تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

امید کوفی عنان به نفوذ «مثبت» ایران بر حزب الله

کوفی عنان - عکس از بهروز مهری فرانس پرسکوفی عنان، دبير کل سازمان ملل متحد، روز شنبه گفت ‌وگوهايی را در تهران درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای ايران و تقاضای کمک به حفظ آتش بس تقريباً سه ماهه‌ در لبنان انجام می دهد.
ملاقات آقای عنان زمانی صورت می‌گيرد که ايالات متحده‌ی آمريکا بعد از بی‌اعتنايی ايران به ضرب ‌الاجل شورای امنيت در روز پنجشبه برای به تعليق در آوردن فعاليت‌های هسته‌ای اش، تلاش می ‌کند سازمان ملل را به سوی اعمال تحريم عليه ايران سوق دهد.

آتش بس در لبنان نيز در این‌ گفت‌وگوها جايگاه خاصی دارد چون سازمان ملل تلاش می‌کند نيروهای ‌اش را در جنوب این کشورگسترش دهد تا آتش بس ميان اسراييل و حزب‌الله را که از سوی ايران حمايت می‌شود حفظ کند.

آقای عنان پس از ورود به ايران به گزارشگران گفت: «من برای گفت ‌وگو درباره‌ی اجرای قطع‌نامه‌ی ۱۷۰۱ شورای امنيت سازمان ملل که به وضعيت لبنان مربوط است به ايران آمده ‌ام»

سفر ده‌ روزه‌ی کوفی عنان به خاورميانه عمدتاً به منظور اجرای قطع‌نامه‌ی سازمان ملل است که به درگيری ۳۴ روزه‌ی لبنان و اسراييل پایان دهد که بيش از ۱۲۰۰ کشته در لبنان که بيشتر مردم غير نظامی بودند، و همچنين ۱۶۰ کشته از سربازان اسراييلی بر جای گذاشت.

روز جمعه، عنان از بشار اسد، رييس جمهور سوريه که از متحدان ايران است قول گرفت که سوريه به تحريم تسليحاتی عليه حزب ‌الله که از مفاد قطع ‌نامه‌ی آتش ‌بس سازمان ملل است و در روز ۱۴ اوت به مرحله‌ی اجرا گذاشته شد، احترام خواهد گذاشت.

اسراييل ايران را به حمايت تسليحاتی و مالی از حزب ‌الله از طريق سوريه متهم می‌کند اما ايران اصرار دارد که از حزب ‌الله تنها حمايت معنوی می‌کند. با اين‌حال تحليل‌گران می‌گويند درگيری‌های لبنان، که در ايران به عنوان پيروزی اعلام شده است، ايران را در دفع‌الوقت در برنامه‌ی هسته‌ای ‌اش جسورتر کرده است.

سخنگوی آقای عنان پيش از سفر او گفته بود که سازمان ملل اميدوار است که ايران از «نفوذش» بر حزب‌الله استفاده‌ی مثبت کند و اطمينان حاصل کند که صلح در خاورميانه حفظ خواهد شد.

در همين حال، عنان نسبت به فشار آمريکا برای تحميل تحريم عليه ايران ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که صبر و خويشتنداری در قبال ايران مؤثرتر از اعمال تحريم برای وادار ساختن ايران به تعليق کار حساس غنی‌سازی اورانيوم است.

عنان در گفت ‌وگو با روزنامه‌ی فرانسوی لوموند اظهار داشت: «من اعتقاد ندارم که تحريم‌ها راه‌ حل همه چيز باشند. وقت‌هايی است که اندکی خويشتنداری مؤثرتر است. فکر می‌کنم اين رفتار را ما بيشتر بايد در پيش بگيريم.»

کشورهای اروپايی تأکيد کرده‌اند که درهای مذاکره با ايران باز خواهند ماند. در همين حال آقای لاريجانی قرار است هفته‌ی ديگر با خاوير سولانا مسئول سياست خارجی اروپا درباره‌ی بسته‌ی پيشنهادی ديدار و گفت‌وگو کند.


سولانا طی ديداری با وزرای خارجه‌ی اتحاديه‌ی اروپا در فنلاند اظهار داشت که اتحاديه‌ی اروپا زمان «کوتاهی» را به ايران می‌دهد اما هيچ ضرب‌الاجلی را برای آغاز گفت‌وگوها جهت تعليق غنی‌سازی اورانيوم اعلام نکرده است.

با تمام اين اوصاف، محمود احمدی ‌نژاد، رئیس جمهورایران گفته است که ايران قصد ندارد در برابر خواست متوقف ساختن غنی‌سازی اورانيوم کوتاه بيايد و گفت ايران از اهداف برنامه‌های هسته‌ای‌اش «با استواری» دفاع خواهد کرد.


احمدی‌نژاد در يک سخنرانی که در راديوی دولتی ايران پخش شد گفته است: «ملت ايران ذره ‌ای در اراده‌ی خود برای استفاده‌ از انرژی هسته‌ای در راه مقاصد صلح‌آميز عقب نخواهد نشست و مسئولان وظيفه دارند که از اين اهداف در طی مذاکرات قاطعانه دفاع کنند.»

آقای عنان که تا به حال از لبنان، اردن، اسراييل و سوريه ديدار کرده است،‌ از قطر وارد ايران شده است. او قرار است از عربستان سعودی،‌ ترکيه و مصر نيز ديدار کند. آقای عنان، بعد از تهران به دوحه باز خواهد گشت تا گفت ‌وگوهای مربوط به تضمين آتش ‌بس ميان لبنان و اسراييل را پيگيری کند.

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)