تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۸۵ • چاپ کنید    

آيا آتش بس در جنوب لبنان در چشم انداز است؟

رای گيری در مورد پيش نويس قطعنامه آتش بس در جنوب لبنان به خاطر پيشنهادات لبنان و ديگر کشورهای اتحاديه عرب حد اقل يک روز به تعويق افتاده است. اين پيش نويس که توسط فرانسه و ايالات متحده آمريکا تنظيم شده و از روز يکشنبه 15 مرداد ماه در اختيار اعضای شورای امنيت قرار گرفته است، قرار بود حداکثر امروز سه شنبه به رای گذارده شود. اين طرح اسرائيل و نيروهای حزب الله را به توقف کامل درگيری ها فرامی خواند اما شرايط لازم برای استقرار يک نيروی بين المللی حافظ صلح در جنوب لبنان و آماده کردن زمينه برای توافق بر سر صلح پايدار را به قطعنامه ديگری با فاصله حدود دوهفته موکول می کند.

ناخشنودی لبنان
طرح اين قطعنامه نتيجه حدود يک هفته مذاکرات فشرده آمريکا و فرانسه با جلب توافق ضمنی اسرائيل است. اگرچه اکثر اعضای شورای امنيت اين طرح را به عنوان تنها اقدام ممکن و فوری جهت کنترل اوضاع و باز کردن راه برای فعاليت امداد رسانان در مناطق جنگی می دانند، اما لبنان از اين طرح ناخشنود است. دليل اين ناخشنودی که در حادترين شکل آن از سوی نبيه بری رئيس پارلمان اين کشور مطرح شد، مسکوت ماندن حضور ده هزار سرباز اسرائيلی در جنوب لبنان است. در پيش نويس موجود آمده است که حزب الله بايد همه حملات خود را متوقف کند و اسرائيل دست از عمليات تهاجمی خود بردارد. اين از نظر ناظران به معنای مجاز دانستن ادامه حضور اسرائيل در داخل لبنان تا زمان استقرار نيروی بين المللی است. لبنان خواهان خروج نيروهای اسرائيل همزمان با اعلام آتش بس است. به همين منظور دولت لبنان روز دوشنبه تصميم گرفت که يک نيروی پانزده هزار نفره از ارتش خود را به مرزهای جنوب اين کشور بفرستد تا به محض خروج نيروهای اسرائيل جايگزين آن ها شود. لبنان اميدوار است که اين اقدام موجب تغييراتی در پيش نويس قطعنامه شورای امنيت و پايان جنگ شود.

اعزام هيئتی از سوی اتحاديه عرب
از سوی ديگر 17 وزير خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب که روز دوشنبه در بيروت ديدار کردند، هيئتی را به مقر سازمان ملل فرستاده اند تا طرح قطعنامه را به خواست لبنان نزديک سازند. فواد سينيوره نخست وزير لبنان در حالی که به شدت متاثر بود به شرکت کنندگان در اين اجلاس گفت که طرح کنونی قطعنامه کمکی به توقف خشونت و برقراری آتش بس نخواهد کرد. بنا به گزارش رويترز او خواستار بازگرداندن مزارع "شبعا" يعنی قطعه کوچکی به مساحت 25 کيلومتر مربع در جنوب لبنان است که سوريه ادعای ما لکيت بر آن دارد و از سال 1967 در اشغال اسرائيل باقی مانده است. نخست وزير لبنان می گويد که اين قطعه نيز بايد تا امضای يک توافق نامه صلح تحت کنترل نيروهای بين المللی قرار گيرد تا دليل حزب الله برای حفظ نيروهای خود در جنوب لبنان و مقابله با اسرائيل منتفی گردد. بعضی ناظران اين پيشنهادات فواد سينيوره را محتوای اصلی ماموريت هيئت اعزامی اتحاديه عرب به نيويورک برای ترميم طرح قطعنامه و نشانه موافقت حزب الله برای خلع سلاح خود و آمادگی برای ايفای نقش سياسی در آينده ارزيابی می کنند. نمايندگان آمريکا و قرانسه در سازمان ملل گفته اند که قبل از صحبت با فرستادگان اتحاديه عرب، طرح نهائی قطعنامه را به جلسه شورای امنيت ارائه نخواهند کرد.


نگرانی آمريکا

جرج بوش رئيس جمهور آمريکا ديروز در تکزاس در يک کنفرانس مطبوعاتی که کونداليزا رايس وزير امور خارجه نيز در ان حضور داشت به خبرنگاران گفت که او می خواهد که قطعنامه شورای امنيت طرفين را هرچه سريع تر به آتش بس و پايان درگيری ها فرابخواند. او اضافه کرد که اما موافق در خواست لبنان مبنی بر خروج فوری نيروهای اسرائيل از جنوب اين کشور نيست زيرا در اينصورت خلاء ای بوجود خواهد آمد تا حزب الله و پشتيبانانش با استفاده از آن به حمل و جابجائی اسلحه بپردازند. او گفت که قطعنامه دوم شورای امنيت که لازم است به فاصله چند روز بعد تر صادر شود بايد بتواند يک نيروی بين المللی را در مرزهای جنوب لبنان مستقر سازد و ارتش لبنان را در پاسداری از مرزهای اين کشور با سوريه حمايت کند و مانع ورود محموله های سلاح و تجديد سازمان حزب الله شود.



در اين ميان به نظر می رسد فرانک والتر شتاين ماير وزير خارجه آلمان بيش از ديگران به تصويب طرح کنونی قطعنامه خوش بين باشد. او روز سه شنبه ساعاتی قبل از آغاز سفر خود به خاورميانه گفت به نظر می رسد که شورای امنيت به توافق لازم برای تصويب اين قطعنامه رسيده است. او تاکيد کرد که اين قطعنامه يک فرصت واقعی برای ايجاد آتش بس در منطقه پس از کشته شدن صدها نفر طی يکماه اخير است، اما شرط موفقيت آن اينست که لبنان و اسرائيل استقرار يک نيروی حافظ صلح در مناطق مرزی لبنان را بپذيرند. او اضافه کرد که در سفر خود به منطقه تلاش خود برای حمايت از اين قطعنامه را به کار خواهد برد.




Share/Save/Bookmark
نظرات بیان شده در این نوشته الزاماً نظرات سایت زمانه نیست.

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)