تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    
گفتگو با دبير مجمع روحانيون مبارز خراسان

ما در خبرگان نامزد شاخصي نداریم

اردوان روزبه
ardavan.roozbeh@gmail.com

برای شنیدن فایل صوتی «اینجا» را کلیک کنید.


حجت الاسلام عجم

درحالي كه اصولگرايان خراسان رضوي همچنان دچار اختلافات اساسي در رابطه با ارائه فهرست كانديداهاي مورد حمايت خود در انتخابات خبرگان هستند و ليست جامعتين(كه در آن واعظ طبسي صدرنشين است) با ليست نئوراست ها(كه در آن فرزند مصباح يزدي در صدر مي باشد) اختلافاتي شديد دارد و در همان حال كه صاحب نظران سياسي از آمادگي اصلاح طلبان براي ارائه فهرستي از نامزدهاي مورد حمايت مجمعتين(مجمع روحانيون مبارز و مجمع محققين حوزه علميه قم) سخن مي گويند، حجت الاسلام والمسلمين عجم، دبير خراسان رضوي و یکی از اعضای اصلی مجمع روحانيون مبارز در گفتگويي كه پس از ضيافت افطاري اصلاح طلبان و در محل اين حزب كهنسال اصلاح طلب در مشهد انجام شد گفت: "پيش از ثبت نام كانديداهاي خبرگان در استان، فهرستي از چهره هاي با صلاحيت و شاخص اصلاح طلب آماده كرديم تا در انتخابات پيش رو حامي آنها باشيم اما متأسفانه هيچ يك از آنها حاضر به ثبت نام نشدند. بنابراين براي انتخابات آذرماه خبرگان، نامزد شاخصي كه از وي حمايت كنيم نداريم".

وي در پاسخ به سؤالي در رابطه با حمايت حزب اعتماد ملي از آيت الله عباس واعظ طبسي و موضع روحانيون مبارز در رابطه با اين چهره بنام سياسي و مذهبي راست اظهارداشت: "در اين رابطه منتظر نظر دوستان در تهران هستيم كه هنوز مجمعتين موضعي پيرامون حمايت يا عدم حمايت از كانديداتوري آيت الله طبسي در انتخابات خبرگان رهبري اتخاذ نكرده است".
عجم در ادامه اين گفتگو با بيان اين مطلب كه قرائني وجود دارد كه نشان مي دهد شوراي نگهبان در انتخابات پيش‌رو سخت‌گيرانه‌تر از قبل در رابطه با رد صلاحيت كانديداها عمل مي‌كند افزود: "در وهله اول خواهان حضور فعال در عرصه انتخابات هستيم اما اگر كانديداهاي اصلاح طلبان را رد صلاحيت كردند در انتخابات حضور نخواهيم داشت".

رئيس ستاد انتخابات جبهه اصلاحات خراسان رضوي پيرامون انتخابات شوراها نيز با اشاره به جلسات متعدد شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات در استان تأكيد كرد: "ما ليستي قاطع ارائه خواهيم داد و لايه لايه كردن فهرست حمايتي ما از كانديداهاي شوراي شهر مشهد و عقب نشيني در برابر رد صلاحيت ها مسخره است".

وي با ارائه تحليلي از جريان شناسي رقابت هاي انتخاباتي در آذر 85 بيان کرد: "اصلاح‌طلبان و اصولگرايان، دو جريان رقيب در انتخاباتهاي مختلف هستند اما در ايران متأسفانه درحوزه سياسي رقابت ها عادلانه نيست. امروز يك گروه رسانه ها، تريبونها، مساجد را در اختيار دارد و جناح رقيب از داشتن تمامي اينها محروم مانده است".

او با انتقاد از پاره اي از نهادهاي قانوني به علت آنچه که حمايت از وضعيت ناعادلانه سياسي خوانده می شود، خاطرنشان کرد: "اين روند به نفع كشور نيست كه دايره خودي‌ها را آنقدر تنگ كنند كه حتي چهره هاي شاخص انقلاب هم در آن جاي نگيرند".

دبير مجمع روحانيون مبارز خراسان رضوي و رئيس ستاد انتخابات جبهه اصلاحات با اشاره به قرار گرفتن در آستانه 100 سالگي شهرداري ها در كشور گفت: "مشهد در رابطه با وضعيت مديريت شهري دچار مشكلات بسياري است. مردم گلايه هاي فراواني دارند. اميدواريم در شوراي سوم اين نهاد مدني شهر تقويت شود تا بتوان به بخشي از مطالبات مردم پاسخ گفت".

با زور نمي توان "حجاب"را گسترش داد
تصميم چند روز پيش مجلس براي تشكيل كميته مد و لباس نشان داد كه اين تأكيدهاي حاكميتي نيازمند اصلاحات و رفع خلاءهايي است. اودر پاسخ به این سوال که آيا "پوشش" و "حجاب" امري فردي يا مبحثي حكومتي است كه مي بايست از سوي حكومت به مردم ابلاغ شود گفت: "حجاب از مسائل اجتماعي اسلام است. حاكميت نيز به علت وظيفه اي كه در باب صيانت از حقوق اجتماعي و اخلاقي شهروندان دارد در اين زمينه نقشي غيرقابل انكار دارد. اما اين نقش داشتن تفاوت دارد با اينكه به مردم بگويند كه بايد چگونه لباس بپوشند. اصل، حفظ پاكي و نجابت است و ترويج چنين ارزشهايي كاري فرهنگي مي طلبد. اگر ممنوعيت هاي حاكميتي مي خواست مشكل بدحجابي را حل كند پس اين همه آمار فساد و بي بندوباري چيست؟ با زور نمي توان فرهنگ رعايت حجاب راگسترش داد. همانطور كه رضاخان هم نتوانست با زور بي حجابي را به وجود آورد. شاید تأكيد افراطي و حكومتي رضاخان بر بي حجابي كه با فرهنگ مردم در تضاد بود، زمينه ساز قيام عمومي مردم شد.

در بررسی "حجاب" پیش زمینه های دیگری هم دخیل هستند. به عنوان مثال، وقتي كه مردم احساس كنند نظرشان در امور مملكتي به حساب نمي آيد، موجب نافرماني مي شود. ممكن است عده اي وقتي متوجه حساسيت هاي حكومت نسبت به مقوله حجاب بشوند براي دهن كجي به نگرش غالب هم كه شده رو به بدحجابي بیاورند. بنابراين من معتقدم كه اگر حقوق سياسي شهروندان رعايت شود، خود اين حرمت نهادن به مردم موجب مي شود كه شهروندان نيز هنجارهاي اجتماعي را پاس بدارند. هيچكس ماهيتاً پليد نيست و براي حفظ اين پاكي ذاتي، همبستگي مردم گريزناپذير است. اگر موانع وحدت ملي برداشته شود، خواهيم ديد كه بسياري از مفاسد نيز رفع مي گردند".

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)