تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

دفعه ديگر از اين حرف‌ها نزن

اردوان روزبه

  گزارشی از سخنرانی مشاوران رييس جمهوری در مشهد

مهدي كلهر كسي است كه مردم براي اولين بار در برابر مرعشي به دنبال يك مناظره انتخاباتي براي احمدي نژاد كه روي صحنه تلوزيون حاضر شد، او را شناختند ، او كه بعدها هم طي مصاحبه ها و گفتگوهايي با خبرگزاري ها و نشريات نظرات قبلي اش را در مورد حجاب و يا مباحث فرهنگي اعلام مي كرد، به عنوان يكي از افرادي كه در دولت آقاي احمدي نژاد نقش ايفا مي كند به اظهار نظر پرداخت، گاهي برخي نظرات متفاوت به وي منتصب كردند، که او هيچگاه انكار نكرد .

  چيزي كه مسلم است ، مهدي كلهر ديگر مدير اداره موسيقي صدا و سيماي ايران نيست ، مشاور امور رسانه‌اي ، نماينده رئيس جمهوري در شوراي عالي نظارت در صدا و سيما و نماينده رئيس جمهوري در دولت نهم به عنوان مسوول تبيین اهداف دولت اسلامي برخي از كارهاي دولتي كلهر محسوب مي شود .

روز جمعه هفده شهريور او به همراه دكتر جوانفكر مشاور ديگر رسانه اي احمدي نژاد با دعوت گروهي با عنوان حاميان جوان دولت اسلامي در يكي از محلات مرفه مشهد ، مسجد امام حسن بعد از نماز مغرب در جلسه پرسش و پاسخي شركت كرد ، جلسه اي كه شايد چندان مناسب به اتمام نرسيد .

شد و توانستيم

او در اين جلسه كه با عنوان " شد و توانستيم " شركت مي كرد با  اشاره به اين  كه عليرغم ميل دولت هنوز آنچنان كه بايد به جوانان توجه نشده است ، يكي از دلايل اين موضوع را سرعت كم در كار فرهنگي دانست و ذكر كرد كه براي  توجه به امور جوانان كار فرهنگي لازم است ، درمورد رسانه ها نيز گفت كه دولت احمدي نژاد قصد دارد دست آنها را باز بگذارد تا بتوانند با يكديگر تعامل داشته باشند تا به  رشدي  دو جانبه برسند.

او در پاسخ به سوال خبرنگار راديو زمانه در خصوص نظرات اخير حسن نصر الله و جنگ 33 روزه و اعلام وي  كه : اگر مي دانست گروگان گيري باعث جنگ خواهد شد دست به اين كار نمي‌زد ، گفت : نسبت اين صحبت به نصر الله كذب است و اين صحبت توسط برخي رسانه هاي غربي تحريف شده ، نصر الله گفته است ما مي دانستيم كه در ماه اوت اسرائيل حمله خواهد كرد، اما نمي دانستيم كه به بهانه گروگان گيري اين كار را انجام خواهد داد.

او همچنين در پاسخ سوال ديگر راديو زمانه در مورد برخورد قهري حاكميت در برابر ماهواره و بد حجابي اشاره كرد كه اصلا برخورد قهري نيست و رئيس جمهوري اين مشكلات را آسيب مي داند و بنا ندارد كه با آسيب ديدگان برخورد كند . كلهر اجراي صحيح قوانين را منوط به تائيد مجلس و ابلاغ كرد، اما اشاره اي به موج تازه ضبط ديش هاي گيرنده ماهواره و شيوه برخورد نيروي انتظامي با بد حجابي نكرد .

وي در پاسخ سوال ديگر كه اشاره به حذف مديران دولت قبلي داشت ، اظهار كرد كه اين كار به آن شدتي كه مطرح مي شود نبوده است ، فقط چون در دولت قبلي نگاهي كه حاكم بوده جوان گرا نبوده ما مديران جوان را جايگزين كرده ايم .كلهر در پاسخ به يك سوال ( كه اين روزها از هر كسي كه به دستگاه اجرايي كشور متصل است پرسيده مي شود )، يعني نظرش راجع به   نامه خانم فاطمه رجبي همسر سخن گوي دولت گفت : خود خانم بايد پاسخگو باشد ... ما با لباس كسي كار نداريم كه بخواهيم از تنش در بياوريم .

او در پاسخ يك پرشگر ديگر كه پرسيده بود چرا تلوزيون به عنوان عمومي ترين رسانه ملي دولت را نقد نمي‌كند گفت : من فقط عضو شوراي نظارتي هستم و بهتر است از خودشان بپرسيد . البته ما بين منتقد و مخالف تفاوت قائل هستيم ، كسي كه موضع‌اش مخالف است  با ما نقطه مشتركي  ندارد ، اين قبيل افراد جز مشوش كردن مردم كاري ندارند .

ما تورم را كم كرده ايم

جوانفكر مشاور ديگر رئيس جمهوري ايران در امور رسانه‌هاست ، او معتقد است كه تورم از نرخ دولت قبلي حدود 4 درصد كاهش يافته است و اگر امروز قيمت برخي كالا ها افزايش داشته  به اين معنا نيست كه تورم بالا رفته است . سطح خريد مردم هم به همان نسبت افزايش پيداكرده است . او افزايش نرخ خانه و اجاره را نيز ناشي از رونق بازار خريد و فروش دانست و گفت اين امري طبيعي است. وي معتقد بود كه آقاي احمدي نژاد به وعده اش در مورد تثبيت قيمت ها عمل كرده و اين يك روند طبيعي است .

