تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

هالوکاست: واقعيت تاريخی انکار ناپذير

کوفی عنان دبير کل سازمان ملل متحد روز يکشنبه پس از ملاقات با رييس جمهور ايران، محمود احمدی‌نژاد که با «افسانه‌» خواندن هالوکاست باعث اعتراض در غرب شده بود، خطاب به ايرانيان گفت که هالوکاست «يک واقعيت تاريخی انکارناپذير است». عنان همچنين نمايشگاه کاريکاتور هالوکاست در تهران را که به پیشنهاد یک روزنامه‌ی ايرانی (همشهری) به تلافی انتشار کاريکاتورهايی از پيامبر اسلام در روزنامه‌های دانمارکی و اروپايی در تهران برگزارشد، محکوم کرد. کاریکاتورهای پيامبر اسلام باعث خشم بسياری از مسلمانان و حمله به سفارت‌خانه‌های اروپايی از جمله در ايران شد.

عنان گفت:‌«فکر می‌کنم همگی ما در اين اتاق خروشی را که کاريکاتورهای دانمارکی مخصوصاً در اين منطقه ايجاد کرد به ياد داريم» و افزود که حق آزادی بيان بايد با حساس بودن و مسئوليت به کار گرفته شود.  او همچنين اضافه کرد:‌«من فکر می‌کنم تراژدی هالوکاست يک واقعيت اندوه ‌بار و انکارناپذير تاريخی است. در نتيجه بايد واقعاً‌ با آن رو به رو شويم، واقعيت آن را بپذيريم و به فرزندان‌مان بياموزيم که در جنگ جهانی دوم چه اتفاقی افتاد و اطمينان حاصل کنيم که هرگز اين اتفاق رخ نخواهد داد. بايد مراقب باشيم که چيزی نگوييم که بهانه‌ای برای تحريک به نفرت و خشونت باشد».

در ماه دسامبر، آقای احمدی ‌نژاد هالوکاست را که در آن شش ميليون يهودی به دست نازی‌ها کشته شدند،‌ «افسانه» خوانده بود. او اين سخن را از آن زمان تکرار نکرده است،‌ اما گفته است که هنوز می‌توان درباره‌ی آن سئوال مطرح کرد.

کوفی عنان پس از اين ‌که احمدی‌ نژاد خواستار «پاک کردن اسراييل از نقشه‌‌ی جهان» شد، سفرش را به ايران لغو کرد. اين گفته رئیس جمهور ایران محکوميت غرب را در پی داشت و از آن زمان آقای احمدی ‌نژاد آن را تکرار نکرده است. اما سخنرانی‌های او هنوز هم چاشنی عبارت‌ پردازی ‌های ضد-اسراييلی را دارد.

همايش هالوکاست

يک سخنگوی سازمان ملل گفت که عنان در گفت ‌وگوهای روز شنبه با منوچهر متکی، وزير خارجه‌ی ايران، کاريکاتورهای هالوکاست را محکوم کرده و آن‌ها را «ناخوشايند» خوانده است.
آقای متکی که در کنفرانس خبری روزیکشنبه به همراه عنان سخن می‌گفت، اظهار داشت:‌«مسايل تاريخی را بايد متخصصان مطالعه و بررسی کنند. چيزی که هر دوی ما بر سر آن توافق داريم اهميت ممنوع کردن اهانتهاست».

حميد رضا آصفی، سخنگوی وزارت خارجه در يک کنفرانس خبری جداگانه گفت که هالوکاست «موضوعی مقدس نيست که نتوانيم به آن دست بزنيم» و اضافه کرد که در پاييز کنفرانس هالوکاست در ايران برگزار خواهد شد.

