تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

رهبران جهان حل مناقشه اعراب و اسراييل را می‌خواهند

شمار زيادی از رهبران و مقامات سياسی و نظامی سابق جهان که در ميان آن‌ها نام ميخائيل گورباچف و شيرين عبادی نيز به چشم می‌خورد طی بيانيه‌ای خواستار پايان دادن فوری به مناقشه‌ی اعراب و اسراييل شده‌اند. متن اين بيانيه به قرار زير است:


اکنون که خاورميانه سال‌هاست در بدترين بحران خود غوطه‌ور است، ما خواستار اقدام بين‌المللی فوری برای راه حلی همه جانبه برای مناقشه‌ی اعراب و اسراييل هستيم.


در اين مناقشه همه بازنده هستند جز تندروهای سراسر جهان که هنوز از خشمی که اين بحران بر می‌انگيزد سود می‌برند. هر روز که می‌گذرد، چشم‌انداز يک راه حل صلح‌آميز و پايدار ضعيف‌تر می‌شود. تا زمانی که اين درگير ادامه پيدا کند، باعث بروز بی‌ثباتی و خشونت بيشتر در منطقه و جهان می‌شوند.

طرح کلی آنچه که لازم است به خوبی روشن است: توجه به قطع‌نامه‌های ۲۴۲ سال ۱۹۶۷ و ۳۳۸ سال ۱۹۷۳ شورای امنيت سازمان ملل، پيمان کمپ ديويد سال ۱۹۷۸، پارامترهای کلينتون در سال ۲۰۰۰، طرح ابتکاری اتحاديه‌ی عرب سال ۲۰۰۲ و نقشه‌ی راه که در سال ۲۰۰۳ توسط سازمان ملل متحد، ايالات متحده‌ی آمريکا، اتحاديه‌ی اروپا و روسيه پيشنهاد شد. هدف بايد امنيت و به رسميت شناختن کامل دولت اسراييل در چهارچوب مرزهای شناخته شده‌ی بين‌المللی و پايان اشغال برای مردم فلسطين با تشکيل يک دولت مستقل پايدار و فرمانروا و بازگشت سرزمین‌های از دست رفته به سوريه باشد.

ما معتقديم زمان آن رسيده است که در اسرع وقت يک همایش بين‌المللی تازه برگزار شود و تمام طرف‌های مربوط در آن شرکت کرده و تمامی عناصر يک معاهده‌ی صلح جامع ترسيم شده و حرکتی برای مذاکراتی گسترده آغاز شود.

چه اين همايش زودهنگام برگزار شود و چه نشود، قدم‌های مهمی توسط بازيگران کليدی بايد برداشته شود از جمله:
• حمايت از يک دولت اتحاد ملی فلسطينی با خاتمه‌ی تحريم سياسی و مالی مقامات فلسطينی.

• گفت‌وگو ميان رهبران اسراييل و فلسطين با ميانجی‌گری سازمان ملل متحد، ايالات متحده‌ی آمريکا، اتحاديه‌ی اروپا و روسيه و تقويت آن توسط اتحاديه‌ی عرب و کشورهای منطقه‌ای کليدی برای تقويت سريع امنيت متقابل و اجازه‌ی احيای اقتصاد فلسطين.

• گفت‌وگو ميان رهبران فلسطینی و دولت اسراييل با پشتيبانی تقويت شده‌ی سازمان ملل متحد، ايالات متحده‌ی آمريکا، اتحاديه‌ی اروپا و روسيه حول موضوعات سياسی عمده‌ای که مانع دستيابی به يک توافق نهايی است.

• گفت‌وگوهای موازی تقويت شده‌ی سازمان ملل متحد، ايالات متحده‌ی آمريکا، اتحاديه‌ی اروپا و روسيه با اسراييل، سوريه و لبنان برای بررسی بنيان‌های ايجاد توافق ميان اسراييل و سوريه و اسراييل و لبنان.

هيچ کس لجام گسيختگی مسايل زيربنايی يا شدت احساساتی را که اين‌ها بر می‌انگیزانند دست کم نمی‌گيرد. اما اگر قرار باشد مناقشه‌ی اعراب و اسراييل با تمام پيامدهای وحشتناک‌اش حل و فصل شود، نيازی مبرم به تفکر تازه و تزريق اراده‌ی سياسی جديد است. زمانه‌ی ما چيزی کمتر از اين نمی‌طلبد.


فهرست امضاکنندگان بیانیه

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)