تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

درخواست پنج میلیون دلاری حکومت بوش از کنگره، برای مبادلات فرهنگی با ایران

دولت بوش برای سرمایه‌گذاری بر روی برنامه مبادلات فرهنگی با ايران، از کنگره درخواست پنج میلیون دلار کرده و امیدوار است این درخواست پیش از تعطیلات کنگره در چند هفته‌ی آینده مورد تصویب قرار گیرد.

روز سه‌شنبه یک مقام وزارت خار جه‌ی آمریکا که نامش فاش نشده است جزئیاتی از این طرح را مطرح کرد. از آنجا که این کارمند مجاز نبود تفسیری بر این طرح ارائه کند، نخواست نامش فاش شود.

در نبود روابط رسمی با ایران،‌ دولت آمریکا این طرح را از طریق سازمان‌های غیر دولتی ایرانی و سفارت‌خانه‌های آمریکا در کشورهای خلیج فارس دنبال کرده است. سال‌هاست به‌خاطر تداوم سیاست‌های خصمانه‌ی دو طرف به یکدیگر، مبادلات فرهنگی نیز بین دو کشور انجام نمی‌گیرد.

شان مک‌کورماک، سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمریکا در بحث‌هایی که در تشریح این رویکرد تازه ارائه می‌کرد گفت: «ما ارتباط غیر دولتی بین مردم دو کشور را تشویق می‌کنیم و اعتقاد داریم این گونه ارتباط‌ها سالم‌ترند».

مک‌کورماک همچنین گفت: «دولت آمریکا امیدوار است محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران که سرگرم دیداری شخصی از ایالات متحده است، در بازگشت خود به ایران، این پیام را منتقل کند».

خاتمی روز سه‌شنبه و چهارشنبه در کنفرانسی که از سوی سازمان ملل برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد. او همچنین به چند شهر دیگر از جمله واشنگتن، شیکاگو و بوستون سفر خواهد کرد.

سفر محمد خاتمی به ایالات متحده در زمانی انجام می‌گیرد که حکومت بوش تلاش بسیاری به کار می‌برد تا جامعه‌ی بین‌الملل را به اِعمال مجازات‌هایی علیه ایران (بخاطر سر باز زدن‌اش از ضرب‌الاجل سازمان ملل در تعلیق غنی‌سازی اورانیوم) اقناع کند.

روز سه‌شنبه پرزیدنت بوش گفت یک ایران هسته‌ای می‌تواند از جهان آزاد باج‌خواهی کند و تهدیدی مرگبار برای آمریکاییان باشد.

مک‌کورماک همچنین تأکید کرد سفر خاتمی به ایالات متحده، به دعوت سازمان‌های خصوصی آمریکایی و نه دولت آمریکا صورت گرفته است.

او افزود: «هیچ تغییری در سیاست دولت آمریکا در مورد ارتباط دو دولت صورت نگرفته است».

در دوران هشت ساله‌ی ریاست جمهوری محمد خاتمی، از ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۵ هرچند ارتباط رسمی بین دو کشور برقرار نشد، برخی مبادلات فرهنگی از جمله سفر محققان، ورزشکاران و دانشجویان به دو کشور میسر گردید.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)