تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آخوند آخوند است!

این دو سه روزه بحثهای مربوط به بازداشت آقای کاظمینی بروجردی و طرفدارانش زیاد این طرف و آن طرف هست. معمولا همه به غلط فکر می کنند این نوه آقای بروجردی معروف است و باز به غلط فکر می کنند خیلی آدم حسابی است. در حالی که ایشان نسبتی با آقای بروجردی ندارد و آنقدر که من شنیده ام از او، چندان آدم باسواد و مهمی هم نیست. دلیل اینکه مریدان زیادی در تعدادی از شهرهای مذهبی و خصوصا در تهران و محله اش پیدا کرده، کارهای عجیب و غریبی است که می کند. کارهایی که خیلی های دیگر هم می کنند و مرید پیدا می کنند: استخاره گرفتن، دعا نوشتن، ورد یاد دادن، ادعای ارتباط با امام زمان، بیان حرفهای عجیب و غریب و خواب های کذا و کذا. کم نیستند از این آدمها و یکی از ایشان هم این آقای کاظمینی بروجردی است.

همین جا Stop! هیچکدام از این حرفها که نوشتم و می خواهم بنویسم توجیه کننده رفتاری که حکومت با ایشان و هوادارانش داشت نیست. حکومت حق سرکوب ندارد. چه سرکوب عقیده، چه سرکوب فعالیت مذهبی، چه سرکوب کار سیاسی، چه طرف مذهبی باشد، یا آخوند، یا لاییک و چه سیاسی یا فرهنگی یا هیچی یا هرچی! سرکوب، برخورد خشن، بازداشت غیرقانونی، شکنجه، اعتراف گرفتن، پرونده و شایعه ساختن و امثال اینها در مورد هر کسی محکوم است و قبیح و جای تأسف و شایسته تقبیح. نمی دانم. شاید اخلاقا خیلی درست هم نباشد که وقتی ایشان در بازداشت است این حرفها را درموردش بنویسم. اما خب وقتش الان است که اسم ایشان بیشتر از همیشه مطرح شده و فکر نمی کنم واقعا نوشته و نوشتن من و امثال من هم تأثیری در وضع ایشان داشته باشد.

اما ببینید. این یک واقعیت است که آخوند آخوند است. بله، البته این حرف که خودشان در دهان مردم انداخته اند درست است که در هر گروهی خوب و بد هست. نمی خواهم حرف رضا مارمولک را هم بزنم که "خوب هاشو گرون خرید داشتن و قسمت ما اینا شدن"!! ولی خداوکیلی تا ما دیده ایم، غیر از معدود استثناهایی که اتفاقا وضع بدتری داشته اند، یکسری خصلت ها در همه آخوندها هست که ملائکه از آنها به درگاه خدا پناه می برند! اولی اش همین که اینقدر راحت حرف توی دهن خدا می گذارند که نگو. از ریا و دو رویی و چند شخصیتی بودنشان هم نگویم بهتر است. و همچنین دهها خصوصیت بد اخلاقی و رفتاری که بعضی از آنها به حزب اللهی ها هم سرایت کرده و بعضی البته نکرده. چون خود بچه بسیجی ها هم، حتی از زمان چنگ، کلی آخوندها را دست می انداخته اند و ریاکاری و ظاهرگرایی آنها را مسخره می کرده اند.

این آقای کاظمینی هم به قول یکی از بچه ها که البته درمورد خاتمی می گفت، آخوندی بیش نیست! ولی انصافا کار آخوندی را خوب بلد است. همین که جماعتی را آنچنان تهییج کرده که تا نزدیکی های پای جان حاضرند پایش بایستند جای تحسین دارد. باز به قول یکی دیگر "جلوبندی" خوبی هم درست کرده. ریش و ابرو و جای مهر پیشانی و ... خلاصه تیریپ اش به مرجع تقلید ها شبیه شده. اگرچه الحق و الانصاف هرکس که یک بار حرف زدنش را در VOA هم شنیده باشد تصدیق می کند که چندان آش دهن سوزی نیست و چیز زیادی بارش نیست.

