تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آژانس انرژی اتمی و دروغ‌ دانستن گزارش آمریکا

آژانس سازمان ملل در امور انرژی هسته‌ای می‌گوید، گزارش یک کمیته مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص برنامه هسته‌ای ایران، گزارشی "ناصادقانه و گستاخانه" بوده است و با یافته‌های این نهاد از برنامه هسته‌ای ایران در تناقض بوده و محتوای گزارش آمریکا "گمراه کننده" است.
این نهاد سازمان ملل در نامه‌ای که در دوازدهم اوت سال‌جاری به پیتر هوکسترا، نماینده جمهوری‌خواه و رییس کمیته منتخب دائمی مجلس نمایندگان آمریکا در امور اطلاعاتی نوشته و توسط یکی از مدیران ارشد آژانس امضا شده، اعتراض خود را به گزارش کنگره درباره برنامه هسته‌ای ایران ابراز کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام مسئول در آژانس به شرط عدم ذکر نامش به این خبرگزاری گفته است که ارسال نامه به آمریکا با هدف "تصحیح اشتباهات" صورت گرفته است.

در نامه آژانس آمده است که گزارش کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در بخشی حاوی دروغ پردازی است. آنجا که مدعی شده، ایران در یک سایت انجام غنی‌سازی آزمایشی در حال تولید اورانیوم غنی شده با درجه نظامی است.
به اعتقاد آژانس، این سخن دروغی است چرا که بازرسی‌های این نهاد سازمان ملل تنها نشان داده که ایران مقادیر بسیار کمی از اورانیوم را در درجه‌ای بسیار پایین‌تر از غلظت مناسب برای مقاصد نظامی غنی‌سازی کرده است.

اعتراض آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای سازمان ملل فقط به موارد یاد شده محدود نمانده و به قضاوت به عمل آمده از سوی آمریکایی‌ها در خصوص کنار گذاشته شدن یک بازرس هسته‌ای آژانس از پرونده ایران نیز اعتراض شده است.

گزارش مجلس نمایندگان آمریکا در این زمینه مدعی شده بود که "کنار گذاشته شدن کریس چارلیر به‌دستور محمد البرادعی و به تقاضای علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران صورت گرفت چون آژانس سیاست ناگفته ای دارد که بر اساس آن دست اندرکاران آژانس از بیان تمامی حقیقت درباره برنامه هسته‌ای ایران منع می‌شوند".

گزارش آمریکایی ها در خصوص این بازرس همچنین مدعی شده بود که "کریس چارلیر به این دلیل توسط آقای البرادعی از کار برکنار شد که نتیجه گرفته بود قصد برنامه هسته‌ای ایران تولید سلاح های اتمی است".

آژانس در نامه خود به رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا یادآور شده که علت این برکناری با آنچه در گزارش آن کمیته آمده فاصله زیادی دارد، چرا که ایران به موجب قراردادش با آژانس، همانند تمامی کشورهای دیگر، حق دارد که تقاضای تغییر بازرس خاصی را مطرح کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این نهاد سازمان ملل داستان ارائه شده توسط آمریکایی‌ها در خصوص کریس چارلیر را "گمراه کننده" خوانده است. خبرگزاری‌ها درباره واکنش مقامات آمریکایی به اعتراض قابل توجه آژانس به گزارش کنگره، اظهارات یک سخنگوی کمیته تهیه کننده گزارش را منعکس کرد‌ه‌اند که دریافت نامه آژانس را تایید کرده و از در حال بررسی بودن نامه سخن گفته است.

در اظهارات این سخنگوی آمریکایی آمده است که "تمامی شکایات آژانس به زیرنویس یک عکس از تاسیسات اتمی ایران در نطنز مربوط می‌شود که گفته بود ایران در حال کار روی ایجاد توانمندی غنی‌سازی اورانیوم برای مقاصد نظامی است، ما نگفتیم که ایرانی‌ها این کار را انجام داده‌اند".

به گزارش آسوشیتدپرس، این سخنگو افزوده که "دست اندرکاران آژانس از یک سری صفت‌ها استفاده می‌کنند اما انتقاد خاص و مهمی از گزارش کمیته به عمل نیاورده‌اند. اینها مواردی است که ما (آمریکا) با آنها توافق نداریم. توافق نداشتن باعث نمی شود که آنچه ما درباره برنامه هسته‌ای ایران گفته‌ایم غلط باشد".

این تفاوت نظر جدی میان مواضع آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای سازمان ملل با مواضع آمریکایی‌ها بر سر برنامه هسته‌ای ایران، در شرایط کنونی نگرانی‌های زیادی را ایجاد می‌‌کند. از نگاه ناظران، آژانس در موقعیتی است که به واسطه بازرسی و حضور در صحنه می‌تواند در مقام قضاوت از ماهیت و عملکرد برنامه هسته‌ای ایران عمل کند تا به عنوان یک نهاد ناظر و بدور از سیاست و منافع بازیگران، تنها آنچه در جریان است را منعکس کند. امری که از ایالات متحده آمریکا به خاطر نگاه و سیاستی که در قبال ایران و حکومت این کشور دارد، کمتر صادق است.

طرف آمریکایی گفته است که پس از اتمام بررسی‌های جاری روی نامه آژانس در صورت لزوم به آن پاسخ رسمی ارائه خواهد کرد. آنچه نامه دوازدهم اوت آژانس دوباره در اذهان زنده کرده است، اختلافات مشابهی است که میان آژانس و قوه مجریه و کنگره آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای عراق وجود داشت. اختلاف نظری که در آن آژانس درست می‌گفت و اثبات این درستی پس از به راه افتادن جنگی تمام عیار علیه عراق صورت گرفت و مشخص شد که این کشور آن‌طور که گزارش های کمیته‌های کنگره آمریکا و دولت این کشور مدعی بودند دارای توانمندی نظامی اتمی نبود و برای رسیدن به این توانمندی نیز در طی سالهای منتهی به جنگ 2003 تلاشی نکرده بود.