آصفی گفت: «من خود از اين اردوگاه ‌ها ديدن کرده ‌ام. زمانی که سفير بودم، تعدادی از اين اردوگاه ‌ها را ديده‌ام. به نظر من، اغراق زيادی در اين مورد شده است.» بيش از ۲۰۰ عنوان برای مسابقه‌ی هالوکاست در ايران به نمايش گذاشته شده است. برگزار کنندگان اين مسابقه در ماه اوت،‌ دو هفته قبل از آخرين موعدِ آن، گفتند که تا به حال ۱۲۰۰ اثر را دريافت کرده‌اند.
اين مسابقه ابتدا درباره‌ی هالوکاست بود، اما انتقادهای بين‌المللی باعث شد که پرفروش ‌ترين روزنامه‌ی ايران يعنی همشهری که برگزار کننده‌ی مسابقه بود معيارها یش را وسيع ‌تر کند تا هر گونه کاريکا توری را که «آزادی بيان» را به آزمون بکشد، در اين مسابقه بگنجانند.

پيام کاريکا تورها در تمام موارد روشن نبود اگر چه تعدادی از آن‌ها آمريکا را به تمسخر گرفته بودند. يکی از کاريکاتورها آدولف هيتلر ديکتاتور را نشان می ‌داد که پشت جورج بوش رييس جمهور آمريکا ايستاده است و در حالی که بمب‌هايی با نشانه‌ی ستاره‌ی داوود فرو می‌ريزند، هيتلر پشت سر بوش لبخند می ‌زند.

برنامه‌ی هسته‌ای ايران و آتش‌بس لبنان

کوفی عنان همچنین گفت که در مذاکرات روز يکشنبه با محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور ايران پشتيبانی دوباره‌ی خود را از قطع ‌نامه‌ی سازمان ملل درباره‌ی لبنان اعلام کرده است. آقای عنان برای تثبيت آتش ‌بس جنگ ۳۴ روزه‌ی خاورميانه بين اسراييل و چريک‌های حزب‌الله که مورد حمايت ايران هستند، به خاورميانه سفر کرده است.

دبیر کل سازمان ملل پس از ملاقات با احمدی‌نژاد گفت که رييس جمهور ايران «پشتيبانی کشورش را از اجرای قطع‌نامه‌ی ۱۷۰۱ اعلام کرده است و با من موافق است که بايد هر چه در توان داريم انجام دهيم تا تماميت ارضی لبنان تقويت شود».
منوچهر متکی، وزير خارجه‌ی ايران نيز که در کنفرانس مشترک خبری با عنان سخن می‌گفت، اظهار داشت که ايران آماده‌ی «همکاری با سازمان ملل برای برقراری صلح در لبنان و مرزهای آن است».

سفر عنان به ايران چند روز بعد ازعدم تمکين ايران به ضرب ‌الاجل شورای امنيت سازمان ملل برای متوقف ساختن فعاليت‌های هسته‌ای ‌اش صورت می‌گيرد. ايالات متحده‌ی آمريکا مدعی است ايران قصد توليد سلاح هسته‌ای دارد اما ايران آن را برای تأمين نيازهای انرژی می ‌داند. عنان در کنفرانس خبری تهران گفت:‌«درباره‌ی مسايل هسته‌ای، رييس جمهوری آمادگی و عزم ايران را برای مذاکرات و يافتن راه‌حلی برای بحران به من اعلام کرده است».
گفته می شد که عنان همچنين خواستار ملاقات با رهبر جمهوری اسلامی ايران، آيت ‌الله علی خامنه‌ای شده است. اما مقامات سازمان ملل صبح يکشنبه گفتند که هیچ ملاقاتی بين اقای خامنه‌ای و کوفی عنان در نظر گرفته نشده است و در نتيجه عنان طبق برنامه عصر يکشنبه ايران را بدون ديدن او ترک خواهد کرد.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظرهای خوانندگان

اما من نفهمیدم کجا کوفی عنان خطاب به ايرانيان گفت که هالوکاست «يک واقعيت تاريخی انکارناپذير است»؟ و همچنین درباره نمایشگاه هلوکاست سخن گفت؟ لطفا مشخص کنید.

-- Ghadeer Nabizade ، Sep 4, 2006

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)