تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

10 توصیه برای مسلمانان مقیم بريتانيا

پرویز جاهد

اورمی‌خان نويسنده روزنامه گاردين که خود نويسنده‌ای مسلمان است، در مقاله‌ای با عنوان «چگونه يک مسلمان شايسته و عادی باشيم» که در گاردين چاپ شد، با زبانی طنزآميز 10 توصيه مفيد به مسلمانان ساکن بريتانيا کرده است تا مورد سوء ظن مردم و پليس واقع نشوند.

او می نويسد:
« می دانم که ترور يک تهديد واقعی است و همه از آن می‌ترسند. اما درست همانطور که شما ايرلندی‌ها را به خاطر عمليات بمبگذاری ارتش آزاديبخش ايرلند(IRA) تروريست نمی‌دانيد، بنابراين عادلانه نيست که همه ما مسلمانان را به خاطر عمليات تروريست‌های القاعده سرزنش کنيم. بنابراين روشن است که اگر می‌خواهيم يک مسلمان خوب و معمولی به نظر برسيم بايد دستورالعملی داشته باشيم که از ايجاد شک و سوء‌ظن بپرهيزيم».

اورمی خان از مسلمانان بريتانيا می خواهد که توصيه‌های ايمنی او را رعايت کنند و از دست زدن به اعمال زير خودداری کنند:

1- هرگز اورکت بلند نپوشيد چرا که فلسطينی‌هائی که دست به عمليات انتحاری می‌زنند، معمولا کت‌های بلند می پوشند تا مواد انفجاری خود را زير آن قايم کنند. بنابراين پليس اسکاتلنديارد ممکن است شما را اشتباها به جای يک تروريست گرفته و به شما شليک کند چنانکه به جين چارلز مندس برزيلی اشتباها شليک کردند چون اورکت بلند پوشيده بود.

2- برای تعطيلات به پاکستان نرويد. مسئله اين است که هزاران تن از مسلمانان بريتانيا تعطيلاتشان را در پاکستان می‌گذرانند در حالی‌که انگليسی‌ها خود برای تعطيلات به سواحل دريا می روند. بنابراين گذراندن تعطيلات در ايران، کره شمالی، سوريه و پاکستان کمی غير عادی است.چرا که تصور عمومی اين است که در پاکستان به شما آموزش‌های جهادی می‌دهند.

3- ريش خود را بتراشيد.
داشتن ريش بلند مهمترين نشانه مسلمانی است که بايد مراقب اعمال او بود. اکثر تروريست‌هائی که در بريتانيا دستگير شدند ريش بلند داشتند در حالی که داشتن ريش بلند در اسلام الزامی نيست. بنابراين برادران تيغتان را برداريد و ريش هايتان را بتراشيد.

4- از پيوستن به کلوپ ها و جمعيت‌های مسلمان تندرو خودداری کنيد.
برای شما به عنوان يک مسلمان بهتر است که به گروه‌هائی مثل اسکاتز، برونيز و بريتيش آرمی بپيونديد.

5- حجابتان را برداريد.
قبل از اعلام جنگ عليه تروريسم در بريتانيا، سفيدپوستان غربی به حجاب به عنوان سمبل يک زن مسلمان نگاه می کردند. حداکثر برداشت‌شان اين بود که زن‌های مسلمان دارند سرکوب می شوند. تمام مستندهای BBC2 در اين‌باره بود اما اکنون وضعيت فرق کرده است و حجاب نشانه ای از يک زن جهادی تروريست يا بمب‌گذاری است که خود را زير آن قايم کرده است. اگرچه برای يک زن مسلمان قابل قبول نيست که حجابش را بردارد. چرا که در اين کشور هيچکس به يک کودک کاتوليک نمی‌گويد به گردنش صليب آويزان نکند و يا به يک سيک نمی‌گويد عمامه‌اش را بردارد.

وقتی بی بی سی از برخی مسلمان ها در اين باره سوال کرد، يک زن مسلمان در پاسخ گفت که وقتی سوار مترو می‌شود هيچکس حاضر نيست به خاطر حجاب او کنارش بنشيند از اين رو مجبور است برای پرهيز از ايجاد هرگونه تنش، سرپا به ايستد و کتاب هری پاتر بخواند.

6- از سکونت در منطقه هائی مثل High Wycombe، Luton، Beeston و Walthamstow بپرهيزيد چرا که محل سکونت مظنونين هميشگی است.

7- بی‌تفاوت نباشيد.
بيشتر مسلمانان بريتانيا فکر می‌کنند بهتر است نسبت به مسائل سياسی بی تفاوت باشند و خود را از مسائل جامعه کنار بکشند چرا که غالب بريتانيائی‌ها از آنها چنين انتظار دارند. اين فکر اشتباه است. در عين حال که نبايد خيلی هم خود را علاقه‌مند مسائل سياسی نشان دهيد. بهتر است تعادل را رعايت کنيد.

8- سعی نکنيد رهبر يک جامعه اسلامی باشيد چرا که در اين صورت انتظارات زيادی از شما خواهند داشت.

9- سعی نکنيد يک ورزشکار موفق زن يا مرد باشيد.
امروزه مسئوليت‌هائی را به گردن يک ورزشکار مسلمان انداخته‌اند که سالها قبل بر دوش ورزشکاران سياه پوست بود.

ضمن اينکه همچنان ممکن است شما را يک تروريست خطاب کنند چنانکه مارکو متراتزی در بازی جام جهانی زيدان را « پسر يک فاحشه تروريست» خطاب کرد يا برعکس يک پاکستانی شما را خائن بخواند چنانکه بازيکن انگليسی ساجد محمود را يک خائن خواندند.

10- از کشيدن کاريکاتور خودداری کنيد.
صبر کنيد اينجا را اشتباه کردم. اين ما بوديم که بعد از آن کاريکاتورهای احمقانه دانمارکی که تصاوير توهين آميزی عليه پيامبر اسلام بود آنها را تحريم کرديم. ولی همه ما می‌توانيم زياده روی بکنيم.

پرویز جاهد

Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)