باز بزنم به صحرای کربلا و از آن طرف هم بگویم. هر کسی که هست، هر عقیده ای که دارد، هر حرفی که می زند و کاری که می کند، طرفدارانش هر چیزی که در مورد او معتقدند، محترم اند، محترم است و محترم اند. محترم بودنشان به این نیست که در کنج خانه بتوانند حرفشان را بزنند. نخیر؛ باید بتوانند حتی در سطح جامعه تبلیغ کنند و یار جمع کنند. چه کسی این حق را به خیلی های دیگر و بدتر (آخوندتر!) از ایشان داده و به ایشان نداده؟! پس محکم کاری کنم که قصد نادیده گرفتن حقوق ایشان را ندارم. ولی همانطور که ایشان حق دارد کار خودش را پیش ببرد، دیگران هم حق دارند اگر او یا پیروانش دروغ آشکاری مثل اینکه او نوه آقای بروجردی معروف است گفتند، این دروغ را اصلاح و دغل کاری را رسوا کنند. البته قصد من از این نوشته گفتن این هم نیست؛ حرف دیگری است.

اگرچه خیلی به دیوار و در و تخته زدم. ولی همه اینها هم برای من یکی چندان مهم نیست. آنچه برایم بااهمیت و عجیب و غیرمنتظره است، این است: چطور این ملت که اینهمه در کوچه و خیابان غر می زنند و از آخوندها بد می گویند، هنوز هم اینطور به یک آخوند نه چندان ویژه اعتماد می کنند و دل می بندند؟!

پ.ن. جالب است که ایشان مدام می گوید من سیاسی نیستم و کار سیاسی نمی کنم در حالی که همه کارش سیاسی است؛ سیاسی تر از خیلی سیاسی ها. جالب تر هم این است که جماعتی که دور ایشان جمع شدند و چند روز جلوی اجرای حکم بازداشت ایشان را گرفتند، اینقدر پای کار بودند که هرکسی آنها را می دید حیرت می کرد. نمی فهمم چطور می شود کسانی اینطور عیان و آشکار، در قرن بیست و یکم، قمه دست بگیرند و در مقابل اجرای یک حکم ولو ناعادلانه حکومت بایستند؟ مگر آقای کاظمینی اولین کسی است که معتقد است حکومت در مورد او حکم ناعادلانه ای صادر کرده و ظلم روا داشته؟ مگر اولین روحانی ای است که در این نظام بازداشت می شود؟ مگر مریدان او اولین گروهی هستند که اعتقاد و تعلق خاطر آنها ندیده گرفته می شود و به مقتدای آنها تعرض می شود؟ در هجده تیر هم که هجده تیر بود، از دانشجویانی که خیلی هایشان در مقابل شخص اول مملکت شعار می دادند، کسی اینطور قمه و شمشیر دست نگرفته بود. حالا فرض می کنم که ادعای کشف اسلحه گرم دروغ باشد یا لااقل تعداد آن را که صد تا گفته اند اغراق باشد. ولی آن صحنه هایی که من در آن کوچه و خیابان که اتفاقا نزدیک محله ما هم بود دیدم، خیلی عجیب و غریب بود. بدجوری مخشان خورده شده بود این جماعت. بامزه این بود که کلی هم انصار حزب اللهی و بسیجی (واقعا بسیجی، عضو پایگاه ها یعنی) بینشان بودند... ولی خداوکیلی کاش حکومت یک قدری عاقل تر بود و با اینطور مسائل عاقلانه تر برخورد می کرد تا نه الان این آقا در زندان باشد و نه آن ماجراهای بد و آن سرکوب بعدش اتفاق بیفتد. خدایا قدری شعور!

برگرفته از وبلاگ الپر

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

صد در صد موافقم

-- soheil ، Oct 11, 2006

وقتی مدعیان روشنگری و سیاسی ما در این وضعیت آشفتگی بسر می برند؛ چه جای تعجب؟ یک روز ایشان و یک روز آقای هخا؛
فردا؟

-- علیرضا ، Oct 11, 2006

در مورد آخرین جمله باید بگم...شرمنده عمرش کفاف نمیده.

