تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

قطر و شکستن محاصره بیروت

هواپیمای قطری در فرودگاه بیروت مشغول تخلیه بار است- عکس:AFPدر حالی‌که پس از گذشت هشت هفته، همچنان اسراییل به محاصره هوایی و دریایی لبنان ادامه می‌دهد، امروز یک هواپیمای قطری از دوحه راهی لبنان شد و در بیروت به زمین نشست.
پرواز شماره ۴۲۲ خطوط هوایی قطر، کمی پیش از ساعت دوازده و نیم امروز به وقت گرینویچ، ۱۲۰ مسافر خود را در بیروت پیاده کرد. طبق برنامه‌ اعلام‌شده، قرار بود این هواپیما در ساعت ۱۳:۳۵ بیروت را به مقصد دوحه ترک کند .

دیروز سخنگوی شرکت هواپیمائی قطر اعلام کرد این پرواز دقیقا با هدف شکستن محاصره انجام می شود. او افزود : «ما مجوز را از مقامات لبنانی درخواست کردیم و آنها هم موافقت خود را اعلام داشتند. پس از کسب این مجوز بود که پرواز ۴۲۲ راهی بیروت شد ».

شیخ حمد بن جاسم جابر الثانی، وزیر خارجه‌ قطر امروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی که با کوفی عنان داشت، محاصره‌ لبنان توسط اسراییل را محکوم کرد و گفت: «سازمان ملل یا جامعه‌ بین‌الملل هیچ محاصره‌ی رسمی‌ای را اعلام نکرده‌اند. پس هیچ دلیلی هم وجود نداشت که این پرواز انجام نشود. تنها یک محاصره وجود دارد که آن هم تخطی اسراییل از قطعنامه‌ی ۱۷۰۱ سازمان ملل است».

شیخ حمد، وزیر خارجه‌ قطر اضافه کرد: «از سرگیری پروازها، بخاطر کمک‌رسانی به لبنانی‌های آسیب‌دیده از این جنگ یک ضرورت بود».

اما یک مقام سیاسی اسراییل گفت که پرواز هواپیمای قطری، با مجوز دولت اسراییل انجام شده است. او اضافه کرد: «این پرواز از یک هفته پیش، با مقامات اسراییلی هماهنگ شد و آنها نهایتا با ایجاد یک کریدور کمک‌های انسان‌دوستانه موافقت کردند. این مسئول سیاسی که نخواست نامش فاش شود افزود: « عجیب است که قطر ادعا می‌کند خارج از این موضوع اقدام به چنین پروازی کرده است».

از سوی دیگر، کوفی عنان که سرگرم دیداری از قطر است، امروز در کنفرانس مطبوعاتی‌اش در دوحه، یک بار دیگر از اسراییل خواست به محاصره‌ لبنان پایان دهد .

پرواز این هواپیمای قطری به لبنان در حالی انجام می‌شود که حکومت قطر در اقدامی دیگر، امروز به‌عنوان نخستین کشور عربی، با اعزام سربازان حافظ صلح به لبنان موافقت کرد. مقامات قطر از اعزام دویست تا سیصد سرباز حافظ صلح به لبنان خبر داده‌اند. به گفته‌ مقامات قطری، هدف از این موافقت گسترش نیروهای تحت امر سازمان ملل، برای تثبیت آتش‌بس بین اسراییل و حزب‌الله لبنان است .

دولت اسراییل مخالفت خود را با اعزام نیروهای حافظ صلح، از کشورهایی که با این دولت رابطه‌ دیپلماتیک ندارند اعلام کرده است. اما وزارت خارجه‌ اسراییل می‌گوید از آنجا که قطر با اسراییل مناسباتی در سطح پایین دارد، بنابراین اسراییل اعتراضی به اعزام نیروهای قطری ندارد .

در همین باره:

معلمان فلسطینی«بین» دو جناح
آتش بس چگونه می تواند پایدار باشد؟

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

وجهه ی آسیب دیده ی شیوخ خلیج فارس و دیگر کشورهای عربی در طول جنگ بین حزب الله و اسرائیل نیاز به مرمت دارد اینکه در بین این کشورها یکی مثل قطر غیرتی شده چندان هم پیچیده نیست. قطر به اعتبار اینکه اصلی ترین پایگاه آمریکا در خلیج فارس است و همچنین به برکت داشتن باریکه ارتباط دیپلماتیک با اسرائیل و نهایتا سکوت سخاوتمندانه اش در طول این جنگ (-صرفنظر از اینکه نماینده ی دوره ای اتحادیه عرب در سازمان ملل هم قطری بود و هر از چند گاهی اعتراض اعراب را منعکس میکرد-) قابل پیش بینی بود که قطر اولویت اول برای مشارکت فرمایشی و ارسال نیرو به لبنان در بین اعراب باشد که هم رضایت "آقا "را داشته باشد و هم خرسندی" آقاقلی" را و گرنه همه میدانیم که چنین ریسکی از ظرفیت و سایز قطر خارج است لذا اظهارات مقام اسرائیلی در خصوص موافقت اسرائیل با این پرواز بیشتر قابل درک است.
اسرائیل بارها اعلام کرده است با ارسال نیروهای حافظ صلح از سوی کشورهایی که با اسرائیل رابطه سیاسی ندارند موافقت نخواهد کرد بنابر این بنظر می آید نمایش قطر یک بلوف باشد.اما از دیدگاهی دیگر این اقدام میتواند دارای این پیام سیاسی هم باشد که امنیت کشورهای دارای ارتباط با اسراییل تضمین است!

-- عاکف ، Sep 5, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)