را نشان داد. مردم ایران اسرائیل را نمی‌خواستند اما اولویت اولشان هم درگیری با اسرائیل نبود.»

او با رویکرد انتقادی موضوع را ادامه می دهد و اشاره می کند که «فلسطین نباید تاوان یهودی کشی را پس بدهد اما این به ما ربطی ندارد که کارشان را ما پیش ببریم، یا حتی در مورد هولوکاست هم به نظر می رسد اگر غلو هم شده باشد به هر حال کشتار انسانها محکوم است.ما قبل از آنکه مسلمان باشیم انسان هستیم.» مدیرمسوول روزنامه توقیف شده توس ادامه می‌دهد که: «هنوز یک‌سال از وعده‌های انتخاباتی دولت نهم نمی‌گذرد که گرانی اوج می‌گیرد و کار به جایی می‌رسد که شعارهای خود را تکذیب می‌کنند. امروز شرایطی به‌وجود می‌آید که برای مردم عرصه تنگ می‌شود، آنها توقع این تندروی‌ها و ناتوانی‌ها را نداشتند.»

جوادی حصار در مقام پاسخ به این سوال که درباره آینده چه تحلیلی باشرایط موجود دارد به دو گزینه غیر قابل معامله مردم اشاره می کند. او از "معیشت و اعتقاد" به عنوان دو موضوع بدون رودربایستی از طرف مردم یاد و تاکید می کند که «تجربه تاریخی نشان داده است که اگر کاسه صبر مردم لبریز شود تصمیماتی جدی می گیرند. دولت اگر به روز نشود به لحاظ روانی و سیاسی از سوی مردم آسیب های مهم خواهد دید و باید تاوان سنگینی را از این بابت بپردازد. به این ترتیب در تاریخ ایران از احمدی نژاد به نیکی یاد نخواهد شد.»

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در ادامه به خطاهای غرب و ایران در مسئله هسته‌ای اشاره می‌کند و این شرایط را حاصل اشتباهات هر دو طرف می‌داند. او غرور ملی را یک مسئله جدی مردم می‌بیند و پیشنهاد می‌کند غرب کاری نکند که منتقدان احمدی نژاد هم در کنار وی جبهه‌ای مشترک برای حفظ صیانت تشکیل دهند.

فضا برای اصلاح طلبان مهیا نشد

رئیس دفتر حزب اعتماد ملی در خراسان معتقد است برگزاری هم زمان انتخابات شوراها و خبرگان به‌دلیل اشتیاق نداشتن مردم به شرکت در انتخابات خبرگان بوده و به این ترتیب با برگزاری هم زمان این دو، به نوعی مردم به پای صندوق‌های رای خبرگان نیز خواهند رفت. وی شرایط موجود را برای حضور کاندیداهای اصلاح طلب مناسب نمی‌بیند.

اما جوادی حصار در پاسخ به این سوال که چه میزان موفقیت را برای ستادهای احمدی نژاد پیش‌بینی می‌کند، رقابت در میدان‌های بی‌رقیب را کار بزرگی نمی‌داند و می‌گوید: «اینها دارند با دوپینگ مسابقه می‌دهند و با حداکثر قوا دارند به مصاف حداقل امکانات جناح رقیب می‌روند. این کار اگر پیروزی هم در پی داشته باشد نمی‌تواند مایه مباهات باشد.»


وی به برخی شایعات دال برحمایت اصلاح طلبان از آقای عباس واعظ طبسی به عنوان یکی از مطرح‌ترین کاندیداهای راست سنتی به این ترتیب پاسخ می‌دهد که آقای طبسی یک فرصت است که می‌شود خوب یا بد از آن استفاده کرد. در مورد این کاندیدا شبهاتی همیشه بوده که او نیز خود را بی‌نیاز از پاسخ به شبهات دانسته است. خوب است که ایشان حرف منتقدان را بشنوند. همچنین جوادی می‌گوید: «اگرآیت‌الله طبسی تمایل به حمایت اصلاح‌طلبان نداشته باشند ما هم حمایت نخواهیم کرد.»

این فعال حزبی وضعیت پیش رو را باعث همگرایی و وحدت گروه‌های همسو می‌داند و اشاره به دوم خرداد می‌کند. او فضای امروز را به مراتب مناسب‌تر از سالهای منتهی به خرداد ۷۹ می‌داند و شرایط موجود را یک "گذار" می‌خواند، اگرچه باور دارد برخی تنگناهای به‌وجود آمده هم دیگر قابل تحمل نیست. او می‌گوید «امکان فشاربیشتر فراهم نیست» و ادامه می‌دهد: «این فضا دوام ندارد چون با خواسته عموم هماهنگ نیست .مردم شاید در گزینش اشتباه کردند اما در استراتژی و فرآیند آن نه. آنها به دنبال تغییرات اساسی و بنیادین هستند. حریت انسان، آزادی بیان، آزادی اندیشه از جمله خواسته‌هایشان است. جامعه ایرانی نشان داده اگر دچارغفلت می‌شود اما استراتژی خود را از پیش تعریف کرده است.»

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)