تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

سازمان امنيت پاکستان در مظان اتهامی تازه

درادامه مجادلات هند وپاکستان بر سر بمب گذاری های بمبئی، وزیر امورخارجه هند، "شیو شانکار منون"، می گوید این کشور آماده است تا اسناد خود مبنی بر دخالت سازمان جاسوسی پاکستان و لشکر طیبه در بمب گذاری های مرگبار سال گذشته بمبئی را به مقامات پاکستانی ارایه دهد.

این اظهارات وزیر امور خارجه هند پس از آن صورت گرفت که رئیس پلیس بمبئی اعلام کرد که انفجارهای ژوییه گذشته به وسیله سازمان اطلاعات پاکستان طراحی و به دست گروه افراطی لشکر طیبه که مقر آن در پاکستان است اجرا شده و جنبش اسلامی دانشجویان هند نیز در این بمب گذاری ها دست داشته است. تابستان گذشته هفت انفجار پی در پی در شبکه پر رفت و آمد قطارهای بمبئی روی داد.

رئیس پلیس بمبئی همچنین گفت که 15 نفر در ارتباط با این بمب گذاری ها دستگیر شده اند که برخی از آنها در پاکستان آموزش دیده اند.

پاکستان اتهامات هند را بی پایه و اساس دانسته و طارق خان وزیر اطلاع رسانی پاکستان در واکنش به این اتهامات گفته است که هند همیشه انگشت اتهام را به سوی پاکستان نشانه می رود اما هیچگاه مدرکی در اين زمينه ندارد. اگر مدرکی وجود دارد باید ارایه کند تا پیگیری شود.

در هفته های اخیر پاکستان با موجی از انتقادات تند در زمینه کوتاهی در مبارزه با تروریسم مواجه شده است. پیش از هند، دولت افغانستان نیز این کشور را آشکارا به حمایت از طالبان و کوتاهی در مبارزه با القاعده متهم کرده بود.

انتقادهای افغانستان از پاکستان به جنگ لفظی حامد کرزای و پرویز مشرف روسای جمهوردو کشور کشیده شد به طوری‌که جورج بوش را واداشت در یک ضیافت شام از دامنه این مشاجرات بکاهد.

در اوج این انتقادها بود که در بریتانیا گزارشی محرمانه منتشر شد که در آن سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان را به حمایت از القاعده و طالبان متهم می کرد. در سند منتشره از سوی وزارت دفاع بریتانیا آمده است که پاکستان به طور غیر مستقیم از تروریسم و افراط گرایی چه در لندن و چه در افغانستان و عراق حمایت می کند. در این گزارش همچنین قید شده که پاکستان در حال حاضر بی ثبات نیست اما در آستانه آشوب و هرج و مرج است.

این گفته‌ها پرویز مشرف را، که خود دوبار از حمله انتحاری جان به در برده است، بسیار خشمگین کرد. او این حرف ها را بی معنا خواند و گفت که بدون همکاری پاکستان غرب به زانو در خواهد آمد.

مشرف با فشار فزاینده افکار عمومی در کشور خود نیز روبرو است. اسلام گرایان پاکستان وی را آلت دست امریکا می دانند.
رییس جمهور پاکستان در یکی از تازه ترین سخرانی های خود اذعان کرد که مبارزه باتروریسم در درجه نخست در راستای منافع پاکستان است و نه کشوری دیگر.

چندی پیش نیز پرویز مشرف ادعا کرد که پس از حملات یازده سپتامبر امریکا این کشور را تهدید کرده بود که در صورت عدم همکاری پاکستان با ایالات متحده این کشوررا چنان آماج بمب های خود قرار خواهد داد که پاکستان به عصر حجر برگردد.
جورج بوش شگفتی خود را نسبت به ادعای پرويز مشرف ابراز داشت و گفت که از چنین تهدیدی بی اطلاع است.

پرویز مشرف اکنون بر لبه تیغ است. از یک سو باید مردم و تندروهای پاکستان را قانع کند که مستقل است و دنباله روی غرب نيست؛ واز دیگر سو باید نشان دهد که متحد قابل اعتماد و قدرتمند غرب در منطقه است.

به نظر می آید که غرب نیز چاره ای جز این نداشته باشد که در مبارزه خود با تروریسم و افراط گرایی به این ژنرال سکولار که سکاندارکشوری اتمی در منطقه است، اعتماد کند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)