-- astm1834 ، Oct 11, 2006

واقعا نميدونم چرا در مورد هر چيزي دلمون مي خواد حرف بزنيم! چقدر از جريان اين بروجردي خبر داريد؟ چقدر توي متن ماجرا بودين؟ اصلا اين بروجردي را ميشناسين كه كي بوده؟
"آن صحنه هایی که من در آن کوچه و خیابان که اتفاقا نزدیک محله ما هم بود دیدم، خیلی عجیب و غریب بود..."
صرف ديدن چند تا صحنه اين حق را به شما نميده كه اينطور بي پروا بنويسيد و مقاله اي( اگه بشه اسمش را مقاله گذاشت!) را منتشركنيد كه سراسر دروغ( بخوانيد اشتباه) باشد.
متاسفم...

-- lمجتبي ، Oct 14, 2006

اقا این که ادم حسابی نبود من از نزدیکمیشناختمش و ...خودم ازش شنیدم که میگفت امام زمان پیر شده(یعنی که امام زمانو میبینه)تازه هر چی اتفاق میافتاد ربطش میداد به ظهور امام زمان.
حرفاشم از جنس حرفای انصار بود و اونموقع ها حدود ده سال پیش یکی از محرکان انصار بود(لا اقل سخنرانیاش تحریک کننده بود)

-- alireza ، Oct 14, 2006

بنده یکشنبه اونجا بود و این نکته رو میگم کمی فکر کن :
روش من اين نيست که اشوب کنم
ولي وظيفه ما اينه که تو حداقل اشتراکات از هم حمايت کنيم , شايد من آخوندها رو قبول نداشته باشم ولي وقتي ميبينم يکي داره حرف من رو ميزنه منی که جرات گفتن این حرف رو ندارم ازش حمايت ميکنم و اين من يعني همه ما و شخص شما
یا حق

-- مبارز ، Oct 18, 2006

من خودم شخصا آقای بروجردی را حدود 15 سال است که میشناسم.ایشان نه شیاد بود نه مثل آخوندهای دیگر دزد و بی ناموس .دولت به خاطر ترس از شورش مردم بی شماری که طرفدار ایشان هستند مجبور به دستگیری ایشان شد. خودم شخصا فردای آن روز که ایشان را دستگیر کرده بودند با چشم خودم شاهد رفتار غیر انسانی عوامل این دولت بودم که وحشیانه مردم بی دفاع را میزدند و به زن و پیرهای عابری که از هیچ موضوعی خبر نداشتند رحم نمیکردند. اینها فقط رفتار وحشیانه اسرائیلی ها با فلسطینی ها را در تلویزیون نشان میدهند کمی هم از رفتار خودشان نشان دهند که مردم بی دفاع را چگونه ضرب و شتم میکنند . خدا لعنتشان کند.

-- فالی ، Nov 24, 2006

آقا آخوند نميخواهيم چه با معجزه (ه ه ه)چه بي معجزه

-- unknown ، Jun 22, 2007

سلام
من واقعا متاسفم که فکر میکردم رادیو زمانه مامن روشنفکری و قضاوت منصفانه است!!!!
واقعا امثال این فرد برای شما تحلیل میکنند!!!؟؟
این کسی که چنین مقاله ای را نوشته چقدر بی سواد و عقده ایه ؟!؟
ای وای که شما میخواهید ندای آزادی سر بدهید....این آقائی که شما ازش یه آخوند معمولی نام میبری...مهم نیست
یه مثالی ما در زبان کهن فارسی داریم که مصداق نویسنده مقاله شماست!!!
خر چه داند ارزش عیسی مسیح

-- ایرانی ، Jul 13, 2007

همه ي آخوندا بد نيستند بلكه اقليت آنها بدند ولي من اين آقا رو نمي شناسم چه جور آدميه لطفا از آخوندا بد نگيد

-- كامبيز جيگر ، Aug 6, 2007

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)