به اعتقاد ناظران و با مراجعه به گزارش‌های خبرگزاری‌ها و مطالب تحلیلگرانی که طی یکی دو روز گذشته ارائه شده، می‌توان مشاهد کرد که نامه شدید اللحن آژانس به کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا دوباره این نگرانی‌ها را زنده کرده که تجربه عراق در مشی واشنگتن در احترام گذاشتن به یافته‌ها و نظرات نهادی بنام آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل تاثیر چندانی نگذاشته باشد. از سوی دیگر این تحلیل نیز قابل ارائه است که نامه دوازدهم اوت آژانس به دستگاه مقننه آمریکا بر فضای موجود در قضیه بحران هسته‌ای ایران نیز تاثیر گذاشته و زمینه اتخاذ برخی مواضع را فراهم کند.

یوسف پارسا

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

بسمه تعالی
سلام علیکم:
با درود فراوان به پیشگاه منجی عالم بشریت و تمام شهیدانی که برای اعتلای پرچم حق مبارزه کردند و از ناموس و آبرو و حیثیت ملت شریف ایران دفاع کردند و درود و سلام به شما خواننده سرورم
این مکتوب یک حقیقتی است که در پیش روی شماست اگر به دقت بخوانید به حقایقی پی می برید و در بینش و اهداف تجدید نظر خواهی کرد در جامعه کنونی اسلام حکومت نمی کند بلکه نظریه یک عده نظریه پرداز در حاکمیت جامعه ایران مدخلیت تام دارد این مدخلیت از جائی و از تفکری نشئات گرفته که در اداره کشور به مشکل برخوردند شعارهای اوایل انقلاب دیگر در عملشان منعکس نمی شد و خودشان را در اداره کشور متحیر می دیدند از ان جهت یک عده اصول را به نفع اداره کشور و حکومت داری توجیه کردند می دانستند انقلاب کردن اسان است ولی انقلای را نگه داشتن خیلی مشکل می باشد ازادی بیان و قلم را از متفکران با تدابیر امنیتی و کارشناسانه گرفتند وضعیت کنونی جامعه حاصل تفکرات غلط می باشد مردم سالاری را در گوشه ای از نوشته های صاحبان قلم خواهی یافت پا به عمل نگذاشته و از جوهر به هیکل نرسیده است فساد در جامعه اسلامی زیاد است یا در دوران پهلوی ؟ چرا اسلام را زیر سوال بردیم مگر در حکومت علوی رانت خواری وجود داشت ؟ مگر در حکومت علوی ضعیف کشی وجود داشت ؟ چرا در حکومت اسلامی و به اصطلاح علوی شیعیان علی پشت سر امویان به نماز بایستند ؟ ایا تشیع اینقدر ضعیف شده است ؟ که باید در دامن وهابیان به تکامل برسد ؟ اینها همه بر میگردد به اعمال غلط ما و برداشتهای غلط ما از مکتب اهل بیت (ع) تقیه تا چه حد باید پیش برود رنگ و بوی مکتب از بین برود مردم به شک بیافتد که ایا عمر بر حق بود یا علی ؟ نهروانیان نظام جمهوری اسلامی دارند اسلام را از ریشه می زنند تا به امیال خود برسند اگر اسلام حاکم است پس چرا کارکنان دولت با بهترین امکانات زندگی می کنند مگر حکم بیت المال در این فقره هم به نفع توجیه می شود و آثار خودش را از دست می دهد از سیمای ملی حرام اسلام به اشکارا حلال میشود ولی هیچ اسلامخواهی به داد اسلام نمی رسد قران ها به قرائت سرمایه داران قرائت میشود مجلسی را درباری می گفتند اما درباری ها به شکل و لباس اسلام دارند خدمات می دهند بیت المال به نفع شخصی اقایان یکی یه دانه خرج میشود هر کسی جلوی اینها بایستد کافراست و زندان اوین مامن ان می شود شما منتظر ظلم اخر الزمان هستید پس شمشیر ها را غلاف نکنید منتظر ظهور صاحب عصر باشید یک عده از اقایان مبلغ دین در سفره حضرات نشستند چون شکم به حرام پر شده امام زمانشان را سر می برند قصه شریح قاضی کهنه نشده بلکه این افراد قصه را در اذهان ملت اسلامی بروزرسانی میکنند کوفیان در مقابل لشگر حسینیان صف آرائی کردند قصه کربلا را که شنیدی اینها بدتر از آن با زن و بچه مردم می کنند کوفیان اهل حرم حسین را به اسیری بردند ولی در زمان ما اهل حرم را هم مثله می کنند اراذل اوباش جامعه اسلامی رو سفید شدند چون خود نیروی انتظامی اراذل اوبا ش تربیت می کند و به جامعه تحویل می دهد اراذل اوباش جامعه به روحانیت توهین نمی کردند ولی نیروی انتظامی عمامه روحانی را به دور گردنش می پیچاند و روی زمین می کشاند روی رضا خان پهلوی را هم سفید کردند پس راهکار چیست این را از اهل بیت باید بگیری امامان معصوم (ع) همه راه چاره ها را به ما گفتند قران را به قرائت ان سروران عالم قرائت کنیم قضاوت را به عهده خودت می گذارم به دقت مطالعه کن تا درک مطلب کنی اما اسرارت را به هیچ کس نگو تا در اینده موفق باشی این یکی از فرمایشات امیر مومنان است راز دار باش و فتنه های زمان خودت را بشناس این خود یک امتحان الهی است موفق باشی.

-- hamed ، Jan 10, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)