اين مشاور، كشور ايران را نمونه كاملي از آزادي مخالفين دانست و گفت در هيچ كجاي دنيا اين چنين به مخالف فرصت اظهار نظر داده نمي شود، آنها مي توانند اظهار نظر كنند و حتي گاهي تخريب مي كنند اما اين كشور ظرفيت زيادي را از خود نشان داده است ، به نظر ما مخالف حتي اگر جنجال هم مي كند محلي از اعراب ندارد. وي همچنين جوانان ايراني را كساني دانست كه كاملا از جايگاه محكمي كه او " بنيان مرصوص " خواند برخوردار است  . او گفت نگران رفتن جوانان به خارج از كشور نيست چرا كه اين را به نوعي استفاده جهان از بركات جوانان ايراني مي داند.

جوانفكر در مورد رسانه ها و دولت نيز گفت: چون ما اهداف بلند مدتي را دنبال مي كنيم رسانه ها را يك پايه اين حركت مي دانيم .آنها حتي بايد نقد هم بكنند اما نقد تخريبي نباشد، مشاور رسانه اي رئيس جمهوري ايران همچنين مطبوعات وابسته به احزاب را نقض كننده حقوق خبرنگاران دانست ، نگاه حزبي را نوعي تحميل به خبرنگار قلمداد كرد كه قدرت آزادي او را در نوشتن مي گيرد ، مثلا يك حزب مخالف دولت با اين ابزار برخوردي تخريبي نسبت به دولت دارد كه موضوع مورد توافق ما نيست .او گفت كه در آينده براي تامين خبرنگاران اقداماتي در دولت انجام خواهد شد اما اشاره اي به نوع و زمان آن نكرد. جوانفكر ضمن آنكه تمامي شركت كنندگان در اين جلسه را از قشر مستضعف خواند اشاره كرد كه با پرداخت سه نوع وام براي مسكن ، ازدواج و اشتغال ، دولت  در صدد رفع مشكلات جوانان خواهد بود. 

 مشاور اطلاع رساني رئيس جمهوري در پاسخ سوال يك خبرنگار كه پرسيده بود كه چرا پول نفت كه وعده داده شده بود بر سر سفره هاي مردم نيامده است، گفت : اساسا قرار نبوده است اين اتفاق بيفتد ، متاسفانه برخي عامدانه با جو سازي سعي دارند در برنامه هاي اساسي دولت خدچه وارد كنند. مردم آدهاي خوب و ارزشي را دوست دارند و براي اين موارد است كه به آنها احترام مي گذارند و يا حتي الگوي خود مي كنند و به آنها راي مي دهند . يادتان هست در يك مقطعي حتي كاپشن آقاي احمدي نژاد هم الگوي بسياري از جوانان بود .امروز اختلاف زير ساختي ما  با دولت قبلي در همين جوان گرايي و برنامه ريزي براي جوانان است .

شما به گونه اي ديگر رفتار مي كنيد

در حدود يكساعت از برنامه پرسش و پاسخ گذشته بود كه جواني كه از ابتدا پلاكاردي با عنوان " داشتن آزادي حق مسلم ماست " توانست صحبت كند ، او كه انتقاداتي بر نحوه عملكرد دولت داشت با اشاره به برخي از كساني  كه در كنار ميز جلسه نشسته بودند ( از شاخص ترين اين افراد حميد استاد مسئول حزب الله مشهد) گفت كه شما از برخي افراد كه در گذشته ديگران را ضرب و شتم كرده اند حمايت مي كنيد و اين با تعريف آزادي مغاير است. وي ضمن ذكر نام چند روزنامه توقيف شده اصلاح طلبان اشاره به روزنامه كيهان كرد كه در دوران خاتمي هيچگاه براي برخورد هاي توهين آميزش مورد باز خواست قرار نگرفت ، وي همچنين به قتل فروهر و ترور سعيد حجاريان اشاره كرد و گفت : امروز افرادي مانند سعيد عسگر به راحتي در جامعه مي گردند اما اكبر محمدي در زندان مي ميرد .

او كه فضاي جلسه را با صحبت هايش تغيير داده بود با اشاره به اين كه سيد محمود خاتمي در آمريكا مي تواند از سياست هاي دولت آمريكا انتقاد كند اما در ايران كسي فرصت اين كار را ندارد ، اشاره اي  به انتصاب فرماندهان سپاه به عنوان فرماندار و مسوول اجرايي كرد و خواست كه براي اثبات اين آزادي كه ذكر شد فرصت انتخابات آزاد داده شود ... اگرچه در بخش هايي از صحبت هاي وي برخي از حاضران با كف زدن و تائييد او را همراهي كردند  اما صحبت هاي وي با فرياد هاي مرگ بر ضد ولايت فقيه قطع گرديد .

جوانفكر در اين قسمت با اشاره به اين كه همين فرصت به نوعي نشانه آزادي است خواست صحبت‌هايش را ادامه دهد كه ميسر نشد .اين جلسه به دليل شلوغي و درگيري‌هاي لفظي با صحبت آقاي مهدي كلهر كه به وي مي‌گفت : «اين بار كه اين‌گونه صحبت كرد، اما دفعه ديگر اين كار را نكند» به پايان رسيد .

اردوان روزبه

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)